Szynobus Rybnik - Wodzisław jeszcze w tym roku?
Wodzisławsko-rybnicki zespół przygotuje wspólną koncepcję funkcjonowania połączeń szynobusowych między oboma miastami.
Informowaliśmy już, że władze obydwu miast rozważają uruchomienie połączeń szynobusowych z wykorzystaniem taboru Kolei Śląskich. Spółka przedstawiła niedawno prezydentom obydwu miast trzy warianty funkcjonowania tych połączeń, w tym pozyskania taboru. Jednocześnie prezes Kolei Śląskich zaproponował powołanie zespołu roboczego, który opracowałby szczegóły przedsięwzięcia, np. ustalenie zasad finansowania połączeń. Prezydent Mieczysław Kieca wyjaśnia, że uruchomienie połączeń kolejowych nie jest zadaniem własnym gminy. Miasto nie może po prostu zakupić w Kolejach Śląskich pakietu połączeń czy wydzierżawić pociągi i za to zapłacić. Wymagane są porozumienia, w tym z Urzędem Marszałkowskim w Katowicach, któremu Koleje Śląskie podlegają. Ze strony Rybnika do zespołu skierowany został wiceprezydent Janusz Koper, ze strony Wodzisławia - wiceprezydent Dariusz Szymczak. - Mam nadzieję, że w ciągu dwóch, trzech miesięcy zespół wypracuje ostateczną propozycję, która pod względem budżetu będzie akceptowana zarówno przez władze Wodzisławia Śl. i Rybnika. Wtedy przedłożymy to radzie miasta - mówi prezydent Kieca. Wówczas jest szansa, że połączenia zaczną funkcjonować pod koniec tego roku. - Byłoby to bardzo dobre tempo prac - kwituje Kieca.
Koleje Śląskie zaproponowały miasto do obsługi połączeń składy elektryczne 14WE. Spółka posiada dwa takie pojazdy. Wyprodukowane zostały przez Newag w Nowym Sączu w latach 2005 - 2007. Każdy pociąg ma 184 miejsca siedzące. Prędkość maksymalna wynosi 110 km/h. - Są to przestronne, wygodne składy. Ich wadą jest brak toalet, natomiast naszym zdaniem nie stanowi to przeszkody na tak krótkich dystansach, jak między Wodzisławiem i Rybnikiem, ale oczywiście decyzja będzie należała do samorządów - mówi Michał Wawrzaszek, rzecznik prasowy Kolei Śląskich.
Dla śląskiej spółki obsługa połączeń szynobusowych na zlecenie wybranych gmin byłaby zupełnie nową usługą.
(tora)
Ludzie:
Dariusz Szymczak
Były zastępca prezydenta Wodzisławia Śląskiego.
Janusz Koper
I Zastępca Prezydenta Miasta Rybnika.
Komentarze
18 komentarzy
Piotrek2255 przystanek Wodzisław Śląski - Centrum miał i ma sens, dla kolei osobowej to duży plus, choć cały czas uważałem i uważam, że powinien to być przystanek na drugim torze tzn. przynajmniej z stacji w Wodzisławiu do ul. Kopernika powinien być drugi tor (a najlepiej do Turzyczki). Załuję zresztą nie tylko pewnie ja, że kiedy likwidowano linię do Jastrzębia, nie przełączono toru Wodzisław-Turza do linii na Chałupki, dziś mielibyśmy znacznie lepszą przepustowość. Nikt wtedy o takim rozwiązaniu nie pomyślał, nie zabiegał, a było to bardzo proste do zrobienia.
