Poniedziałek, 5 sierpnia 2024

imieniny: Marii, Oswalda, Stanisławy

RSS

Droga Racibórz - Pszczyna oficjalnie otwarta. Wytrzyma 50 lat bez gruntownego remontu

09.03.2022 14:47 | 25 komentarzy | żet

Mowa o raciborskim fragmencie Drogi Regionalnej Racibórz - Pszczyna. Budowa rozpoczęła się przed czterema laty. Siedmiokilometrowy odcinek, z nowym mostem na Odrze oraz wiaduktem nad linią kolejową, kosztował 296,1 mln zł.

Droga Racibórz - Pszczyna oficjalnie otwarta. Wytrzyma 50 lat bez gruntownego remontu
Drogę otworzyli: starosta raciborski Grzegorz Swoboda, wicemarszałek województwa śląskiego Wojciech Kałuża, wiceminister sprawiedliwości Michał Woś, przedstawiciel koncernu Strabag Daniel Czaja, dyrektor Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach Zbigniew Tabor, radny sejmiku Jarosław Szczęsny, przedstawiciel Strabagu Sławomir Sosnowski.
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Każdy chce być ojcem tego sukcesu

- Kilka lat temu środki Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach na wszystkie drogi w województwie wynosiły 200 mln zł. Teraz otwieramy drogę za 300 mln zł - powiedział Zbigniew Tabor, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach podczas otwarcia raciborskiego fragmentu drogi Racibórz - Pszczyna. Wydarzenie zorganizowano w sąsiedztwie nowego ronda u zbiegu ulic Rybnickiej i Piaskowej w Raciborzu 9 marca.

Wicemarszałek Wojciech Kałuża przypomniał, że to właśnie dzięki drodze Racibórz - Pszczyna powstał Subregion Zachodni Województwa Śląskiego. - Cieszymy się, że województwo śląskie przeznacza środki na taką infrastrukturę, na takie drogi - powiedział W. Kałuża. Wicemarszałek dodał, że w latach 2018 - 2024 województwo śląskie przeznaczy na inwestycje drogowe 2,5 mld zł.

- Sukces ma wielu ojców, a porażka jest sierotą. Trzeba podziękować wszystkim, którzy w ciągu kilkunastu czy nawet kilkudziesięciu lat, począwszy od koncepcji, myśleli o tej drodze, rozmawiali o tej drodze, na różnych etapach podejmowali decyzje i doprowadzili do tego, że możemy się tu dziś spotkać i oddać do użytku tę drogę - powiedział wiceminister sprawiedliwości i poseł Michał Woś.

M. Woś przypomniał, że budowa drogi kosztowała niespełna 300 milionów złotych, przy czym udział środków unijnych wyniósł 146 mln zł (decyzja o dołożeniu środków wojewódzkich do inwestycji zapadła w czasie, gdy M. Woś zasiadał we władzach województwa).

Starosta raciborski Grzegorz Swoboda stwierdził, że droga została otwarta dzięki pracy wielu osób "ponad podziałami". - Raciborszczyzna potrzebuje rozwoju, potrzebuje jeszcze wielu obwodnic. Mam nadzieję, że wspólnymi siłami uda się to zrealizować - dodał S. Swoboda.

Droga za 296,1 mln zł

Przypomnijmy, droga została zbudowana na zlecenie Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach przez firmę Strabag Infrastruktura Południe sp. z o. o. Umowę na roboty budowlane ZDW w Katowicach podpisał 12 sierpnia 2019 roku za kwotę 296,1 mln zł.

Droga przebiega przez tereny rolne w gminie Rudnik i Raciborzu-Miedoni o ukształtowaniu pagórkowatym, omijając jednocześnie zabudowę. Obwodnicę poprowadzono równolegle do wałów przeciwpowodziowych rzeki Odra, na dalszym odcinku droga przekracza rzekę Odrę i jest usytuowana równolegle do wałów kanału Ulga, mija stawy po wyrobiskach byłej cegielni i krzyżuje się z DW 919.

Na dalszym odcinku droga przechodzi nad czynną linią kolejową nr 151 relacji Kędzierzyn Koźle – Chałupki i kieruje się w stronę ul. Piaskowej, włączając się w istniejącą DW935 poprzez skrzyżowanie typu rondo.

Wytrzyma 50 lat

Wszystkie przebudowywane i budowane drogi wojewódzkie w Województwie Śląskim są dostosowane do maksymalnego nacisku osi 11,5 tony. ZDW w Katowicach stosuje przy tym najnowsze rozwiązania techniczne biorąc pod uwagę tzw. „koszt życia drogi”. To sprawia, że przewidywana trwałość dróg przebudowywanych i budowanych przez ZDW w Katowicach wynosi aż 50 lat. Oznacza to, że w tym czasie nie będzie konieczności ich gruntownej przebudowy.

Ludzie:

Grzegorz Swoboda

Grzegorz Swoboda

Starosta Raciborski

Michał Woś

Michał Woś

Poseł na Sejm RP