CPK przyspiesza w sprawie linii kolejowych w naszym regionie
W Sylwestra spółka Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła przetarg na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla projektu „Budowa linii kolejowej na odc. Katowice – granica państwa – Ostrawa”. Chodzi o linię kolejową nr 170 Kolei Dużych Prędkości (KDP) - będącą częścią tzw. "szprychy nr 7" do CPK koło Warszawy - która ma przebiegać m.in. przez powiat wodzisławski. W ramach STEŚ powstanie rekomendacja wariantu inwestorskiego.
Jak czytamy w Biuletynie Informacji Publicznej CPK, przedmiotem zamówienia jest opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego dla odcinka Katowice – Jastrzębie – Godów – granica państwa, którego celem jest analiza przebiegów nowej linii kolejowej, wykonanie analiz technicznych, środowiskowych oraz ekonomicznych i na ich podstawie rekomendacja wariantu inwestorskiego w zakresie koniecznym do prowadzenia działań w kolejnych etapach procesu inwestycyjnego. Ponadto przedmiotem zamówienia jest wykonanie map do celów projektowych oraz studium geologicznego na potrzeby opracowania Koncepcji Programowo-Przestrzennej dla wariantu inwestorskiego.
Jak czytamy dalej, studium obejmuje odcinek przyszłej linii kolejowej nr 170 zawierający się pomiędzy stacjami Katowice Piotrowice lub Katowice Podlesie (w zależności od wyboru wariantu) i granicą państwa, jej przedłużenie po stronie czeskiej do Ostrawy oraz odcinek linii kolejowej Jastrzębie-Zdrój – Wodzisław Śląski wraz z odgałęzieniami do planowanej stacji Jastrzębie-Zdrój Centrum i w kierunku Rybnika wraz z następującymi powiązaniami z infrastrukturą PKP PLK S.A.:
• z linią kolejową nr 140 (w zależności od wariantu) na odcinku pomiędzy stacjami Łaziska Górne i Mikołów – powiązanie zapewniające zjazd z linii nr 170 na linię nr 140 w kierunku stacji Mikołów;
• z linią kolejową nr 169, powiązanie zapewniające zjazd w kierunku stacji Łaziska Średnie, Tychy (w zależności od wariantu);
• z linią kolejową nr 148, pomiędzy stacjami Rybnik a Szczejkowice, powiązanie obukierunkowe zapewniające zjazd z przyszłej linii kolejowej nr 170 w kierunku Rybnika oraz Żor;
• z linią 158 w pobliżu stacji Wodzisław Śląski i planowanego przystanku Wodzisław Śląski Centrum.
Dalej czytamy, że w miejscach włączeń do istniejących linii kolejowych wykonawca powinien uwzględnić potencjalne projekty zgłaszane w ramach programu Kolej+ o ile poziom szczegółowości informacji o nich będzie to umożliwiał, np. dotyczące modernizacji linii kolejowej nr 140 czy budowę przystanku Wodzisław Śląski – Centrum.
Na oferty w przetargu spółka CPK czeka do 3 lutego tego roku. Wykonawca STEŚ będzie musiał zrealizować zadanie w czasie prawie 500 dni. Według informacji dostępnych na stronie internetowej CPK, w zakładce Program Kolejowy, do 2023 mają trwać prace przygotowawcze przy linii 170, zaś w 2024 r. ma rozpocząć się jej budowa. Na odcinku od granicy państwa do okolic Jastrzębia linia ma być gotowa do 2029 r., zaś cała linia do Katowic ma być gotowa do 2030 r. Z kolei cała "szprycha" nr 7 ma być gotowa w 2031 r.
Komentarze
40 komentarzy
taaaa, kolejny geniusz z gorololandu
Nowe zakłady pracy potrzebne w Wodzisławiu jak świni siodło. Mieliście swoje to je rozwaliliscie.
kolej w jastrzębiu potrzebna jak świni siodło, mieliście już to rozwaliliście
Jak na razie to wy robicie wszystko by nie było koleji w Jastrzębiu. Wam nikt nic nie zabiera.
