Radni chcą kolei do Jastrzębia
Wodzisławscy radni chcą przywrócenia połączenia kolejowego między Wodzisławiem i Jastrzębiem. Większością głosów przyjęli apel w tej sprawie. Sceptyczny był prezydent Mieczysław Kieca. Powód? Spora część dawnej linii kolejowej pomiędzy tymi dwoma miastami jest obecnie trasą rowerową wybudowaną za unijne pieniądze. A za trwałość tego projektu odpowiadają samorządy, m.in. Godów.
Radni: są różne warianty
Innego zdania jest większość wodzisławskich radnych. Na ostatniej sesji rajcy przyjęli stanowisko, w którym popierają przywrócenie połączenia kolejowego Wodzisław Śląski–Jastrzębie Zdrój. – Przywrócenie tego połączenia oprócz możliwości atrakcyjnego połączenia miasta Jastrzębie–Zdrój z Katowicami, umożliwi także budowę spójnej i atrakcyjnej siatki kolejowych połączeń pasażerskich łączącej ze sobą poszczególne miasta Subregionu Zachodniego. Przedsięwzięcie to stanowi również doskonałą okazję do budowy postulowanej od wielu lat stacji kolejowej Wodzisław Śląski–Centrum, o którą miasto dotychczas zabiegało odrębnie – brzmi fragment przyjętego przez wodzisławską radę miasta apelu. – Odcinki Jastrzębie Zdrój–Wodzisław Śląski i Jastrzębie–Zdrój–Pawłowice Śląskie nie powinny być traktowane jako odcinki wzajemnie ze sobą konkurujące, ale jako uzupełniające się elementy ciągu kolejowego Wodzisław Śląski–Pawłowice Śląskie – brzmi kolejny fragment stanowiska rady.
Radny Adrian Jędryka argumentował, że chodzi o utworzenie połączenia kolejowego Wodzisław–Jastrzębie „w jednym z kilku możliwych wariantów trasy”. – Są różne warianty tego połączenia kolejowego. To wcale nie musi być wariant związany z odtworzeniem dawnego odcinka. To inwestor będzie decydował który wariant jest najbardziej optymalny i najbardziej realny. Czy ma wiązać się z odtworzeniem starego odcinka i wypłatą odszkodowań, czy z innym wariantem. My jako rada patrzymy pod kątem interesu miasta. Jest uzasadnione, by połączenie kolejowe pomiędzy Wodzisławien i Jastrzębiem istniało – mówił radny.
Tego samego zdania był radny Józef Szymaniec. – My nie podejmujemy decyzji o sposobach realizacji, a o intencji. Rozumiem obawy, ale trzeba postawić sobie pytanie, czy dla wodzisławian istnienie takiej linii będzie korzystne? Moim zdaniem tak – podkreślił. – Intencja jest taka, by Wodzisław nie został pominięty przez kolej – dopowiedział przewodniczący rady miasta Dezyderiusz Szwagrzak.
Innego zdania był m.in. radny Eugeniusz Ogrodnik. W jego opinii podejmowanie apelu, którego realizacja docelowo może narazić inne gminy na straty finansowe, jest niewłaściwe.
Podobnego zdania był prezydent Mieczysław Kieca. Podkreślał, że program „Kolej+” nie został w żaden sposób skorelowany z zaciągniętymi wcześniej przez samorządy zobowiązaniami finansowymi. A także, że żaden z przedstawicieli kolei nie mówi, by dla samorządów była przewidziana jakakolwiek rekompensata, gdyby „Żelazny szlak” został zlikwidowany. – Odpowiadamy za Wodzisław, ale przecież żyjemy w otoczeniu, z partnerami z innych samorządów – mówił prezydent.
Ludzie:
Mieczysław Kieca
Prezydent Wodzisławia Śl.
Komentarze
34 komentarze
Linia do Godowa i Jastrzębia musi powstać bo inaczej to będzie zdrada miasta i powiatu. Zobaczcie co się dzieje:
https://www.facebook.com/MagazynWodzislawski/posts/2150213068609807
A ktoś was pyta o zdanie?
Jastrzębie interesuje szprycha numer 7 w planie CPK a nie dojazd do Wodzisławia.
