Ćwierć miliona złotych za wojenkę między prezydentem a radnymi
W sierpniu wodzisławska rada podjęła decyzję o utworzenie Centrum Usług Wspólnych. W listopadzie radni rozważali jednak możliwość zrezygnowania z tego pomysłu. Co było tego powodem?
WODZISŁAW ŚL. Przypomnijmy, że Centrum Usług Wspólnych (CUW) w Wodzisławiu Śl. powołane zostało w celu świadczenia usług w zakresie księgowości, kadr i płac, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz obsługi prawnej miejskich jednostek. Dzięki temu możliwe m.in. będzie zmniejszenie liczby etatów niezbędnych do realizowania zadań oraz rozwiąże problem dublowania się stanowisk. Teraz okazuje się, jednak że rosną wzrosną koszty funkcjonowania CUW. Bo prezydent i radni nie potrafili dogadać się między sobą co do pieniędzy na remont pomieszczeń, w których miało funkcjonować Centrum. Prezydent poszedł więc na skróty i zdecydował o wynajęciu pomieszczeń komercyjnych. Miasto, a w zasadzie wodzisławski podatnik ma za to zapłacić 261 tys. zł!
Ścięte pieniądze na remont
Centrum ma rozpocząć swoją działalność 1 stycznia 2021 r. Jego siedziba miała się początkowo mieścić w jednym z miejskich lokali przy ul. Kubsza. Wcześniej jednak miasto planowało wykonać remont i dostosować pomieszczenia do potrzeb przyszłej jednostki. W tym celu we wrześniowym projekcie uchwały budżetowej magistrat zgłosił chęć zabezpieczenia 50 tys. zł na ten cel. Radni jednak na ten pomysł nie przystali i wycofali zmianę. Pieniądze przeznaczyli na wykonanie dokumentacji projektowych: zarurowania cieku wodnego w Zawadzie (10,1 tys. zł), doświetlenia ul. Leśnej, ul. Polnej i ul. Rogowskiej (25 tys. zł), budowy chodnika od ul. Żeromskiego do PP nr 3 przy ul. Prusa (14,9 tys. zł). Przed głosowaniem prezydent Mieczysław Kieca przestrzegał, że jeżeli radni nie przekażą pieniędzy, to kierownik biura administracyjno-gospodarczego będzie musiała niezbędne środki przeznaczyć z innego zadania wpisanego do budżetu, związanego z dostosowaniem pomieszczeń do wymogów ustawy o obsłudze osób niepełnosprawnych, bo znikąd indziej pieniędzy nie weźmie. Wówczas przewodniczący rady Dezyderiusz Szwagrzak tłumaczył, że prezydent może wprowadzić do budżetu niezbędną kwotę z wolnych środków. Nie było mowy o innym rozwiązaniu.
Nowa lokalizacja jednostki
Podczas listopadowej sesji kierownik referatu ewidencji podatków w wodzisławskim magistracie Grzegorz Wodecki ku zdziwieniu radnych poinformował, że CUW będzie miał swoją siedzibę nie przy ul. Kubsza, a przy ul. św. Jana, konkretnie w budynku Odra Office. Nowa jednostka zajmie II piętro, łącznie 260 m2. Roczne koszty wynajmu osiągną nieco ponad 87 tys. zł. Miasto umowę z właścicielem pomieszczeń podpisało na 3 lata, a więc łącznie zapłaci 261 tys. zł! – Z uwagi na przesunięcie przez radnych środków zarezerwowanych na remont pierwszego lokalu na inne zadanie, to nie pozostało mi nic innego jak podjęcie decyzji o komercyjnym wynajęciu pomieszczeń – powiedział prezydent Kieca. Dodał, że jest ona tylko i wyłącznie konsekwencją – jego zdaniem – chaotycznych działań radnych. – Proszę pamiętać, że przywilej posiadania większości wiąże się z odpowiedzialnością – podkreślał. Włodarz zapowiedział, że w trakcie trwania umowy miasto będzie poszukiwać innych lokalizacji dla jednostki.
Przesunięcie o rok?