Podpisywać i tyle, jak "życzliwy" nam zawsze Arteks i jego przyd...pas z jastzebia mówią że to je zle to musi być dobre:) rozruszajmy w końcu te dziurę
Arteks, ten przystanek jest dosłownie o rzut beretem i przedłużenie linii o 2 minuty jazdy nie jest problemem, bo z tej strony ,miasta przedmieściami jest w zasadzie Mszana. Ja już czytam , ze TEK wypisuje że Wilchwy są w połowie drogi między Jastrzębiem a Wodzisławiem to mnie pusty śmiech ogarnia. Wiem jedno stacja w Wilchwach to brak pasażerów z Jastrzębia, bo za daleko, zły dojazd i generalnie nie po drodze. Międzynarodowa stacja jest w Zebrzydowicach, to tylko 9-10 km od centrum i jakoś nikt tak w zasadzie nie jeździ, bo to po prostu w drugą stronę od głównych potoków pasażerów. Z Jastrzębia główny ruch jest na północ a nie na południe czy zachód. Może w końcu to dotrze do TEK.
@cocolino - to Jastrzębie sobie doprowadzi jakąś komunikację miejską do przystanku w Mszanie, a Wodzisław nie musi bo... na istniejący dworzec można dojść pieszo albo dojechać już istniejącymi liniami. Wymyślacie rozwiązania które... skutkowałyby tylko wyższymi kosztami funkcjonowania. Całe szczęście, że nikt was nigdy nie słucha. A polemika z wami dowodzi, że jesteście dość prostymi ludźmi, bez ogłady i bez wiedzy transportowej.
Tu prawidłowy link do mapy:
https://drive.google.com/file/d/1fnN5DU2BvLj2og6-6oUiLWVpFmIOIKW2/view?usp=sharing
Są dwa projekty na linię Wodzisław-Jastrzębie jeden PLK do 2030 roku na pozycji regionalnej 138.
Drugi CPK tak zwane podłączenie Wodzisławia i Jastrzębia do linii KDP. tu mapa z przetargu na studium wykonalności CPK Katowice-Ostrawa
https://youtu.be/kwznTMxRJ_o?t=628
Trole zamiast ujadać proszę pogooglać znaleźć całość i zapoznać się, bo jak macie czas szczekanie to i na to znajdziecie!
I nie brakuje nam umiejętności, nie wchodzimy w cztery litery sprzedajnej władzy czy to lokalnej czy centralnej, a kompromisem dla KDP Katowice-Ostrawa jest linia prosta gdzie 250 km/h nie będzie problemem i właśnie ona przechodzi przez Wilchwy a nie po łukach szkodach górniczych. A stacja jest 1/3 odległa od centrum Wodzisławia i w 2/3 od Jastrzębia wiec pod względem ludności tych powiatów to kompromis.
Dodatkowo już dziś na Wilchwy dojeżdżają autobusy: MZK, PKS i KM Wodzisławia, a co jest na szybach zachodnich na Mszanie właśnie nic.
Stacja w Wilchwach automatycznie eliminuje pasażerów z Jastrzębia. Nikt tam nie będzie jechał by wsiąść w pociąg do Katowic. Nie opowiadajcie o linii Jas-Wodz, bo jej nie ma i nie zanosi się by była. Do Wilchw jest po prostu za daleko i zapchana droga wracającymi z pracy w Jastrzębiu mieszkańcami SWD. Osobiście jeżeli dotarcie do pociągu ma mi zająć 20 minut autem, to wolę od razu do Katowic.
@hades_TEK - ja w tej sprawie jestem bardzo obiektywny co zauważył nawet mój stały oponent z Jastrzębia. A wy jak się z kimś nie zgadzacie to od razu albo wyzywacie, albo wpadacie w jakąś furię albo jesteście wypraszani ze spotkań. Po prostu brakuje wam klasy, taktu i umiejętności dyskusji, tworzenia jakichś kompromisów. Nie rozumiecie wielu różnych rzeczy i chcecie szkodzić własnemu miastu i dworcowi wyremontowanemu za ciężkie pieniądze. Nie liczycie się też z interesem Jastrzębia bo jesteście... egoistyczni. A trzeba przyznać, że projekt aby CPK przebiegło wzdłuż A1 i posiadało łącznice - jest akceptowalny i użyteczny dla większości miejskich mieszkańców naszego regionu. Jestem przekonany, że władze subregionu i politycy będą go wspierać, a was zostanie zapomniany - tak jak i inne.
