środa, 27 listopada 2024

imieniny: Waleriana, Wirgiliusza, Ody

RSS

Z Rybnika do Wodzisławia tylko pociągiem. Będzie więcej połączeń

05.04.2017 08:00 | 14 komentarzy | pm

Regularnie ma się wzmacniać rola kolei w aglomeracji rybnickiej. 

Z Rybnika do Wodzisławia tylko pociągiem. Będzie więcej połączeń
Fot. Lucyna Tyl
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Prezydenci Rybnika Piotr Kuczera i Wodzisławia Śląskiego Mieczysław Kieca aktywnie włączają się w poprawę systemu transportowego w aglomeracji rybnickiej. Zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów pomiędzy oboma miastami ma stworzyć ofertę konkurencyjną wobec samochodu, docelowo zmniejszając korki i poprawiając jakość powietrza.
Problem zakorkowania miast jest coraz powszechniejszy nie tylko w dużych metropoliach, ale też w mniejszych miastach. Niepodobna nie zauważać, jak bardzo wydłuża się czas przejazdu pomiędzy Wodzisławiem Śląskim a Rybnikiem w godzinach szczytu. Odległość, którą w środku nocy przy pustej drodze można pokonać w dwadzieścia minut, w dzień przejeżdżamy często w czasie ponad dwukrotnie dłuższym. Szybkie połączenie koleją to najlepsze antidotum na te bolączki. – To wspólny projekt. Został zainicjowany oddolnie, przez samorządy lokalne obu miast, ale jest „kierowany” przez urząd marszałkowski. Samorząd województwa jest organizatorem przewozów kolejowych o zasięgu regionalnym i to on zawiera umowy z operatorami, wykonującymi przewozy. Przejęcie organizacji bezpośrednio przez miasta nie jest wskazane, bo wtedy pojawiłby się kolejny podmiot organizujący, dochodzą kwestie związane z ogłaszaniem zamówienia publicznego i inne problemy. Urząd marszałkowski ma już po prostu doświadczenie i miasta z tego korzystają – podkreśla Piotr Kuczera, prezydent Rybnika.

Według zapowiedzi władz województwa zwiększenie częstotliwości kursowania oznaczać ma także poprawę jakości taboru

Dziś między Rybnikiem a Wodzisławiem Śląskim jeździ osiem par pociągów. Są to składy zmierzające do Chałupek i czeskiego Bohumina. Niestety, większość pociągów to wysłużone składy EN57 – chyba najdłużej na świecie produkowane pojazdy kolejowe. Swoją młodość mają dawno za sobą, a drobne modernizacje nie zmieniają faktu, że pasażerowie znacznie chętniej podróżowaliby nowym taborem. Według zapowiedzi władz województwa zwiększenie częstotliwości kursowania oznaczać ma także poprawę jakości taboru. – Otrzymaliśmy zapewnienie, że nowe połączenia będą obsługiwane fabrycznie nowymi jednostkami, pochodzącymi z ostatnich dostaw lub z zamówień, które obecnie są w realizacji. To oznacza wydatną poprawę jakościową – w każdym pociągu będzie klimatyzacja czy próżniowa toaleta. Nawet takie detale, jak kształt siedzisk foteli, projektuje się dziś inaczej, przez co pociągi są zwyczajnie wygodniejsze – dodaje prezydent Kuczera. Zaznacza jednak, że trudno dziś zagwarantować, że wszystkie pociągi będą od razu zestawiane z nowych jednostek – Koleje Śląskie muszą najpierw uregulować kwestię wjazdu nowego taboru do Czech. Bez tego część pociągów nadal będzie obsługiwana dzierżawionymi od PolRegio starymi składami.

Ludzie:

Piotr Kuczera Rybnik

Piotr Kuczera Rybnik

Prezydent Rybnika