Szynobusem z Wodzisławia do Rybnika? Chcą tego władze obydwu miast
Obydwa miasta przymierzają się do wykupienia w Kolejach Śląskich usługi szynobusów. Miałaby to być szybka alternatywa dla samochodów czy autobusów przemieszczania się z jednego miasta do drugiego.
Pokonanie trasy zabierze 16 - 17 minut, co zdaniem władz Wodzisławia jest zdecydowanie szybszą opcją, niż przejazd ulicami, zwłaszcza w godzinach szczytu. - Rozmowy do tego stopnia są zaawansowane, że jesteśmy wraz z władzami Rybnika zdeterminowani do rozbudowy komunikacji kolejowej. W grę wchodzi około 15 połączeń dziennie - mówi Dariusz Szymczak, zastępca prezydenta Wodzisławia Śl.
Szynobusów nie ma wpisanych do budżetu Wodzisławia na rok 2016. Przyszły rok ma być przeznaczony na negocjacje warunków finansowych. Z Kolejami Śląskimi ma być ustalona stawka na tzw. szynokilometry, a z miastem Rybnik podział kosztów. - Żeby była jasność - nie zamierzamy kupować szynobusów. Chcemy kupić usługę szynobusów od Kolei Śląskich - zaznacza prezydent Mieczysław Kieca. - To byłoby najprostsze rozwiązanie, ale jest też wariant B polegający na zorganizowaniu transportu i wyłonienie przewoźnika przez dwa miasta. Przy czym zgodnie z prawem dotyczącym komunikacji publicznej wymagałoby to odpowiednich wyprzedzających ogłoszeń, stąd procedura mogłaby trwać półtora roku - dodaje Dariusz Szymczak.
Rybnik i inne gminy
Prezydent Rybnika Piotr Kuczera potwierdza te ustalenia. Jednocześnie dodaje, że dotyczą one szerszego projektu przygotowywanego przez cały subregion dotyczącego lepszej synchronizacji połączeń regionalnych na odtwarzanej linii kolejowej Rybnik-Wodzisław Śląski-Chałupki. Projekt został przygotowany w oparciu o uwagi i sugestie gmin Gorzyce, Krzyżanowice, Radlin, Wodzisław Śląski oraz spostrzeżenia władz Rybnika.
– Jestem przekonany, że zawarte tam wnioski i propozycje pozwolą na wprowadzenie korzystnych rozwiązań przy organizacji kolejowych przewozów pasażerskich na terenie Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego. Wiążę też ogromne nadzieje we współpracy partnerskiej między miastami, dziś samorządy muszą wspierać się we wspólnych działaniach, tylko wtedy mogą działać efektywnie – mówi prezydent Piotr Kuczera.
Deptak z osiedli
Mieczysław Kieca mówi, że aby zachęcić mieszkańców Wodzisławia do przesiadki do pociągu, to oprócz dobrych połączeń trzeba przygotować infrastrukturę towarzyszącą dworcowi. Na jej zaprojektowanie i zgłoszenie do konkursu o unijne dofinansowanie przeznaczony będzie rok 2016. Jeśli plan się powiedzie, prace budowlane mogłyby ruszyć w 2017 r.
Jednym z pomysłów jest skomunikowanie z centrum miasta Rodzinnego Parku Rozrywki Trzy Wzgórza. - Planujemy wykupić grunty od mieszkańców znajdujące się między mostem na ul. Matuszczyka, a ulicą Pośpiecha i wybudować ciąg pieszo-rowerowy. Daje to zupełnie nowy kierunek komunikacyjny z osiedli. Z parku rozrywki będzie można pójść na stare miasto bez konieczności chodzenia wzdłuż tak ruchliwych ulic jak Radlińska czy Pszowska. Projekt zakłada też rozbudowę ścieżek rowerowych, w tym w kierunku Radlina oraz uruchomienie wypożyczalni rowerów.
Dobra cegła
Prezydent zdradził też kilka szczegółów dotyczących remontu budynku dworcowego. Otóż badania murów wykazały, że cegła schowana pod grubą warstwą tynku jest w dobrym stanie. Stąd pomysł, by przywrócić budynkowi wygląd sprzed otynkowania. Na parterze znalazłoby się centrum obsługi podróżnych, natomiast piętro przeznaczone jest na inne cele. Jakie? Tego na razie prezydent nie zdradza, ponieważ realizacja nie jest przesądzona. Chodzi głównie o to, czy na ten cel Unia też przekaże pieniądze, tak jak zgodziła się sfinansować adaptację dworca na centrum przesiadkowe. Aby dworzec i przyległy teren możliwie najlepiej spełniał funkcję centrum przesiadkowego miasto wynajęło Zespół Doradców Gospodarczych TOR specjalizujący się w doradztwie i analizach z obszarów infrastruktury, kolei głównych i przemysłowych oraz komunikacji miejskiej i zintegrowanych systemów transportu publicznego. Zadaniem doradców jest analiza terenu i wskazanie najlepszych rozwiązań. Analiza TOR powinna być gotowa do połowy grudnia.