Poszukaj w necie opinii rybniczan na wasz temat. Zobacz np. opinie Arteksa zamiast mu .... (a fe)
Oszolomów? spytaj kogokolwiek w Rybniku to uslyszysz to samo.
Jak na razie to wy uważacie że reprezentujecie region. Arteks jako jedyny spójnie napisał o koncepcji łącznic i tylko tyle. Zdania oszołomów z RAẞ mi nie cytuj. Dalej uważam że szkodzicie Jastrzębiu.
Szybka kolej będzie konkurować z transportem lotniczym i należy sie spodziewać, że w przyszłości pociągów będzie więcej. Część z nich nie pojedzie przez Rybnik bo ani nie będzie takiego popytu, ani się na naszej starej linii nie zmieszczą. Sen z powiek Arteksowi spędza jedynie wizja, że Wodzisław mógłby mieć dostęp równiez do takich pociągów, i to pominięciem Rybnika. Zgroza! Przecież to my powinniśmy przesiadć się w Rybniku, jadąc do Katowic. Tak samo w Rybniku mówiono o mieszkańcach Jastrzębia w trakcie dyskusji o CPK cyt: "chcą oni szybko podróżować do Rybnika i stamtąd do Katowic" (link: https://autonomia.pl/2020/03/09/ras-przeciw-wykluczeniu-gornego-slaska-z-projektu-budowy-kolei-duzych-predkosci/), więc ty11 wypowiadający się jakbyś reprezentował ogół mieszkańców Jastrzębia uważaj, z kim się sprzymierzasz, abyś nie zostal przystawką ;) Jedna osoba podająca się tu za mieszkańca Wilchw twierdzi, że mieszkańcy nie chcą, my zaś mamy zweryfikowanych mieszkańców tej dzielnicy popierających petycję, bo widzą w tym szanse na rozwój. Popieramy i udostępniamy :)
https://www.petycjeonline.com/stacja_regionalna_kolei_duych_prdkoci_w_wodzisawiu_lskim
~Ja11-nie rób se z Arteksa jaj bo on to traktuje poważnie Wymyślił trasę przez Rybnik Radlin Wodzislaw z przystankami w Czerwionce Wilchwach Mszanie i wszystko to przy predkości 250km\h
@Arteks Już jeżdżę do Warszawy kilka razy w roku. Zdarza się też i pociągiem. I nie mam żadnego problemu podjechać do Wodzisławia na dworzec. Dla mnie to co piszesz jest absolutnie logiczne. Fajnie jest mieć blisko do np. wesołego miastaczka, żeby sie wybrać od czasu do czasu. Ale mieć go za oknem żeby dokuczało na co dzien to już niekonieczne. Niestety nie wszyscy rozumieją że takie uciążliwe inwestycje korzystnie mieć blisko ale nie u siebie.
Czyli gdy zwracałem uwagę że działają ewidentnie na szkodę Jastrzębia to miałem rację. Widzę Arteks że się na tym znasz. Rozmawiając z nimi nie miałem takiego odczucia. Jedynie jestem trollem , bo mówię że ich wizja jastrzębian nie porywa i że nie mają co liczyć na poparcie. Co niby Wilchwy mają dać Jastrzębiu???
@Ja11 - tak i ogólnie wariant ten aby ta linia biegła mniej więcej wzdłuż A1 jest zgodny z tym co PKP planowały od lat. Paru znanych mi autorytetów transportowych też wspiera takie wersje. Pomysł aby wprowadzić CPK od wschodniej strony Jastrzębia w zasadzie spotkał się z krytyką wszystkich od samorządów, po mieszkańców a nawet JSW. Obecna wersja mogłaby być zaakceptowana i poparta przez wszystkie samorządy w regionie bo: 1) Rybnik, Rydułtowy, Radlin, Racibórz, Wodzisłąw będą miały dostęp do szybkich pociągów które będą miały zjazdy do stacji Rybnik (od płn) i Wodzisław (od płd). 2) powstaną też zjazdy umożliwiające jazdę pociągów do Żor, Wisły, a nawet Jastrzębia jeśli odbudowana zostanie linia z Jastrzębia do Żor. 3) Jastrzębie jeśli powstanie przystanek w Mszanie będzie mogło korzystać z pociągów tranzytowych (jedno mogą zajeżdżać do Rybnika i Wodzisławia ale przecież nie wszystkie). 4) Czerwionka jeśli powstanie przystanek w Czerwionce. TEKowcy chcą przesunięcia linii w lewo i uruchomienia przystanku Wodzisław Wilchwy - co ciekawe niepotrzebnie dublującego istniejącą stację Wodzisław Śląski. W Starostwie i UM wiedzą o co chodzi więc ich bagatelizują no ale oni lubią szum i opary absurdu.
