Piątek, 8 listopada 2024

imieniny: Seweryna, Gotfryda, Hadriana

RSS

Radni chcą kolei do Jastrzębia

13.05.2019 07:00 | 34 komentarze | Magdalena Kulok, Artur Marcisz

Wodzisławscy radni chcą przywrócenia połączenia kolejowego między Wodzisławiem i Jastrzębiem. Większością głosów przyjęli apel w tej sprawie. Sceptyczny był prezydent Mieczysław Kieca. Powód? Spora część dawnej linii kolejowej pomiędzy tymi dwoma miastami jest obecnie trasą rowerową wybudowaną za unijne pieniądze. A za trwałość tego projektu odpowiadają samorządy, m.in. Godów.

Radni chcą kolei do Jastrzębia
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

W październiku ubiegłego roku został przedstawiony rządowy „Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej+”. Jednym z jego z punktów jest stworzenie połączenia kolejowego na trasie Wodzisław Śl. – Jastrzębie Zdrój.

W przeszłości takie połączenie istniało. Była to linia nr 159 biegnąca z Orzesza do Wodzisławia, m.in. przez Jastrzębie i Godów. W czerwcu 1997 r. została ona zamknięta dla ruchu pasażerskiego na odcinku Wodzisław Śląski – Jastrzębie Zdrój, a dwa lata później ustał na niej ruch towarowy. Kilka lat później zaczęto rozbierać tory i część wiaduktów kolejowych.

Subregion nie rekomendował

Program „Kolej+” wzbudził ogromne emocje. Samorządowcy wskazywali, że nie można mówić o rewitalizacji linii, a po prostu o jej odbudowie, co na dziś dzień wydaje się nierealne. W połowie marca Zarząd Subregionu Zachodniego poparł wniosek władz Jastrzębia–Zdroju dotyczący utworzenia linii kolejowej Jastrzębie–Katowice, ale nie przez Wodzisław, po dawnej trasie biegnącej również przez gminę Godów i Gorzyce. Dlaczego? Po pierwsze samo Jastrzębie stoi na stanowisku, że wariant Jastrzębie–Katwowice, przez Wodzisław nie ma sensu, bo podróż do stolicy województwa z Jastrzębia potrwa wtedy za długo. Dlatego Jastrzębie woli trasę przez Pawłowice i Żory. List intencyjny w sprawie krótszego przebiegu linii do Katowic samorządowcy z zainteresowanych gmin podpisali w Jastrzębiu jeszcze w połowie ubiegłego roku.

Po drugie, kilka lat temu o przejęcie terenów po dawnej linii nr 159 ubiegała się m.in. gmina Godów. Tereny zostały jej przez kolej przekazane, po czym gmina rozpoczęła realizację unijnego projektu „Żelazny Szlak Rowerowy” wspólnie z Jastrzębiem Zdrojem, Zebrzydowicami, czeską Karviną i Petrovicami u Karvine. Docelowo w ramach projektu w Godowie powstanie łącznie ponad 4 km w ścieżek o wartości prawie 5 mln. Część ścieżek jest już gotowa i oddana do użytku. Łącznie – dla wszystkich partnerów – wartość projektu to ponad 30 mln zł. Samorządy obawiają się, że jeśli linia kolejowa miałaby zostać odtworzona, to ścieżki będą musiały zniknąć. A co za tym idzie – samorządy musiałyby oddać unijne pieniądze wraz z odsetkami. Bo trwałość projektu musi wynosić 5 lat.

Ludzie:

Mieczysław Kieca

Mieczysław Kieca

Prezydent Wodzisławia Śl.