(tora)
Wspólny bilet
Na konferencji prasowej zastępca prezydenta Dariusz Szymczak wspomniał o rozmowach prowadzonych w temacie wprowadzenia wspólnych biletów okresowych Kolei Śląskich i komunikacji autobusowej w Wodzisławiu Śl. Szczegółów na razie brak.
Ludzie:
Dariusz Szymczak
Były zastępca prezydenta Wodzisławia Śląskiego.
Mieczysław Kieca
Prezydent Wodzisławia Śl.
Piotr Kuczera Rybnik
Prezydent Rybnika
Komentarze
17 komentarzy
Tylko galeria na dworcu pobudzi to miejce! Miasto wsadzi do budynku kolejnych urzędników.
Taki szynobus to bardzo dobry pomysł, ale żeby dobrze skomunikować Wodzisław z Rybnikiem potrzebny jest przystanek początkowy w okolicy Karuzeli, najlepiej w formie bocznicy i przejście podziemne albo kładka do dworca PKS.
Wielki dworzec by sie przydal PKP rozbudowac go i w tym zeby byly galerie handlowe tak jak w innych miastach i oczywiscie musi byc otwarty calymi dniami i nocami zeby tez pociagi jezdzily w nocy i obiekt chroniony przez straz ochrony kolei zeby sie nie schodzily nie spaly bezdomne osoby
z pewnością idea szybkiej podróży do rybnika jest sporym plusem. rodzi się jednak nieco inne pytanie czy nie zostanie zlikwidowana linia e3 i do jastrzębia w miarę szybko nie będzie za bardzo czym dojechać. każdy kij ma dwa końce i tym końcem jest jastrzębie.
są dwa podstawowe pytania 1) czy KŚ stać na zakup szynobusu, jeśli go nie mają 2) czy przystanek centrum naprawdę powstanie, bo trudno mi uwierzyć, że po wydaniu prawie 200mln zł wspartych znacznie dotacją unijną na linę rybnik-chałupki nagle ktoś sam od siebie wybuduje drugi tor.
@Rodowity Wodzisławianin: Dzięki za czujność, oczywiście chodziło mi o 2 pary pociągów Warszawa Wschodnia - Praha hl.n i jedną parę pociągu Warszawa Wschodnia - Ostrava Svinov. Czyli codziennie będą odjeżdżały 3 pociągi do Warszawy, 2 do Pragi i 3 do Ostrawy.
@Artur Klimek o jakich 3 parach do Warszawy i 2 parach do Pragi dziennie piszesz? Pary to nie są, tylko pojedyńcze odpowiednio 3 i 2 relacje do Warszawy i Pragi. @Arteks, wsiadają głównie w Wodzisławiu Śląskim może z jakieś 80-90% wypełnienia, pasażerów z innych przystanków aż do Rybnika, można na palcach policzyć.
Gliwice Rybnik też był by dobry szynobus przez Knurów Leszczyny
@zxc - jak z Wodzisławia mają jeździć pociągi do Wrocławia skoro to miasto nie jest na żadnej możliwej trasie takowych pociągów? Do Krakowa to już lepiej ale czy byłoby dużo chętnych podróżujących do Krakowa skoro pociąg z Wodzisławia do Krakowa jechałby ok. 4 godzin? Po co tworzyć pociągi które nie będą cieszyły się uznaniem z powodu złego stanu infrastruktury? Też mógłbym powiedzieć, że Rybnik chce pociągów do Wisły - ale po co? Lepiej poczekać aż linie zostaną zmodernizowane. Myśl realistycznie i pragmatycznie, a nie chaotycznie... W Rybniku pracuje, uczy się, załatwia sprawy wielu Wodzisławian i mieszkańców powiatu wodzisławskiego. Z biegiem czasu oni mogą się wkurzyć na dojazdy i... przeprowadzić się do Rybnika. Ale jeśli będą mieli wygodny i sprawny transport - mogą nadal pozostać mieszkańcami Wodzisławia. I jeszcze raz komentując twoje ostatnie zdanie to informuję, że nie masz racji bo niestety obecnie pociągi z Wodzisławia do Katowic do których czasami wsiadam przywożą max. 20-25 osób - nie wiem czy część z tych osób nie wsiadła po drodze np. w Towarowym czy Radlinie... Dlatego tak bardzo wyczekuję ze znajomymi nowego rozkładu jazdy upatrując w tym nowego etapu linii 158 która wreszcie zacznie znowu pracować po 3 latach zupełnie straconych.