Krótko mówiąc nie potrafią zrozumieć do czego służą łącznice? Wiele mi Arteks teraz rozjaśniłeś, wiem już z grubsza jak to będzie wyglądało. Pociągi z CPK będą zleżdżały łącznicami do poszczególnych miast. Nie będzie potrzeby jechania ekstra do stacji znajdującej się na CPK. Dobrze zrozumiałem?
@cyrus - ciężko ci się pogodzić ale Rybnik to prawdziwy węzeł kolejowy z całym zapleczem potrzebnym do utrzymania gęstej sieci kolejowej w okolicy.
Na szczęście jak każdy pomysł TEK-u pożyje na Nowinach tydzień lub dwa po czym umrze śmiercią naturalną bo żaden decydent nie potraktuje go poważnie. @MieszkaniecWilchw - Wodzisław nie zostanie na lodzie bo przecież ma dworzec i to po remoncie za ciężkie pieniądze. A projekt zawiera system łącznic który umożliwi trasowanie pociągu po CPK po czym zjedzie on przed Rybnikiem, obsłuży tamtejszą stację, pokona odcinek do Wodzisławia, zatrzyma się na stacji i za Wodzisławiem łącznicą wjedzie znowu na CPK. Wszystko proste, jasne, logiczne. Tylko TEKowcy - dyletanci transportowi - wymyślili nowy przystanek bo jeden Wodzisławiowi nie wystarczy. Wodzisław ma mieć dwa, Jastrzębie ani jednego. Swoją drogą sam powiedz, jakbyś raz w roku miał jechać pociągiem do Warszawy to wolałbyś aby cały Wodzisław jeździł do Wilchw, czy odwrotnie?
Posłuchajcie Arteksa. Mądrze facet gada. Mieszkańcy Wilchw takiej trasy nie chcą, radni dzielnicy tego nie chcą, radni miasta tego nie chcą, radni powiatu tego nie chcą, Warszawa też nie chce. Chce jedynie grupa ludzi z TEK. Z całym szacunkiem ale musieli by Panowie mieć naprawdę "potężne plecy" żeby tę wersję przepchnąć. Pod petycją jest na razie 200 podpisów. Raczej żadnego polityka tym nie skusicie. Chyba korzystniej było by odpuścić i skupić się na walce żeby w ogóle w Mszanie był przystanek i o skomunikowanie go z Wodzisławiem. Bo jeżeli o to nikt nie powalczy to Wodzisław faktycznie zostanie na lodzie.
Do Ja11
Szkoda mi Ciebie i podobnych trolli którzy nie opanowali umiejętności czytania, czy wizualnego ocenienia na mapie, gdzie jest wyrysowana trasa i tam jednoznacznie widać Wilchwy czyli lk 875 a nie lk 159.
A zawsze mówiliśmy że są dwie linie możliwe do wykorzystania czy to lk 159 czy lk 875, aby połączyć Wodzisław z Jastrzębiem.
Niestety szkoda czasu na Ciebie i podobnych Tobie, bo to tak jakby rzucać grochem o ścianę.
Jedna ważna rzecz,wkrótce pozamykają kopalnie wiec takie Jastrzębie zrobi się malutkie wiec chyba nie warto robić tam przystanku poza tym szkody górnicze będą się odzywały jeszcze bardzo bardzo długo
Tak wiem zabiegacie o połączenie Jastrzębie- Wodzisław przez Godów Łaziska Turze i wyrażacie oburzenie że w Jastrzębiu nie popierają tego super pomysłu. Nigdy nie pisałem że Jastrzębie jest centralnie położone, natomiast wy o tym waszym Wodzisławiu jak najbardziej.
