Kopalnia będzie fedrować pod tunelem. Obiekt to wytrzyma?
Pod leciwym tunelem kolejowym w Rydułtowach będzie prowadzone wydobycie. Grupa ekspertów musiała ocenić, czy górnicza eksploatacja nie zagrozi słynnemu tunelowi.
Tunel kolejowy w Rydułtowach ma 727 m długości i nierzadko nazywany jest cudem architektury. Położony jest pomiędzy przystankiem Łuków Śląski a stacją w Rydułtowach. Regularnie odbywa się pod nim ruch kolejowy – pasażerski i towarowy.
Tunel służy kolei od około 160 lat i jak na razie nie widać na nim żadnych oznak zmęczenia co nie dziwi, jeśli spojrzeć w dane liczbowe ujawniające skalę przedsięwzięcia budowlanego. Obiekt przebiega 25 m pod najwyższym punktem wzniesienia. Aby uszczelnić konstrukcję i zabezpieczyć ją przed naporem wód gruntowych użyto podczas jego budowy aż 20 tys. ton łoju oraz innego rodzaju tłuszczu. Efekt widać do dziś.
Analiza ekspertyzy
Okazuje się, że pod kluczowym dla ruchu kolejowego w naszym regionie tunelem ma być prowadzone wydobycie. Chodzi o jedną ścianę, II–N–W 1 w pokładzie 713/1–2. – Ściana ma ruszyć na początku lutego, natomiast wpływy ściany na sam tunel mają pojawić się po około 4 miesiącach – mówi nam Wiesław Kopiec, zastępca dyrektora Okręgowego Urzędu Górniczego w Rybniku. Wcześniej trzeba było sprawdzić, czy górnicza eksploatacja nie zagrozi przyszłości obiektu. Dlatego Polska Grupa Górnicza zleciła wykonanie ekspertyzy. Przygotował ją zespół pod kierunkiem prof. Jana Białka. Okręgowy Urząd Górniczy w Rybniku chciał mieć pewność, że przygotowana ekspertyza uwzględnia wszystkie elementy i parametry. Dlatego 12 stycznia odbyło się spotkanie, w którym wzięli udział przedstawiciele rydułtowskiej kopalni, kolei, wyższego urzędu górniczego i rydułtowskiego urzędu miasta. Omówiono na nim wspomnianą ekspertyzę. – Zebrał się zespół ekspertów w zakresie budownictwa i ochrony powierzchni. Przeanalizowaliśmy całość i uznaliśmy, że opracowanie jest właściwe. Jeśli tylko będą przestrzegane wszystkie zasady zawarte w opracowaniu, to nie powinno się wydarzyć nic niepokojącego – podkreśla Piotr Karkula, dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Rybniku.
Komentarze
4 komentarze
Jak z tunelem zacznie sie coś dziać to wtedy będzie już nowa dyrekcja która nie będzie odpowiadać za decyzjo poprzedników tak sie dzieje w tym..... kraju a stary dyrektor otrzyma stanowisko w Agencji Restrukturyzacji Rolnictwa.
Amerykańscy eksperci donoszą,że po wydobyciu węgla z tego rejonu tunel stanie się nie przejezdny. Ponieważ tor kolejowy obniży się o dwa metry.
Nie wolno fedrować pod tunelem. Nie zgadzam się!
Nie wolno fedrować pod tunelem. Nie zgadzam się!