środa, 27 listopada 2024

imieniny: Waleriana, Wirgiliusza, Ody

RSS

System eCall w samochodzie wezwał pomoc. Kierowca nie mógł, bo był w szoku

26.04.2019 11:48 | 0 komentarzy | acz

Obowiązek montażu systemu eCall w nowych samochodach, zgodnie z unijnymi przepisami, wszedł w życie, a każde nowo wyprodukowane auto musi już posiadać to udogodnienie. W naszym rejonie doszło do pierwszego automatycznego użycia tego ratującego życie systemu. Rozwiązanie, jak przyznał uczestnik wypadku oraz przedstawiciele przybyłych na miejsce służb, sprawdza się.

System eCall w samochodzie wezwał pomoc. Kierowca nie mógł, bo był w szoku
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Zgodnie z przepisami, wszystkie nowe samochody, trafiające do sprzedaży od kwietnia 2018 roku, muszą mieć instalowane urządzenia, które, w razie wypadku, automatycznie zawiadomią najbliższe centrum ratownictwa. Obok informacji o zdarzeniu zostaną przekazane również inne dane, jak lokalizacja pojazdu, jego marka czy rodzaj używanego paliwa. Stanie się tak nawet wtedy, gdy pasażer nie będzie w stanie mówić lub będzie nieprzytomny.

24 kwietnia na DK 94 doszło do poważnej kolizji drogowej. Jadący z Pyskowic kierowca skody, podczas skrętu w polną drogę, nie zauważył nadjeżdżającego z naprzeciwka forda i zderzył się z nim. Ford wpadł do rowu, dachował. Co ważne, nikomu nic się nie stało. W ciągu zaledwie kilku minut, ku zaskoczeniu samych uczestników, na miejsce przyjechali policjanci oraz strażacy z PSP Pyskowice i OSP Toszek. Jak się okazało, służby wiedziały o zdarzeniu, ponieważ w fordzie zadziałał system powiadamiania (poinformował on operatora numeru 112 z WCPR w Katowicach). Kierowca forda przyznał, że zaraz po zderzeniu, będąc w szoku, nie pomyślał, by samemu wezwać pomoc. Zrobił to więc za niego system eCall.

System eCall sprawdzi się i poinformuje służby o wypadku, gdy ofiara, nieprzytomna i zakleszczona w pojeździe, nie ma możliwości dzwonienia. Jak dowodzi opisany przypadek, nasz krajowy system informatyczny centrów powiadamiania ratunkowego został należycie przygotowany do przyjmowania i obsługi zgłoszeń.

(acz)