Nie ma zaciętości, stwierdziliśmy, że KDP przez Jastrzębie jest niemożliwością i wiemy że magistrala przez Jastrzębie nie przebiegnie, co najwyżej stacja na terenie Mszany, tylko nazwą udająca, że jest w Jastrzębiu. Projekt ten jest szkodliwy dla regionu, gdyż po zmianie opcji rządzącej znacznie większe jest ryzyko, że zostaniemy jako region w ogóle bez stacji na KDP bo analizy wykażą, iż z tak niekorzystnie umiejscowionej stacji reszta regionu nie będzie korzystać. "Pozwalamy" mieć Jastrzębiu połączenie z siecią kolejową, co więcej sami od lat to postulujemy. Wodzisław nie jest centralnie połozony w subregionie? a co jest, Jastrzębie?
Nie rozumiem tej zaciętości, wszystko byleby ominąć Jastrzębie. O dziwo zgadzam się z Arteksem, patrzy realnie. Skoro w planie jest połączenie Jastrzębia z siecią kolejową, w TV o tym w dzienniku gadają, to musi być sukces. Stacja w Wilchwach nie daje nic Jastrzębiu a tym bardziej Rybnikowi czy Zorom. Skąd te bajdurzenia o centralnym położeniu Wodzisławia w subregionie? Prawda jest taka że kluczowe jest podłączenie się do tej linii a nie nazwa stacji. Wodzisław z tego co wiem ma połączenie z siecią kolejową, to może pozwólcie mieć i Jastrzębiu.Dzialacie na szkodę , dlatego nie chcą was poprzeć w powiecie i nie zapraszają na spotkania.
Oh, czegóż to w tym rybniku nie ma. Oddział PLK z serwisami, oodział trakcyjny, nawet lokomotywownia... wow!. Coz ty boroczku zrobisz jak ci ten prestiż na wilchwy przeniosą, tylko pomyśl, takie zadupie. Tragedia panie.
@Kolejorz - żaden problem podjechać na Wilchwy, nie rozumiem z czym masz problem.
@Arteks - nie irytuj się, traci na tym jakość wypowiedzi ;) Trudno odnieść się do tych niemerytorycznych wypocin, tylko przypomnę, iż "dzięki" lobby rybnickiemu Wodzisław miał tych połączeń nie mieć wcale, ponieważ zdaniem tegoż lobby ekspresy powinny zastrzymywać się tylko w Rybniku. Bez TEK-u i przekonanych przez nas wtedy decydentów ten wredny plan mógłby się wam udać, a ty śmiesz twierdzić, że lobby rybnickiemu coś mamy do zawdzięczenia? Fuj, jakże podłe łgarstwo.
Nie rozumiem problemu.Przecież dzisiaj to żaden problem podjechać do Jastrzębia,Rybnika,Raciborza czy Żor.Nawet dojazd do autostrady nie jest w centrum Wodzislawia.Kolejna rzecz to popularyzacja czy promocja miasta.Kiedyś musiałem pojechać do Warszawy a że były jakieś remonty najbliższa stacja była w Zebrzydowicach.Od tego czasu nigdy nie byłem i nie mam potrzeby by tam po cokolwiek jeździć więc co to za promocja takich Zebrzydowic
@hades_tek - to wy próbujecie manipulować sugerując, że samorządowcy SWD są nieodpowiedzialni w sprawie CPK, a oni dobrze wiedzą co robią. Ja nie mam żadnej udręki i jestem w stanie zaakceptować aby niektóre pociągi jechały przez okolice Jastrzębia, a inne przez Rybnik. To wy macie jakieś omamy w popularyzacji waszych utopii. Najpierw przez lata walczyliście o utrzymanie torowiska do Pszowa - bez rezultatu, potem przez lata uważaliście, że trzeba odbudować Jastrzębie-Godów-Wodzisław "albo śmierć" - nikt was w Katowicach nie posłuchał. A teraz dogmatycznie walczycie o Wilchwy - lokalizację w złym miejscu, bez zgody władz miasta, bez zgody okolicznych mieszkańców, ani w interesie Wodzisławia, ani Jastrzębia. Żadne miasto nie upadło tak jak Wodzisław - a paradoksalnie ma lepsze połączenia międzynarodowe od Łodzi i Krakowa razem wziętych. ;) Głównie dzięki lobby rybnickiemu które od lat zabiegało o poprawę skomunikowania ROW ze stolicą. Więc dlaczego ja miałbym się obawiać o interes Rybnika? To miasto od zawsze jest na mapie kolejowej Polski i jako jedyne w okolicy jest w stanie zapewnić naprawę czy usunięcie zepsutego pociągu z trasy CPK - bo w Rybniku jest: oddział PLK z serwisami, oddział trakcyjny, lokomotywownia (pozostałe w województwie to odległe Tarnowskie Góry, Jaworzno-Szczakowa czy Czechowice).