Pomysł nowej lokalizacji Centrum, a przede wszystkim kosztów jego wynajmu, nie spodobało się radnym. – Nie ma mojej zgody na przeznaczanie środków z budżetu miasta na ten wynajem – mówił oburzony przewodniczący Szwagrzak. Podkreślił, że miasto posiada własne zasoby, w których CUW powinien się mieścić. Stanowisko przewodniczącego spotkało się z aprobatą radnych z koalicji większościowej. W toku burzliwej dyskusji radny Łukasz Chrząszcz zaproponował, aby utworzenie jednostki przesunąć o rok. – Gdyby wcześniej pan prezydent poinformował nas, jak sytuacja wygląda, zdecydowalibyśmy się te 50 tys. zł na remont przeznaczyć. Obecnie sytuacja jest patowa. Rozwiązaniem jest przesunięcie utworzenia jednostki o rok i znalezienia środków w budżecie na remont pomieszczeń – mówił. Prezydent odparł, że taka decyzja spowodowałaby paraliż płacowo-kadrowy w większości jednostek. – Nie ma takiej możliwości przy już zawartych i rozwiązanych umowach o pracę. Część osób podjęło decyzję o przejściu na emeryturę lub podjęciu pracy w innym miejscu. Zawarto umowy informatyczne, najmu i wszystkie inne niezbędne. Zaplanowano szkolenia pracowników – wyliczał prezydent Kieca. Ponadto, jak się okazało, zerwanie umowy mogłoby spowodować dodatkowo finansowe konsekwencje dla miasta. – Przykro mi, że ponad dobro finansów miasta pan prezydent przedkłada zrobienie na złość radnym – skwitował radny Chrząszcz.
(juk)
Przewodniczącego rady miasta Dezyderiusza Szwagrzaka zapytaliśmy o zarzut, jaki radnym postawił prezydent Kieca, który stwierdził, że koszty jakie poniesie miasto są efektem chaotycznych działań rady miasta.
Szwagrza odpowiada, że tłumaczenie włodarza, iż wynajął pomieszczenia w Odra Office dlatego, że radni nie wydali zgody na rozdysponowanie środków w budżecie na remont jest bezzasadne. – Prezydent często twierdzi, że nie dysponuje środkami finansowymi na większość nawet drobnych inwestycji, o jakie wnioskują mieszkańcy czy radni. Wszystko jednak, co jest pomysłem prezydenta, jest ostatecznie realizowane i są na to środki – mówi. Szwagrzak podkreśla, że radni znali stan pomieszczeń w budynku przy ul. Kubsza i uznali, że drobne prace może wykonać grupa remontowa ze spółki DOMARO. – Przykry jest fakt, że prezydent nie znalazł czasu spotkać się z radnymi w celu omówienia ewentualnego wynajmu pomieszczeń dla działalności CUW-u w pomieszczeniach prywatnych – dodaje przewodniczący rady.
Ludzie:
Mieczysław Kieca
Prezydent Wodzisławia Śl.
Komentarze
48 komentarzy
https://katowice.tvp.pl/51551477/zalany-dworzec-kolejnego-remontu-nie-bedzie
To może jednak posadzić tych księgowych CUW na poddaszu "dworca", a kasę zaplanowaną do roztrwonienia, przeznaczyć na drenaż?
Kwota jak znalazł.
wystarczy zreformować sieć szkół żeby znalazł się jeden czy dwa duże obiekty, w których urzędnicy mogli by spokojnie pracować. poza tym CUW w ogólnym rozrachunku zmniejsza zatrudnienie, gdzieś te osoby pracowały. jak mówi kłamstwo mamy XXI wiek zatem tak jakoś się zdarzyło, że praca zdalna się wybiła zatem osoby mogą na czas remontu fizycznie pracować tam gdzie pracowały choć pod inną jednostką zatrudniającą. kwestia chęci, oprogramowanie księgowe spokojnie pozwala na pracę w sieci.
Naprawdę ta burza intryguje i może by tak tą jedną sprawę wyjaśnić do samego końca, co? Bo inaczej będzie tylko gęganie i żadnych efektów.
Dlaczego miało być 130 m2, a zamiast tego wynajmuje się 260 m2?
