Poniedziałek, 23 grudnia 2024

imieniny: Sławomiry, Wiktorii, Iwona

RSS

Koleją z Raciborza do Głubczyc i jeszcze dalej [konferencja prasowa na żywo]

09.03.2020 11:10 | 27 komentarzy | ma.w, żet

Briefing prasowy Ministra Środowiska Michała Wosia oraz Sekretarza Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Janusza Kowalskiego z udziałem Prezesa PKP PLK S.A Ireneusza Merchel i śląskich samorządowców. Sala kolumnowa Urzędu Miasta w Raciborzu. Tematem briefingu jest przywrócenie ruchu kolejowego na trasie Racibórz- Głubczyce – Racławice Śląskie.

Koleją z Raciborza do Głubczyc i jeszcze dalej [konferencja prasowa na żywo]
Na zdjęciu od lewej: minister środowiska Michał Woś, prezes PKP PLK Ireneusz Merchel, wiceminister aktywów państwowych Janusz Kowalski
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

9 marca w Urzędzie Miasta Racibórz zorganizowano konferencję prasową, na której poinformowano zamiarze przywrócenia ruchu kolejowego na trasie Racibórz - Racławice Śl. - Odnowienie połączenia kolejowego z Racławicami to temat, który od dawna przewija się w naszych rozmowach. Kilka dni temu pan prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę Kolej+, w której wskazuje się na możliwość pozyskania pieniędzy na odnowienie takich połączeń kolejowych - powiedział wiceprezydent Michał Fita.

Harmonogram programu

Następnie prezes PKP PLK Ireneusz Merchel przedstawił harmonogram programu "Kolej+", w ramach którego inwestycja może zostać zrealizowana*. 

Program zostanie rozpoczęty w kwietniu. Następnie samorządy będą miały miesiąc na złożenie wstępnego wniosku do udziału w programie. Kolejne etapy to opracowanie przez PKP PLK listy rankingowej. Po przedstawieniu listy, samorządy będą miały rok na przygotowanie studium planistyczno-prognostycznego (do lipca 2021 r.). Następnie PKP PLK dokonają oceny projektów oraz kwalifikacji do programu.

Termin podpisania umów na realizację konkretnych przedsięwzięć to grudzień 2021. Rewitalizacja połączeń powinna zostać przeprowadzona w latach 2022-2028. Program Kolej+ został skalkulowany na kwotę 6,6 mld zł, przy czym 5,6 mld zł ma pochodzić z budżetu państwa, natomiast 1 mld zł z samorządów.

Ekonomia, ekologia, aspekty społeczne

Obecny na konferencji minister środowiska Michał Woś podkreślił, że rewitalizacja linii kolejowych ma wymiar ekonomiczny, ekologiczny oraz społeczny. - Wiele osób naśmiewało się z pana prezydenta Andrzeja Dudy w jakich okolicznościach podpisał tę ustawę (Kolej+ - red.), ale nie zwrócili uwagi na to, że to właśnie one doprowadziły do tego, w jakim stanie te połączenia kolejowe są - powiedział M. Woś.

Minister M. Woś dodał, że rozwój linii kolejowych pozwoli nie tylko walczyć z wykluczeniem komunikacyjnym, ale również korzystnie wpłynie na rozwój gospodarczy.

Raciborzanin w rządzie pochwalił również samorządowców z województw śląskiego i opolskiego, którzy zawczasu podpisali porozumienie o współpracy na rzecz rewitalizacji linii z Raciborza do Racławic Śl. Zrobili to na wypadek, gdyby w przyszłości pojawił się program umożliwiający realizację tego przedsięwzięcia, co teraz faktycznie się stało. - To jeden z pierwszych w Polsce przykładów sprawnego działania. Ustawa została dopiero co podpisana, a my już mamy porozumienie samorządowców - powiedział M. Woś.

Porozumienie ponad podziałami

W konferencji wziął również udział wiceminister aktywów państwowych* Janusz Kowalski. Zwrócił uwagę, że powiat głubczycki jest jedynym w województwie opolskim, który nie ma połączenia kolejowego.

W swojej wypowiedzi również pochwalił samorządowców z województw opolskiego i śląskiego, którzy podpisali porozumienie o współpracy w sprawie rewitalizacji linii. -  Ta inicjatywa jest dobrym przykładem, że ponad podziałami partyjnymi można wspólnie działać na rzecz tego, aby wykluczenie komunikacyjne przestało być standardem - powiedział wiceminister Kowalski.

J. Kowalski zauważył, że koleją do Raciborza powinno dojeżdżać wielu mieszkańców Baborowa, Głubczyc czy Kietrza.

To już dwadzieścia lat

Na szlaku Racibórz - Racławice Śląskie przez ponad pół wieku funkcjonowały dwie linie kolejowe (Racibórz - Głubczyce oraz Głubczyce - Racławice Śląskie). W 2000 r. obie linie zostały zamknięte dla ruchu pasażerskiego. Od tego czasu szlak kolejowy popadał w ruinę. Starania o jego utrzymanie podejmowali entuzjaści kolei.

W czasach świetności linią kolejową do Racławic Śl. jeździło dziesięć pociągów dziennie. Pociągi zatrzymywały się m.in. na stacjach: Racibórz Studzienna, Lekartów, Pietrowice Wielkie, Tłustomosty, Baborów, Głubczyce, Racławice Śl.


* Program zakłada rewitalizację szlaków kolejowych, tj. torów, trakcji, urządzeń sterowania ruchem, peronów i stacji, ale nie budynków dworców kolejowych.

** To resort, któremu podelgają PKP.



Ludzie:

Dariusz Polowy

Dariusz Polowy

Radny, były prezydent Raciborza

Michał Fita

Michał Fita

Dyrektor Centrum Kultury i Sportu w Kietrzu - TKALNIA, były wiceprezydent Raciborza, radny Raciborza

Michał Woś

Michał Woś

Poseł na Sejm RP