Do tej linie nie będzie dopłacało miasto Jastrzębie czy Wodzisław ani gmina Godów czy Gorzyce lecz województwo - bo one jest do tego zobowiązane. Jedyne co to miasto Jastrzębie robi projekt na które ma już kasę chyba 380 tys jak się nie mylę.
to może jeszcze zmusza do dopłat ? Już widzę sesję rady gminy, 2 panów w ciemnych okularach pilnuje żeby radni zagłosowali za dopłatą 50 milionów do linii kolejowej ;)
~Zewsi (188.137. * .198) chcesz powiedzieć, że ustawa wywłaszczeniowa dla inwestycji celu publicznego, typu szlaki komunikacyjne i sieci uzbrojenia działa wobec osób fizycznych,ale samorządów nie tknie???? Mylisz się :) Chyba nie wyobrażasz sobie, żeby jakaś wieś skutecznie mogła stanąć okoniem autostradzie albo linii kolejowej? W enerdowskiej nibylandii tuskoidów może, ale dziś?.
Co wpisy zezem mają wspólnego z tematem?Ty jednak zezuniu, nie dość że jesteś jebnyty, to jeszcze biedroński dewiant.
~Momo (5.184. * .229), poważnie ? , mam uwolnić ten portal żeby g*wnoryjcy mieli wolność wypowiedzi ?
zapomnij żerco szlamu z tvPISsior kur*skiegoo.
Nawet nie rób nam zezolu nadziei, że uwolnisz ten portal od swoich głupich wpisów. To zbyt piękne aby było prawdziwe.
nowiny, i tak traci się czytelników
jako wydawnictwo, muszę napisać jacy jesteście:
mierni, bierni, ale wierni.....
~Endek71 (46.134. * .211), żałujesz im czy zazdrościsz bo ksiądz na plebani już cię nie chce ?
Jak rowery to tylko ala Biedroń&Kohut bez siodełka,sama sztyca i można sobie POpedałować.
@Lunaa to nie myśl więcej, bo ci to wyraźnie szkodzi
A może by tak, zamiast torów, całe to byle torowisko zaasfaltować i zrobić ścieżkę rowerową do Jastrzębia. Taniej, bezpieczniej i ekologicznie. Myślę że takie ścieżki miałyby sens, ludzie przesiedli by się z trujących samochodów na rowery Ja chętnie skorzystam z takiej ścieżki.
A może lotnisko z Jastrzębia , to jest plan .Będzie szybciej i bliżej bo prosto , matoły .
A ja chcę czego kolwiek na Chwałowice . To wielki zakład Pracy a Wodzisław to sypialnia eksportowego Robola .
Dla niektórych poniżej teren ścieżki rowerowej w Godowie jest własnością GMINY - do PKP należy tylko okolica starego dworca kolejowego i to tylko dlatego że w zeszłym roku chcieli sprzedać działki wokół dworca ale za dużo chcieli i gmina się nie zgodziła. Tak więc teraz jak by chcieli odbudować kolej musieliby ODKUPIĆ od gminy. PS Kobra to kup od kogoś działkę wybuduj dom, a jak wybudujesz to niech poprzedni właściciel powie że chce działkę spowrotem bo zmienił zdanie i będzie tam parking. - taka ta wasza logika.
Ja mam pytanie, kiedy skończą się utrudnienia na trasie rybnik-katowice
Patrząc na mapę, całkowicie nie po drodze jest Godów. To może zróbmy linię do Jastrzębia przez Żory. Ludzie, ogarnijcie się, stara linia przez Godów została wymyślona 120 lat temu i nijak się ma do dzisiejszych czasów. Tylko przez Wilchwy i Mszanę!
po co ta linia niby ma być?
czy tam mieszkają same niemoty,które nie mogą dostać się do jastrzębia?
kto będzie jeździł tym pociągiem 2 osoby?
typowe bicie piany
zapomnieć jak najszybciej i nie wracać do tematu
za 10 lat nikt nie będzie już chciał żadnej linii do jastrzębia
"To Godów prawdopodobnie zrobił sobie drogę rowerową na nie swoim gruncie." W domu wszyscy zdrowi ?
żądam połączenia promowego z Bałtykiem !
mieszkańcy regionu w sposób komfortowy w taki sposób mogliby dotrzeć do pięknych miast i miasteczek Polskiego wybrzeża. W sposób bezpieczny i jak zapewniał matołuszk , przez katoPISiorków uratowana stocznia szczecińska już buduje flotyllę promów !