Co miało kosztować 50 tysięcy, w lokalu, na Kubsza i dlaczego tego zakresu, przywołane w artykule Domaro nie potrafiło zrobić?
Czy czekanie, w tym pingpongu, było po to, żeby postawić RM pod ścianą, czy wynikało z faktycznych problemów lokalowych Miasta, typu "lokal na Kubsza to ruina, zagrażająca zdrowiu pracowników"?
Bo przyznacie, że to jednak brzmi jak ponury żart:
Nie miałem 50 tysięcy, bo mi nie przyznali 50 tysięcy, więc wydam 261 tysięcy, tylko kto inny je zainkasuje (nie pójdzie w nasz lokal, tylko do podmiotu komercyjnego).
Coś pomyliłem? Jeśli tak, to przepraszam.
A i na koniec:
Czy redakcja Nowin potrafi pokazać publiczności fotografie lokalu miejskiego na ulicy Kubsza, który to wymagał remontu przed wprowadzeniem księgowych? Bo gadamy o czymś, czego, zdaje się, nawet większość radnych nie widziała na oczy. Może wolne media, w mieście demokratów, dotrą do tak tajnych materiałów?
No to teraz, kłamstwo napisz, na co ma iść te tytułowe "ćwierć miliona złotych", zamiast bredzić o farbie i flizach?
W tekście wymieniają, że presidę straszy od sasa do lasa: najpierw wynajem za 261 tysi, a potem "...umowy informatyczne, najmu i wszystkie inne niezbędne. Zaplanowano szkolenia pracowników..." a ty twierdzisz, że przetarg na jedno zadanie? Jakie to jest "jedno zadanie"? Gdzie ci ustawa o ZP każe taki pasztet łączyć w jedno? Jakie 130m2 - 150m2 on chce wynająć, że to w jednym okresie rozliczeniowym / budżecie połknie aż 261 tysięcy? Ze złota i masy perłowej?
twój spór to spór o pietruszkę gdyż wykazano, że przetarg nie jest konieczny. masz inne zdanie w tej kwestii?
Jego poniżej spór idzie mnie o to od jakiej kwoty organizuje się przetarg tylko czy można dzielić zamówienie. Jeżeli jest to przetarg na remont to nie można go dzielić osobno na malowanie a osobno na kładzenie kafelek. Do takiego przetargu nie przystępuje firma malarska chyba że weźmie sobie podwykonawcę do kafelek. To naprawdę są podstawy.
Kolega poniżej chyba nie rozumie, że obowiązku przetargu nie ma w przypadku 50tys. Jeżeli jednak wybieracie się do prawnika to zapytajcie jeszcze o przetargi częściowe, które funkcjonują w przepisach. Trudno żeby malarze znali się na hydraulice czy kładzeniu kafelek.
Chłopie ty nawet podstaw nie rozumiesz a zamieszczasz jakieś pierdoły i ci się wydaje że taki mądry jesteś. Idź do pierwszego lepszego prawnika i powiedz że chcesz podzielić zlecenia na roboty remontowe na tym samym obiekcie w tym samym roku. Za 200 zł ci to wszystko wytłumaczy a przy okazji za 200 zł przestaniesz z siebie robić głupa. Powodzenia.
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
@kłamstwo chętnie się czegoś nowego dowiem. napisz wprost dlaczego nie może to być zapytanie o cenę i od jakiego progu kwotowego zaczynają się przetargi. @ergo kiecy łatwiej było wydać 250tys podpisując niekorzystną umowę niż mimo wszystko dojść do porozumienia z radą. dla mnie to jawna niegospodarność.
Ale z was tępaki. Nawet największy dureń potrafi wbić sobie problem w neta i trochę poczytać zanim zrobi z siebie idiotę publicznie. Idę o zakład, że obaj sympatyzujecie z Konfederacją. A co do tematu to kto komu zrobił na złość? Bo mi wychodzi, że radni prezydentowi a nie odwrotnie. Wy już nawet czytać ze zrozumieniem nie potraficie.