@piotrek2255 - nie zgadzam się z tobą. Przystanki nie muszą być centrami przesiadkowymi. Rybnik Rymer, Wodzisław Radlin czy Katowice Piotrowice są najlepszymi przykładami na to. Są bardzo potrzebne dla okolicy i ludzie z nich korzystają ale zupełnie nie pełnią roli centrów przesiadkowych. Nawet nie ma tam gdzie zostawić auta... Jeśli uważasz, że Wodzisław Centrum nie jest potrzebny, a Rybnik Rymer jest - to raczej się nie dogadamy bo jesteś dyletantem komunikacyjnym! Na linii Żywiec-Zwardoń w każdej osadzie przy torach typu Milówka Zabawa budowano jeszcze niedawno przystanki i to się sprawdza. Każdy przystanek w dobrej lokalizacji w krótkim czasie zaczyna pracować. Centrum przesiadkowe Wodzisław absolutnie nie powinno być zamiennikiem pomysłu budowy przystanku Wodzisław Centrum. Jestem przekonany, że mieszkańcy Wodzisławia na to urzędnikom nie pozwolą tym bardziej, że PKP PLK jest zwolennikiem pomysłu, a oni byle czego nie akceptują.
@Arteks "po uruchomieniu pociągów do Chałupek zmienili rozkład i zlikwidowali kursy autobusów które dublowałyby pociągi więc jednak myślą i współpracują z Kolejami Śląskimi w jakimiś stopniu," Kursy zlikwidowali żeby zaoszczędzić, niestety teraz trzeba jechać pociągiem i kupić kolejny, jeszcze droższy bilet. Rewolucja, nie ma co.
Co do przystanku, miał on zostać stworzony nie dlatego, że było takie zapotrzebowanie a dlatego, że koło Karuzeli miało powstać centrum przesiadkowe- dofinansowane. To jest różnica. Centrum teraz powstanie koło PKP, co jest moim zdaniem rozsądniejsze, bo: stoi blisko dużych skupisk, bo pozwoli zaktywizować komunikację miejską, i pozwoli też zaktywizować tą część miasta, która jest nieco zapomniana. Ostrawa to też zły przykład, bo Ostrawa to zupełnie inne potrzeby komunikacyjne, znacznie więcej ludzi do obsłużenia i niestety miasto znacznie bardziej zakorkowane, stąd potrzeba rozładowywania ruchu. Pomijam już fakt, że Czesi znacznie chętniej korzystają z kolei, bo u nich ona istnieje, jest przemyślana, ma się świetnie i jest tania, bardziej opłacalna niż samochód. A my mamy... no właśnie co mamy? Ja już oczami duszy widzę jak pociąg staje co 600 metrów... no kuriozum. Kto za to zapłaci?
@Piotrek2255 - szybka kolej miejska to trochę większy tramwaj. W Tychach w czasie uruchamiania kolei miejskiej wybudowano przystanki kolejowe co 600 m - wszystkie się sprawdziły i korzysta z nich bardzo dużo ludzi. To nie chodzi o robienie czegoś "na siłę" ale nawet w czasach kiedy nie było w tym miejscu Karuzeli - już były plany uruchomienia tam przystanku, także władze Wodzisławia początkowo bardzo były zainteresowane pomysłem. Podałem przykład Ostrawy - wzorowego miasta jeśli chodzi o transport publiczny. Mają tam dworzec główny, mają świetne centrum przesiadkowe Svinov, mają dworzec koło Karoliny i dworca autobusowego i niedawno uruchomili Ostrava Stodolni z myślą o mieszkańcach i turystach którzy chcieliby dostać się w to miejsce bezpośrednio. Jeśli uważasz, że obsługiwałby tylko szkoły tzn. że jesteś ignorantem bo szkoły są bardzo dużymi generatorami ruchu. Poza tym centrum Wodzisławia jeszcze istnieje, w okolicy jest stadion, zdarzają się imprezy - dlaczego ludzi zmuszać do korzystania tylko z obecnego dworca co najczęściej kończy się przyjazdem autem... Po co w ogóle budowa nowych parkingów skoro... można dojść pieszo z innego. Po co budować nowe markety skoro wystarczą te które już są... Idąc takim tokiem myślenia nie byłoby żadnego rozwoju. A co do starostwa to nie wiem jaką oni mają wizję - po uruchomieniu pociągów do Chałupek zmienili rozkład i zlikwidowali kursy autobusów które dublowałyby pociągi więc jednak myślą i współpracują z Kolejami Śląskimi w jakimiś stopniu.
