Czwartek, 4 lipca 2024

imieniny: Malwiny, Izabeli, Aureliana

RSS

Polski autobus elektryczny od Rafako [ZDJĘCIA, PARAMETRY]

19.12.2018 14:41 | 6 komentarzy | żet

19 grudnia w blasku fleszy i kamery zaprezentowano prototypowy E-BUS Rafako. Pojazd na jednym ładowaniu ma przejeżdżać od 70 do 120 kilometrów. Ładowanie litowo-tytanowych baterii ma zajmować nieco ponad kwadrans (np. podczas postoju na pętli). Elementy konstrukcyjne pojazdu wykonano w Raciborzu.

Polski autobus elektryczny od Rafako [ZDJĘCIA, PARAMETRY]
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Autobus zaprojektowano w trzech wersjach – szkolnej, podmiejskiej i miejskiej. W zależności od wersji mierzy do 8,5 metra długości i mieści od 20 do 40 miejsc siedzących. Zaletą pojazdu jest niewielka wysokość, która wynosi nieco ponad 3 metry. Pozwoli to wjeżdżać pod praktycznie każdy wiadukt. Wysokość 3,2 metra uzyskano dzięki umieszczeniu baterii pod podłogą, a nie jak jest to najczęściej praktykowane – na dachu pojazdu. Uwolnioną w ten sposób powierzchnia dachu będzie można wykorzystać np. na umieszczenie tam ogniw fotowoltaicznych. Autobus ma być napędzany trójfazowym silnikiem synchronicznym o mocy 140 kW, charakteryzującym się sprawnością rzędu 96 proc., a więc znacznie wyższą od dotychczas stosowanych rozwiązań.

Nowoczesne baterie

W wersji szkolnej i podmiejskiej przewidziano baterie NMC 144 kWh wraz z pokładową ładowarką, które pozwolą na przejechanie ok 140 kilometrów, w wersji miejskiej baterie LTO o pojemności 61 kWh – tu zasięg naładowanego busa wynosi 70 kilometrów. Zastosowanie innowacyjnych baterii do szybkiego ładowania typu LTO (Lithium Titanium Oxide), umożliwi szybkie ( ok. 15 minut – podczas postoju na pętli) naładowanie baterii do 90 proc. pojemności. Liczba cykli ładowania przewidzianych dla takich baterii wynosi ponad 10 000.

Projekt na lata

- Zamocowanie akumulatorów pod podwoziem ma jeszcze tę zaletę, że znacząco obniży środek ciężkości autobusu a w konsekwencji wpłynie na znaczną poprawę stabilności toru jazdy, szczególnie podczas pokonywania zakrętów. Mówiąc wprost – dzięki takiej konstrukcji autobus jest bardziej bezpieczny – powiedział Michał Maćkowiak, odpowiedzialny w Rafako za projekt E – busa. – Jednocześnie jest to pojazd bardzo praktyczny i z ogromnymi możliwościami różnorodnych zastosowań. Co ważne, biorąc pod uwagę, jak szybkie zmiany zachodzą szczególnie w technologiach związanych z ogniwami do pojazdów elektrycznych, przygotowaliśmy nasz projekt tak, aby można w nim wykorzystać efekty postępu technicznego. Dzięki temu to nie jest projekt na najbliższy rok czy dwa, ale na lata, bo możemy w nim bez problemu stosować coraz nowsze baterie i inne rozwiązania, które dziś są w fazach teoretycznych rozważań - dodał M. Maćkowiak.

Lekka konstrukcja

Sam autobus to również bardzo innowacyjna konstrukcja. Dach pojazdu i szkielet ścian będą wykonane z lekkich materiałów, co zmniejszy jego wagę – czyli parametr bardzo istotny dla zasięgu każdego pojazdu elektrycznego. Szkielet wykonany jest w technologii samonośnej (bez oddzielnej ramy nośnej) z lekkich otworowanych i giętych elementów ze stali nierdzewnej oraz z lekkich i wytrzymałych elementów z laminatów poliestrowych - zapewniający odpowiednią wytrzymałość a zarazem bezpieczeństwo pasażerom i kierowcy. Nowoczesna przestrzenna konstrukcja umożliwi swobodną aranżację wnętrza i łatwe przystosowanie pojazdu zarówno na potrzeby autobusu szkolnego, do potrzeb komunikacji miejskiej i podmiejskiej. Autobus jest przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Więcej o E-busie Rafako przeczytacie w kolejnych "Nowinach Raciborskich".

źródło: Rafako, oprac. żet