Niedziela, 29 grudnia 2024

imieniny: Dawida, Tomasza, Gosława

RSS

Trzy koncepcje przebudowy dworca PKP w Raciborzu

11.05.2016 16:02 | 9 komentarzy | żet

Przeniesienie "Halinki", likwidacja kiosku naprzeciwko dworca, przeniesienie poczekalni, kas oraz toalet na parter, winda na perony - to główne założenia preferowanej przez władze Raciborza koncepcji przebudowy dworca.

Trzy koncepcje przebudowy dworca PKP w Raciborzu
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

PKP opracowując koncepcje przebudowy dworca kolejowego w Raciborzu postawiły sobie za cel poprawę warunków obsługi i odprawy pasażerów, a także dostosowanie obiektu do potrzeb osób niepełnosprawnych, poprawę estetyki budynku i jego otoczenia, podniesienie atrakcyjności komercyjnej dworca oraz przywrócenie mu reprezentacyjnego charakteru.

Na zlecenie PKP przygotowanego trzy warianty układu funkcjonalnego dworca:

  • wariant 1 - budowa innowacyjnego dworca systemowego,
  • wariant 2 - przebudowa istniejącego budynku z nadbudową kondygnacji,
  • wariant 3 - przebudowa istniejącego budynku (do tej koncepcji skłaniają się władze miasta).

Wariant 1

Zakłada wyburzenie środkowej i północnej części budynku oraz gruntowną przebudowę części południowej. W miejscu zajmowanym przez wyburzane części powstałaby nowa część budynku dedykowana obsłudze podróżnych oraz parking. W przebudowanej części południowej zlokalizowano by funkcje biurowe i handlowo-usługowe.

Wariant 2

Zakłada wyburzenie części bocznych istniejącego budynku oraz przebudowę części centralnej. Zaprojektowano zmianę w proporcjach bryły oraz kubatury budynku p poprzez dobudowę nowej kondygnacji (podwyższenie aktualnej wysokości budynku o 2 metry). W tym wariancie parkingi zlokalizowano by po obu stronach budynku (37 miejsc). Po południowej stronie budynku znalazłoby się miejsce na wiatę rowerową.

Funkcja obsługi pasażerów zostałaby przeniesiona na parter, gdzie wydzielono by poczekalnię, kasy biletowe oraz toalety. Pozostałe powierzchnie zostałyby przeznaczone pod wynajem.

Do komunikacji pomiędzy parterem dworca a wyjściem na perony służyłyby nowe klatki schodowe oraz winda (dodatkowo w części południowej winda towarowa).

Wariant 3

Tu również zakłada się wyburzenie części bocznych istniejącego budynku oraz przebudowę centralnej części. Podobnie jak w wariancie pierwszym, na parter przeniesiono by poczekalnię, kasy biletowe oraz toalety. Ten wariant uwzględnia całkowitą przebudowę istniejącej komunikacji pomiędzy poziomami budynku. Klatki schodowe wraz z windami zaprojektowano w północnej, centralnej i południowej części budynku (w niej również winda towarowa w miejscu nieczynnego szybu windowego).

W dołączonej do artykułu galerii prezentujemy wizualizacje wariantu nr 3.

Szczegóły:

Koncepce przebudowy dworca PKP w Raciborzu [PDF]

Zobacz również: