Droga Racibórz - Pszczyna oficjalnie otwarta. Wytrzyma 50 lat bez gruntownego remontu
Mowa o raciborskim fragmencie Drogi Regionalnej Racibórz - Pszczyna. Budowa rozpoczęła się przed czterema laty. Siedmiokilometrowy odcinek, z nowym mostem na Odrze oraz wiaduktem nad linią kolejową, kosztował 296,1 mln zł.
Każdy chce być ojcem tego sukcesu
- Kilka lat temu środki Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach na wszystkie drogi w województwie wynosiły 200 mln zł. Teraz otwieramy drogę za 300 mln zł - powiedział Zbigniew Tabor, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach podczas otwarcia raciborskiego fragmentu drogi Racibórz - Pszczyna. Wydarzenie zorganizowano w sąsiedztwie nowego ronda u zbiegu ulic Rybnickiej i Piaskowej w Raciborzu 9 marca.
Wicemarszałek Wojciech Kałuża przypomniał, że to właśnie dzięki drodze Racibórz - Pszczyna powstał Subregion Zachodni Województwa Śląskiego. - Cieszymy się, że województwo śląskie przeznacza środki na taką infrastrukturę, na takie drogi - powiedział W. Kałuża. Wicemarszałek dodał, że w latach 2018 - 2024 województwo śląskie przeznaczy na inwestycje drogowe 2,5 mld zł.
- Sukces ma wielu ojców, a porażka jest sierotą. Trzeba podziękować wszystkim, którzy w ciągu kilkunastu czy nawet kilkudziesięciu lat, począwszy od koncepcji, myśleli o tej drodze, rozmawiali o tej drodze, na różnych etapach podejmowali decyzje i doprowadzili do tego, że możemy się tu dziś spotkać i oddać do użytku tę drogę - powiedział wiceminister sprawiedliwości i poseł Michał Woś.
M. Woś przypomniał, że budowa drogi kosztowała niespełna 300 milionów złotych, przy czym udział środków unijnych wyniósł 146 mln zł (decyzja o dołożeniu środków wojewódzkich do inwestycji zapadła w czasie, gdy M. Woś zasiadał we władzach województwa).
Starosta raciborski Grzegorz Swoboda stwierdził, że droga została otwarta dzięki pracy wielu osób "ponad podziałami". - Raciborszczyzna potrzebuje rozwoju, potrzebuje jeszcze wielu obwodnic. Mam nadzieję, że wspólnymi siłami uda się to zrealizować - dodał S. Swoboda.
Droga za 296,1 mln zł
Przypomnijmy, droga została zbudowana na zlecenie Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach przez firmę Strabag Infrastruktura Południe sp. z o. o. Umowę na roboty budowlane ZDW w Katowicach podpisał 12 sierpnia 2019 roku za kwotę 296,1 mln zł.
Droga przebiega przez tereny rolne w gminie Rudnik i Raciborzu-Miedoni o ukształtowaniu pagórkowatym, omijając jednocześnie zabudowę. Obwodnicę poprowadzono równolegle do wałów przeciwpowodziowych rzeki Odra, na dalszym odcinku droga przekracza rzekę Odrę i jest usytuowana równolegle do wałów kanału Ulga, mija stawy po wyrobiskach byłej cegielni i krzyżuje się z DW 919.
Na dalszym odcinku droga przechodzi nad czynną linią kolejową nr 151 relacji Kędzierzyn Koźle – Chałupki i kieruje się w stronę ul. Piaskowej, włączając się w istniejącą DW935 poprzez skrzyżowanie typu rondo.
Wytrzyma 50 lat
Wszystkie przebudowywane i budowane drogi wojewódzkie w Województwie Śląskim są dostosowane do maksymalnego nacisku osi 11,5 tony. ZDW w Katowicach stosuje przy tym najnowsze rozwiązania techniczne biorąc pod uwagę tzw. „koszt życia drogi”. To sprawia, że przewidywana trwałość dróg przebudowywanych i budowanych przez ZDW w Katowicach wynosi aż 50 lat. Oznacza to, że w tym czasie nie będzie konieczności ich gruntownej przebudowy.