Znów próbujesz brzydko manipulować tymi swoimi półprawdami i kłamstwami. Opcja faworyzowana przez CPK przewiduje wygięcie magistrali jak najbliżej Jastrzębia i posadowienie stacji w okolicy Szybów Zachodnich, TEK zaś domaga się jej wyprostowania i stacji na Wilchwach. Nikt nie neguje potrzeby budowy łącznic i tego, by pociągi mogły zjeżdżać z magistrali i obsłużyć Rybnik i Wodzisław, a także żeby Racibórz na tym skorzystał. Twoją prawdziwą udręką są najbardziej prestiżowe pociągi, które z magistrali zjeżdżać nie będą więc - o zgrozo - ominą pępek świata Rybnik, natomiast zatrzymają się na Wilchwach, stąd twoja panika. Spokojnie, Rybnik raczej przez to nie upadnie = twój świat się nie skończy :)
@CzyKiecaCosRobi - Kieca to inteligentny człowiek i wydaje mi się, że doskonale zdaje sobie sprawę, że dla Wodzisławia najkorzystniejsze jest to aby pociągi KDP zatrzymywały się na obecnej stacji Wodzisław Śląski, a lokalne dodatkowo na przystanku Wodzisław Centrum. Jest też świadomy, że "tekowski węzeł Wilchwy" to utopia nie warta uwagi.
No i to jest już zdecydowanie logiczniejsza propozycja dla naszego regionu. Są łącznice, jest możliwość jechania przez Rybnik-Wodzisław, jest możliwość skrętu na Żory i jechania np. do Wisły czy przyszłościowo także do Jastrzębia (jeśli projekt ponownego dotarcia kolei wypali z projektu Kolej plus). @hades_tek - wasza panika może bardziej zaszkodzić Wodzisławiowi niż mu pomóc. Dworzec w polu np. w Mszanie byłby czymś niekorzystnym dla Wodzisławia. Łącznica za Wodzisławiem sprawi, że Wodzisław na nowo może stać się stacją węzłową - co chyba powinno być dla was czymś korzystnym. Porzućmy model francuski z lat... 70. Teraz się buduje szybkie koleje z wjazdami do istniejących stacji! @Rack - Racibórz też miałby dostęp do CPK przez Rybnik (łącznica z linią 148). A jeśli linię przeprowadzimy w okolicy auostrady A1 to ucichnie większość protestów społecznych.
Najprawdopodobniej kolejnej takiej szansy już nie doczekamy, ponieważ system powiązań i zależności elit w subregionie zwyczajnie to uniemożliwia, a poziom aktywności społecznej też nie daje nadziei na zmiany. Ta szansa trafia się miastu jak ślepej kurze ziarno, bo akurat leży w najlepszym miejcu i nie ma szkód górniczych, które uniemożliwiają ambitniejszym sąsiadom staranie sie o tę stację (a w Jastrzębiu i tak próbowano to zrobić mimo wszystko). Zmarnowanie tego to będzie gwóźdź do trumny.
To już chyba ostatnia szansa aby Wodzisław nie stał się totalną wiochą.
Zauważyliście że na tej mapie NIE MA RACIBORZA?? ... Nie mam więc nadziei dla nas w tym temacie ;/ ;(
Tak dla koncepcji społecznej, NIE dla politycznej i omijania Wodzisławia łukiem !
POPIERRZYJMY I UDOSTĘPNIJMY
https://www.petycjeonline.com/stacja_regionalna_kolei_duych_prdkoci_w_wodzisawiu_lskim
na wiekszosci tych mapek nawet nie raczyli zaznaczyc wodzislawia