Ale o czym niby nie ma pojęcia mhl? Zapytania ofertowe sobie robią wszystkie instytucje publiczne w Polsce, dla wartości zamówień poniżej 30 000 Euro. I można zrobić termomodernizację osobno, wymianę sposobu ogrzewania osobno, a malowanie i flizowanie też osobno. Nikt nie zarzuci przekrętu dlatego, że nie połączono w jedno zadanie pracy hydraulików w kotłowni z pracą kafelkarzy w klopie.
Nie o tym mowa, tylko o pokazuchach w marnowaniu pieniędzy, "na złość" przeciwnikom.
Mhl powie krótko - nie masz o tym co piszesz bladego pojęcia. Pi prostu wstyd by mi było coś takiego publicznie pisać. Nawet nie chce mi się tego tłumaczyć bo ty nie chcesz się nic nauczyć. Dlaczego? Bo myślisz że jesteś najmądrzejszy. Niespodzianka- nie jesteś. Pozdrawiam i życzę więcej wiedzy, mniej fantazji.
Czyli nie można było tych ścian pomalować w biurach na Kubsza ? Nie było na to kasy, ale na wynajem już się kasa znalazła.
remonty to tak szerokie pojęcie, że spokojnie można dzielić i rozciągać w czasie żeby nie podpadło pod przepisy
Mhl kompromituje aż się coraz bardziej. Po prostu zapoznaj się z przepisami prawa a później napisz coś cokolwiek.
Podział zamówienia na części to naruszenie ustawy pzp ale co ty trollu możesz o tym wiedzieć.
Krytykujesz wszystko i wszystkich nie posiadając żądanej wiedzy merytorycznej.
Jak to jest tak płuc na wszystkich?Podnieca cie to?
Kłamstwo cokolwiek bym napisał i tak przekręcisz na swoje. Remont za 50tys można zrobić bez przetargu, wystarczy go rozbić na mniejsze zadania i masz zapytanie o cenę. Terminami się nie przejmuj. Nie jedną "inwestycję" zakończono z poślizgiem i jakoś nic z tego powodu się nie zawaliło i nie przestało funkcjonować. Tu nagle jest problem nie do przeskoczenia. Taki wodzisławski kabaret ;)
Mhl czyli nic konkretnego nie napisałeś. Tak jak myślałem- proste potrzeby proste myślenie.
Projekt unijny dopuszcza tylko, aby stał pusty lub służył za tło dla wieców wyborczych????
Gospodarność jak u Chruszczowa.
@KUKUnaMUNIU - nie da się, bo projekt unijny nie dopuszcza takiego wykorzystania obiektu ;-)
Miód na moje serce
https://www.onet.pl/informacje/onetwiadomosci/sondaz-pis-notuje-wysokie-poparcie/j3xe07g,79cfc278
.....kolejny raz wygramy będzie przepięknie, będzie wspaniale....tylko PIS
Miód na moje serce:
https://wyborcza.pl/7,75398,26611549,kantar-i-sensacyjny-wynik-pis-i-po-po-25-proc.html
.....jeszcze będzie przepięknie,jeszcze będzie wspaniale....
https://www.tuwodzislaw.pl/wiadomosci,wodzislaw-drugie-zycie-dworca-kolejowego-wideo,wia5-3266-19856.html
Skoro warsztaty i wykłady odbywają się zdalnie... :)
kłamstwo 3 godziny temu
"" Mhl (...) Po pierwsze wskaż gdzie miasto ma lokal mogący pomieścić 26 osób z cywilizowanym zapleczem. ""
Ja twierdzę że piętro niby-dworca PKP jest dostateczną przestrzenią biurową. Władowali(śmy) tyle kapuchy tylko po to, żeby to od wielkiego dzwonu na wyżerkę otwierać?
Dzięki „dobrej zmianie”
za youtuberów robią ;)
Prezydent to takie duże kapryśne dziecko tupnal nóżką i postawił na swoim na złość radnym. Tak samo musiał zatrudnić vicka z SRC bo tak mu się widziało. To teraz widzicie co robią i czym się zajmują.
Mam wrażenie,że jeszcze nie tak dawno wszystko co wcześniej zaplanowano przez Radę Miasta szło do realizacji,obecnie przy pomocy "dobrej zmiany" jest jedna wielka tragedia! Nic się nie da zrobić,Wodzisław cofa się w zastraszającym tempie,te ich kłótnie to stracony czas dla miasta i mieszkańców!!!