Teren po dawnej lini kolejowej przez Turzę, Łaziska, Godów jest własnością kolei i nie trzeba wykupywać terenów ani burzyć żadnych domów. To Godów prawdopodobnie zrobił sobie drogę rowerową na nie swoim gruncie. Ta trasa która tam przebiegała służyła nie tylko do przewozu towarów a przede wszystkim ludziom tam mieszkającym. Mieli by połączenia z Rybnikiem, Katowicami Jastrzębiem, a nawet Wisłą czy też Warszawą nie wspomnę już o tym grajdole Wodzisławiu. Tu nie chodzi czy do Katowic pociąg pojedzie 5 czy dziesięć minut dłużej a o to by mieszkańcy pobliskich miejscowości mieli jakikolwiek dojazd a nie dwóch czy trzech z rezerwatu w pustym pociągu. Dodam że w Moszczenicy niedaleko stacji powstało nowe osiedle. To co Kieca stworzył z powiatem z komunikacją to woła o pomstę do nieba. Ten smród będzie się za nimi ciągnął bardzo, bardzo długo, ludzie im tego nie zapomną.
Ślad linii został w Godowie jest na nim głupia ścieżka rowerowa.
O czym mówisz z wykupem w godowie nic nie trzeba wykupywać.
Z leśnica nie trzeba się bawić, tak samo z szotkówka nasypy są itd
Most nad A1 wiec dużo taniej
1. wykup działek - na trasie przez Godów działki są ? nie
2. protesty mieszkańców - a w Godowe ludzie będą z kwiatami witać wykupujących domy? nie
3. melioryzacja potoku mszańskiego, - Leśnica i Szotkówka to co ?
4. tunel pod A1. w Łaziskach tunel pod A1 już jest ? nie wiedziałem ...
Kopalniana linia przez Skrzyszów nie jest wcale taka krótsza, a jest zarezerwowana przez drogę południową itd. Co do czasu przejazdu to różnica miedzy Gudowem, Skrzyszowem a Mszaną to maksymalnie 5 minut za koszt budowy może być znacznie większy przez Mszanę - wykup działek, protesty mieszkańców, melioryzacja potoku mszańskiego, tunel pod A1.
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
Zgoda, powinno być przez Mszanę i tam już była linia kolejowa do samego Jastrzębia i obsługiwała kopalnie co są dziś pozamykane i tory rozkradzione.Ale grunty są, nic tylko budować. a jednak niedawno był artykuł że Kieca chce tam zrobić, a jakże, ścieżki rowerowe, proszę: https://www.nowiny.pl/wodzislaw/150713-kopalnia-nie-istnieje-ale-jest-wlascicielem-dzialek.html nasuwa się pytanie dla kogo pracuje ten POkemon, jeśli nie pasuje mu podnoszenie znaczenia miasta, oraz każe swoim urzędnikom z pracy pisać nieprzyvhylne komentarze.
Przez jaki Godów do Jastrzębia??? Czy ktoś jadąc samochodem do SJZ jedzie dookoła przez Godów robiąc 12 km więcej? Połączenie kolejowe między SWD a SJZ tylko przez Mszanę.
jeżeli chcą to niech sfinansują ze swoich niemałych diet!!!
Ot głupi pomysł Może by pomyśleli lepiej o istniejących połaczeniach kolejowych i przysłużyli się do tego by pociagi jezdziły częściej i z Rybnika kończyły bieg nie w Wodzisławiu Śl. a Bohuminie.
Tym samym pociągi do Katowic powinny zaczynać bieg w Bohuminie nie w Chałupkach i co najmniej jeden na godzine! To ma sems a nie ich ambicjonalne pomysły, w których PO zaorało tory
Oba warianty są godne uwagi i mają sens.
Pierwszy wariant przez Pawłowice, Żory do Katowic jest krótszy. Drugi wariat przez Wodzisław Śląski może przyczynić się do wydłużenia kursów pociągów które kursują często między Rybnikiem a Wodzisławiem Śl. i stworzenia takiej małej kolei aglomeracjyjnej.
Przez chwilowe i chyba głupie myślenie na krótką metę pewnego samorządu może się zrodzić problem o ścieżkę rowerową. Ale ten problem może się pojawiać za jakiś czas coraz częściej skoro coraz więcej miast chce znów kolei a przez nie przemyślane gospodarowanie majątkiem najpierw kolej na lewo i na prawo rozdawała grunty a później samorządy na szybko robiły ścieżki bo najszybciej na to pieniądze wyrwać.
Jastrzębie w ogóle nie chce kolei, i tyle w temacie.
Niech sobie radni popatrzą na mapę Wodzisławia i zobaczą gdzie są granice miasta. Na razie "wezwania" ich ośmieszają. Jastrzębie chce kolej do Katowic, ale szybką i krótką, nie dookoła. Godów nie ma 15% z 300 milionów na wkład własny i żadnego interesu w dokładaniu kasy do pociągu. PKP nie na własności gruntu, na których chce budować, a Wodzisławianie marzą o potędze sprzed lat.