Miasto powalczy o kasę na nowy przystanek kolejowy
Jedni mówią, że dzięki realizacji inwestycji zwiększy się liczba przemieszczających osób w centrum miasta. Z kolei drudzy uważają, że przedsięwzięcie jest niczym innym jak fanaberią. Opinie radnych na temat budowy nowego przystanku kolejowego na terenie Wodzisławia Śl. są różne.
WODZISŁAW ŚL. O tego rodzaju przedsięwzięciu mówiło się od dłuższego czasu. Kilka lat temu losy inwestycji ważyły się i ostatecznie odstąpiono od jej realizacji. Teraz sytuacja się zmieniła. Mowa o przystanku kolejowym „Wodzisław Śl. – Centrum”, który ma powstać w rejonie parkingu naprzeciw Galerii Karuzela.
Przeszli do drugiego etapu
Pod koniec sierpnia zeszłego roku prezydent Mieczysław Kieca złożył do programu uzupełnienia lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej KOLEJ+, organizowanego przez PKP Polskie Linie Kolejowe, wniosek na budowę przystanku „Wodzisław Śl. – Centrum”. PKP PLK przyjęło w sumie 96 podobnych zgłoszeń. Do drugiego etapu programu zakwalifikowano 79 przedsięwzięć. Wśród nich znalazł się również ten dotyczący Wodzisławia Śl. Każdy samorząd, którego wniosek został zakwalifikowany do drugiego etapu, ma do końca roku czas na przygotowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego przedsięwzięcia. Na podstawie tej dokumentacji Ministerstwo Infrastruktury przygotuje listę projektów zakwalifikowanych do realizacji. Ma to nastąpić w okresie od grudnia 2021 r. do lutego 2022 r. Właściwa realizacja projektów powinna rozpocząć się w maju 2022 r.
Wątpliwości radnych
Według wstępnych szacunków koszt projektu budowlanego wodzisławskiej inwestycji ma wynieść około 2 mln zł, a budowa torów i peronów to około 23 mln zł. Miasto weźmie na siebie 15% kosztów inwestycji, reszta pochodzić będzie z budżetu państwa. Temat potencjalnej inwestycji był poruszony podczas styczniowej wodzisławskiej sesji. Wówczas prezydent Kieca złożył kilka autopoprawek do uchwały budżetowej. Jedna z nich zakładała zabezpieczenie 300 tys. zł na wykonanie wspomnianego już studium planistyczno-prognostycznego nowego przystanku. Radny Adrian Jędryka zwrócił uwagę, że jeszcze kilka miesięcy temu urząd szacował, że studium wyniesie około 125 tys. zł. Wyraził obawę, że inwestycja może w przyszłości przewyższy finansowe możliwości miasta. Podawał także pod wątpliwość realne szanse na otrzymanie przez miasto dotacji. – Nie jestem przeciwnikiem tego przystanku, ale uważam, że jeżeli ma kosztować dwa razy więcej niż remont głównego dworca kolejowego, to powinniśmy znać więcej szczegółów – mówił Adrian Jędryka dopytując m.in. o całkowity zakres inwestycji. Podobnego zdania był m.in. radny Łukasz Chrząszcz, który stwierdził, że zadanie jest „jakąś fanaberią” jeżeli jego realizacja ma kosztować kilkanaście milionów zł.
Ludzie:
Mieczysław Kieca
Prezydent Wodzisławia Śl.
Komentarze
22 komentarze
morsy@
Arteks, zejdź na planetę Ziemia!
@morsy- widocznie na sesji RM nie umia liczyć bo tam taka kwota padała. To nie mój wymysł. Kilka lat temu była mowa tylko o 60 tys.zl
@KUKUnaMUNIU a po co ktoś ma mieszkać w takich wiochach jak Krzyżkowice i po co miałby jechać do takich wioch jak Zofiówka? MZK? Ten skamieniały i niereformowalny twór jeszcze istnieje? @Don_C ty liczyć nie potrafisz lub nie umiesz czytać ze zrozumieniem artykułów. @skinheadzik jeśli kogoś pogięło to ciebie jeśli nie rozumiesz powiązania dobrej nowoczesnej komunikacji z wieloma profitami jakie się z tym wiążą. Co jest ważniejsze do załatwienia w Wodzisławiu?
Kogoś chyba dobrze "pogięło" z tym przystankiem i jego ceną. Ile osób skorzysta z tego przystanku? Założę się że ponad połowa zatrzymań pociągu na tym przystanku, będzie odbywała się bez wsiadania/wysiadania pasażerów. Niepotrzebnie wyrzucone pieniądze w błoto. Wystarczy się przejść po Wodzisławiu i zobaczyć, że są DUŻO WAŻNIEJSZE sprawy do załatwienia, niż nikomu niepotrzebny przystanek.