A przy okazji .....pretensje możecie mieć do siebie,jak żeście wybrali tak macie!!!
dodam, że na obiekcie, który jest w zasobach damaro
jeśli miasto ma swoich zasobach ekipę remontową, a ma ją spółka damaro to może wykonać remont samodzielnie. czy może mi coś umknęło?
czy ktoś ci zrobi kafelki za dwa tygodnie. Wtedy się dowiesz jakie są terminy. Aaaa zapomniałem - wystarczy trochę słomy i gliny. Jakie miasto tacy mieszkańcy. Jacy mieszkańcy tacy radni.
Mhl tak to jest jak się pływa w oparach absurdu a nie realiach. Po pierwsze wskaż gdzie miasto ma lokal mogący pomieścić 26 osób z cywilizowanym zapleczem. Po drugie w 2 miesiące zorganizuj przetarg, i przeprowadź remont. Życzę powodzenia. Podzwoń po firmach budowlanych i zapytaj czy przyjdą ci za tydzień kafelki położyć to się dowiesz jakie są terminy. Sama zapomniałem - po co kafelki. Wystarczy trochę słomy i gliny. Najgorszą i najbardziej prymitywną formą krytyki jest krytykanctwo które uprawiasz. Bez sensu. Po uszach powinni dostać radni, którzy kosztem naszych finansów bawią się w zdobywanie władzy. Żałośni ludzie.
@kłamstwo - nikt na niczym niczego nie wymusił. jedni i drudzy mają swoje za uszami, ale wydawanie 200tys więcej dla kaprysu żeby postawić na swoim jest irracjonalne i niegospodarne biorąc pod uwagę, że ma się lokale w zasobach miejskich. remont można zrobić w 2-3 miesiące. przy obecnej pracy zdalnej nie powinno to być problemem. dodatkowo podpisanie niekorzystnej umowy w czasach kiedy coraz więcej lokali jest pustych świadczy o głupocie wynajmującego.
W Wodzisławiu (podobno) rządzi się masoneria a wy zajmujecie się pierdołami.
Mhl no naprawdę Król Populizmu. Czytaj ze zrozumieniem ten artykuł. To radni wymusili tak niekorzystną decyzję na Kiecy. Mnie ich wojenki nie interesują. I jedni i drudzy są tu po to żeby prawidłowo zarządzać miastem. Daleko mi do bycia zwolennikiem Kiecy ale obiektywnie patrząc wina leży po stronie radnych. Co do powierzchni to pewnie trzeba było brać taki lokal jaki był i go przystosować do danych potrzeb. Ile z tego to korytarze, pomieszczenia socjalne tego nie wiem dlatego nic nie będę dzielił ani przeliczał. Może dla ciebie wychodek na dworze to szczyt marzeń ale w dzisiejszych czasach panują trochę inne standardy. Na miarę twoich potrzeb jak widać Kieca przygotował świąteczny wystrój miasta
jeszcze mini barek trzeba zrobić ;)
Zakłamywanie rzeczywistości to niestety przez Prezydenta. 50 tysięcy na remont nie zwiększyłoby powierzchni na Kubsza gdzie umowa była podpisana na 143 metry kwadratowe. Poza tym kto podpisuje umowę nowej lokalizacji bez możliwości jej wypowiedzenia.
A to gdzie siedzieli ci wszyscy, którzy do tej pory "niewspólnie wykonywali te zadania", które mają trafić do "centrum usług wspólnych"? W chmurze? W każdej jednostce była taka maniunia kanciapka dla półetacików? Bo założę się, że wręcz przeciwnie. Ktoś tu komuś nudle na uszy nawija i ma zamiar kaskę wydać na rympał.
Stoi wam pusty dworzec niekolejowy bez kasy biletowej, dostosowany dla kucharzy i tancerzy? To podłączcie komputery, posadźcie tam te księgowe i kadrowe i już macie CUW i to najlepiej skomunikowany jak się da. I do ZUS-u z buta bliziutko.