@Arteks pociąg to nie tramwaj, tu się nie opłaca mieć przystanków co 1 km. Nie rozumiem dlaczego chcesz na siłę zagęszczać sieć przystanków. Ktoś za to musi zapłacić. Bierzmy też pod uwagę, że planowany szynobus będzie kursował SWDSR, nie będzie dojeżdżał do np. Czyżowic czy Olzy, bo starostwo ma inną wizję transportu powiatowego niż UM-y. Więc stacja w miejscu gdzie jest teraz jest w sam raz, wszak nie ma co ukrywać że mało jest ludzi jeżdżących do Wodzisławia, z Rybnika wątpię, że ktoś przyjedzie do Karuzeli... Miej też na uwadze, że w centrum gęste zaludnienie zaczyna się dopiero w okolicach L.Eclerca, więc przystanek w okolicach cmentarza radzieckiego obsługiwałby tylko szkoły(uprzedzając- mało jest uczniów z Rybnika), więc może się okazać, że ten przystanek to klapa.
@Arteks ale przyznasz, że przy obecnej liczbie połączeń i braku kasy, podstawą powinien być biletomat. Spotkałem się z sytuacjami, gdy bilety były sprzedawane do aż do RTO... Dodatkowe 10 par o, których pisze @Toffi to już wystarczający argument. No chyba, że będzie to pierwsza SKM bez kas i biletomatów.
@Arteks + 10 par SR - SWD od niby 1.09.2016 . Tak przynajmniej podpowiada plakat całoroczny portalu pasażera PKP :)
@zxc - dla 6 par pociągów - zdecydowanie za mało... Nie przejdzie taki argument.
Arteks sens przywrócenia kasy biletowej w Wodzisławiu już jest teraz.
@piotrek2255 - chociażby dla pieszych i mieszkańców Śródmieścia Wodzisławia! Po co Ostrawa zbudowała przystanek Ostrava Stodolni w samym centrum miasta skoro centrum przesiadkowe ma w Svinowie a kawałek dalej dworzec gł. z pętlą trolejbusową i tramwajową? Po to, żeby jeszcze bardziej przybliżyć ludziom centrum miasta. Centrum przesiadkowe wcale nie przekreśla idei nowych przystanków. Jeśli w jakieś perspektywie linia 158 i 140 mają być koleją typu aglo - to należy wybudować nowe przystanki w Wodzisławiu, Rybniku, Mikołowie, a nawet na linii 158 dla Gorzyc z parkingiem w okolicy drogi Czyżowice-Gorzyce. Kolej aglo może oznaczać sens przywrócenia kasy biletowej w Wodzisławiu.
Bez przystanku Wodzisław Centrum to nie ma sensu.
Piotrek2255@ co do przenosin dworca - uwierzę jak zobaczę, co do przystanku centrum, to nawet jak się dworzec przeniesie i tak on będzie bardzo potrzebny.
@bystrzak po co ci przystanek w centrum(obok Karuzeli) jak w ciągu 2 laty dworzec autobusowy zostanie przeniesiony do centrum przesiadkowego przy PKP?
To tak dla porządku NW piszą o szynobusie a KŚ proponują pojazd 14WE czyli pociąg to jednak różnica. Trudno się tu nie zgodzić z Arteksem że inicjatywa wspólna naszych prezydentów godna pochwały i wsparcia choćby nawet kursowały znienawidzone przez mnie składy EN57. De facto 14WE to EN57 po głębokiej modernizacji :)
Świetny pomysł. To jakaś pierwsza mądra inicjatywa transportowa w naszym regionie od wielu lat. W Małopolsce też na niektórych liniach gminy dopłacają do transportu szynowego. U nas jest to o tyle uzasadnione, że drogi są naprawdę bardzo przeciążone a jeśli już uda się gdzieś dojechać to czasami jest problem aby zaparkować.
a gdzie jest centrum na tej wiosce ?
Szynobus nie ma większego sensu dopóki nie będzie przystanku centrum.
wszystko Ok. tylko jedno mnie interesuje jaka będzie cena za przejazd ?