Absolutne NIE dla tych fanaberii! To miało kosztować 60 tys a nie 10 mln!!! Nie dla Kiecy!!!
bedzie guano a nie stacja
W innych projektach już się robi dokumentacja, a Wodzisław jeszcze nie oglosił przetargu. Zostało 8 m-cy, a gdzie tam otwarcie ofert, stwierdzenie że wszystkie przekraczają budżet, uchwała o dołożeniu kasy albo drugi przetarg, odwołania itd.? Czy znajdzie się w ogóle wolny wykonawca, kiedy wszyscy sensowni będą zajęci zleceniami od innych wnioskodawców, którzy nie zaspali i przetargi ogłosili jeszcze w ub. roku?
Przeczytaj co jest w projekcie tego przystanku, a zrozumiesz niestety tylko żale swoje wylewasz.
https://www.gov.pl/web/infrastruktura/konsultacje-publiczne-projektu-programu-budowymodernizacji-przystankow-kolejowych-na-lata-2020-2025
Najtańszy peron to około 1 mln w Wodzisławiu Centrum(Miasto) będą dwa perony jedno krawędziowe do tego wydłużenie peronu dwu krawędziowego numer dwa na stacji Wodzisław, odbudowa drugiego toru co najmniej do Wodzisławia Centrum (miasta), a najprawdopodobniej do Wodzisław Turzyczka, aby zlikwidować gardło na linii lk 158 miedzy Olzą a Wodzisławiem, zabudowa rozjazdu i bocznicy- toru na kończenie biegu pociągu osobowego. Do tego usuniecie ograniczenia 40 km/h na wyjeździe ze stacji Wodzisław w kierunku Olzy.
A zafajdany jesteś Ty i twoje pale.
I podtrzymuję pytanie: Na co 23 miliony, kiedy potrzeba osadzić kilka pali i położyć podwyższenie z płyt prefabrykowanych do wsiadania i wysiadania po jednej stronie zafajdanego toru kolejowego?
Glajzy twojego intercity jakoś mało elastyczne. Dostań się z Krzyżkowic na Zofiówkę, w mniej niż 90 minut, to pogadamy.
Skończ wasz głupoty pleść KukunaMuniu Wodzisław bez MZK sobie radzi bez problemowo ma kolej (KŚ, IC i EiC), PKS Racibórz własną komunikację, a MZK jeździ przez Wodzisław W10 bo inaczej kompletnie byłoby to nie opłacalna linia Jastrzębie Rybnik - patrz przez Świerklany już dawno upadła bo po trasie praktycznie zero pasażerów, a tak przez Wodzisław i Radlin mają dobry potok.
Gdyby nie litość jastrzębskiego MZK, to, bez auta, wyjazd z grajdołka, w promieniu 10-15 km zajmuje po 40-70 minut. XXI wiek.
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
A połączeń Nowych z największymi zakładami pracy NP KwK Chwałowice Brak. Czarna Dziura ni Pks ni PKP ni Czerwone
Może zamiast zajmować się pierdołami typu nowy przystanek to może zacznijcie od naprawy nowego przystanku którego zalewa woda,a po drógie może dogadajcie się z PKP żeby otworzyć kasy biletowe na połączenia intercity żeby nie trzeba było jeżdzić do Rybnika bo nie wszyscy mają dojście do internetu chodzi tu o ludzi starszych.
Nie wiem o czym tu w ogóle dyskutować w czasach kiedy elektromobilność za 10-15 lat będzie obowiązkiem samorządów i państw, a nie "łaską".
25 milionów za platformę / podwyższenie do wsiadania / wysiadania i ewentualnie dłuższe zadaszenie przystankowe????. No, no. To jest prawdziwa "kasa do wydania".
z czystej ciekawości zapytam te 15% to liczy się od 25mln? rozumiem 15% od peronów ale od budowy torów? to już dla mnie nieporozumienie. to tak jakby państwo budowało autostradę a gminy się dokładały. nalezy zapytać o analizy, które mówią o rozruszania centrum miasta. zapewne takich nie ma. faktem jest, że przystanek nie zaszkodzi ale czy warto to już inna sprawa. argument o czechach przyjeżdżających robić zakupy jest tak dalece fantazyjny, że szkoda gadać. wystarczy obecnie wsiąść do pociągu by przekonać się ilu czechów wysiada w wodzisławiu. czesi mogą kupić większość przydatnych im rzeczy na targu w zabełkowie. taka jest po prostu smutna prawda. o ile też pamiętam to projekt ma uwzględniać budowę parkingu przy peronach. pytam po co skoro 200-300m dalej jest przecież duży parking. takie powiększanie kosztów niczemu nie służy.
Do pamietliwy- po co mialo być taniej jak u Kiecy wszystko jest przeplacone
Czemu nie było popcornu na tej nadzwyczajnej sesji w WCK?
Bardzo dobry pomysł popieram!
Z tego co czytam to dla nowych radnych to jakaś fanaberia oni pewnie wolą piwo i popcorn :))))
A można było mieć ten przystanek za 60 tys.
Swego czasu Vice Szymczak powiedział ze nie da pieniędzy na projekt, bo i tak nie pojadą pociągi.
Było to w momencie remontu całej linii z Chałupek, PKP chciało tylko żeby im przygotwać dokumentacje a oni chcieli przy okazji wbudować ten przystanek.