Komentarze
25 komentarzy
PSY LENKLIWEGO SZCZEKAJA A KARAWANA JEDZIE DALEJ. Pozdrawiam komusze psy.
do ~Śmiech34 -- poprzednicy Polowego byli po studiach i tylko rozaczali ze nie mozna , nie da sie , i nie chce sie .na to sa potrzebne studia by biadolic i ze sie ma dwie lewwe rece ???
Partia czyni cuda
A z kleru nie widac z kropidlym
7 km w 4 lata, czyli średnio 1,75 km/rok. To się samo komentuje.
Siedmiokilometrowy fragment. Sukces. Można świętować
7 kilometów? 7 kilometrów? naprawdę?
Faktem jest że za Polowego to coś się dzieje w tym mieście. Ciekawi mnie kogo tak bolą pośladki w komentarzach i ile kasuje za napisany hejt
do AUS jak się ma takiego prezydenta jak Kieca w Wodzisławiu to nie licz na cuda . Z tym człowiekiem nie da się współpracować
Droga Główna Południowa to gdzie jest pytam? Bo tam Szczęsny radny z pow. wodzisławskiego wybrany ale u nas drogi nie otwiera? Posłów z SWD też jakoś nie ma jeśli chodzi o drogę główną południową. A czas leci i leci.
Ehh... czemu my nie mamy takiego Wosia, tylko samych nieudaczników?
I pokazali Polowemu oraz Wacławczykowi ich miejsce w szeregu. Brawo nie ma miejsca dla prywaty.
Do LewyPrzodowy, Polowy niech najpierw skończy studia a potem niech kończy inne rzeczy.
Dokładnie, Ciapowaty Polowy za jedną rzecz jest odpowiedzialny w tej inwestycji - za projekt mostu i tego nie potrafi skończyć. Niech się zabiera do roboty bo hamuje budowę połączenia.
Co wy pieprzycie o jakiś miliardach, których nikt na oczy nie widział. Tu mamy realną inwestycję, zrealizowaną w Raciborzu i choćby trole ciapy polowego nie wiem jak wychodziły ze skóry to nikt normalny nie zakwestionuje tego, że droga powstała dzięki Wosiowi.
zbiorowe rżnięcie głupa (nożyczkami)
Ty prezes ale wiesz że te 300mln z naszych podatków to 0.04% kwoty z Unii jaką blokował Woś? Ten nasz minister bardziej szkodzi niż pomaga
Ale ktoś tę kasę musi do Raciborza skierować. Nikt nie da 300 mln na budowę drogi w takim zadupiu jeśli nie masz silnego orędownika.
Meigiros gdybyś znał politykę to byś takich głupot nie pisał. 700 mld z Unii było finansowane w większości przez bogatsze państwa wspólnoty. Możemy podziękować Wosiowi i Ziobrze za pogrążanie Polski na arenie międzynarodowej
co ma wspólnego ministerstwo sprawiedliwości do dróg ???
Zanaszepieniadze, gdybyś znał politykę to byś takich głupot nie pisał. Jasne, pieniądze są z podatków ale potrzeba czlowieka
Trochę mnie odrzuca to wzajemne uwielbienie tej grupki polityków z Wosiem na czele. Szkoda że nasz minister chwali się sfinansowaniem z naszych podatków obwodnicy a jak była szansa na 700 mld z Unii to głosował na NIE
a kuda poszoł Polowyj? Polowyj nie na ta doroga ?
Potwierdzam pegazus do podsłuchiwania obywateli to był prawdziwy sukces pana ministra
Mel97, Dokładnie, tutaj trzeba polityka, który ma przebicie i jaja, żeby takie rzeczy pchać do przodu. Woś ma możliwości i dobrze, że je wykorzystuje dla miasta.
Bez Wosia tej inwestycji by nie było. Wielkie chwila dla Raciborza!!!