Póki co dziecinnie wygląda twoje podejście do tematu. Realnie patrzę na potrzeby transportowe regionu. Jeszcze raz powtórzę, bo piszę to już od kilku lat. Wodzisław dzięki swojemu położeniu prócz pociągów długodystansowych potrzebuje kolei aglomeracyjnej, która bynajmniej nie może być kosztem połączeń do Katowic! Żeby taka kolej mogła funkcjonować, to jest jeżdżące wahadłowo pociągi między Wodzisławiem a Rybnikiem odciążające korki na DK78 i uwalniające pasażerów od autobusów, które też w tych korkach stoją, trzeba zbudować przystanek Wodzisław Śląski Centrum, tak aby dostęp do kolei mieli mieszkańcy ścisłego centrum - wtedy możemy liczyć na dobre potoki i wymianę pasażerską. Prócz pociągów aglomeracyjnych, powinno być przynajmniej 8 par pociągów relacji Bohumin - Katowice. Dodajmy do tego połączenie do Bielska, Wrocławia, Krakowa czy Wisły oraz obecne pociągi PKP IC i mamy wspaniałą siatkę połączeń. Rozkład, który obecnie wszedł może nie ma jakiejś super, ekstra oferty, jeśli chodzi o pociągi KŚ, jednak jak na możliwości jakie są, zrobiono z tego przyzwoity rozkład, zaś pociągi PKP IC to prawdziwy prestiż dla Wodzisławia i okno na świat, bo na prawdę mamy szczęście, jako miasto, że codziennie w dobie będziemy mieli 3 pary połączeń do Warszawy i 2 pary do Pragi. Pierwszym celem póki co powinno być staranie się o 8 par pociągów Bohumin/Chałupki - Katowice.
@Artur jak zwykle w swojej pasji (czasem jakby trochę dziecinnie to wygląda), chciałbyś aby coś po torach się kulało. Ale jak pisze hades_tek te połączenie będą wzmacniały głównie Rybnik. My w Wodzisławiu musimy walczyć o więcej połączeń do innych miast w tym Katowic, Krakowa czy Wrocławia. Oferta do Rybnika może być rozwijana dopiero po rozwoju połączeń ze stacji Wodzisław Śląski, bo w tej chwili będziemy stacją przelotową, a Wodzisław ma 50 000 mieszkańców w pełni zasługuje być stacją końcową dla dodatkowych połączeń kolejowych. Miasto musi walczyć bardziej aktywnie o te połączenia. Dlaczego odebrano nam ranne połączenie do Krakowa i wieczorny przyjazd? Dlaczego miasto i powiat pozwalają aby wodzisławianie musieli jechać na pociąg do Krakowa do Rybnika? Trzeba ambitnie walczyć w Katowicach o połączenia a nie marzyć o szynobusach płaconych z wątłej kasy miasta i wożących powietrze do Rybnika. W Wodzisławiu na kolei sens mają obecnie bez przystanku Wodzisław-Centrum wyłącznie połączenia długodystansowe co widać po frekwencji.
Zxc: Jak zwykle lament i narzekanie z Twojej strony. Te szynobusy będą uzupełnieniem podstawowej siatki połączeń, która jest obecnie. Będą swojego rodzaju koleją aglomeracyjną, dzieki której szybko, tanio i komfortowo będziemy się przemieszczać między Wodzisławiem a Rybnikiem. Przede wszystkim skończy się stanie w korkach i jazda w niewygodnej E-3. Niezbędne do powstania tych połączeń jest zbudowanie przystanku Wodzisław Śląski Centrum. Jeśli chodzi o pojazdy, to jestem raczej za elektrycznymi pojazdami, ze względu na całkowicie zelektryfikowaną trasę Wodzisław - Rybnik. I bynajmniej nie zakorkują one linii, ponieważ prócz przyzwoitej prędkości, ma też dobrą przepustowość. (Na 12 km dwutorowej trasy przypada 5 odstępów).
Zxc: Jak zwykle lament i narzekanie z Twojej strony. Te szynobusy będą uzupełnieniem podstawowej siatki połączeń, która jest obecnie. Będą swojego rodzaju koleją aglomeracyjną, dzieki której szybko, tanio i komfortowo będziemy się przemieszczać między Wodzisławiem a Rybnikiem. Przede wszystkim skończy się stanie w korkach i jazda w niewygodnej E-3. Niezbędne do powstania tych połączeń jest zbudowanie przystanku Wodzisław Śląski Centrum. Jeśli chodzi o pojazdy, to jestem raczej za elektrycznymi pojazdami, ze względu na całkowicie zelektryfikowaną trasę Wodzisław - Rybnik. I bynajmniej nie zakorkują one linii, ponieważ prócz przyzwoitej prędkości, ma też dobrą przepustowość. (Na 12 km dwutorowej trasy przypada 5 odstępów).
jaką przelotową?! Póki co końcową choć od 13 XII ma się to zmienić. Jak wytłumaczysz to że pociągami do Rybnika jeździ kilka osób a do Katowic kilkadziesiąt? Róznica jest 10 razy większa, ogryzków do Rybnika nam raczej nie potrzeba, tylko pociągów do ważnych miast w tym Gliwic czy Katowic przez Rybnik. Zresztą komunikacja kolejowa to nie zadanie gmin, dlaczego my za to płacić mamy a nie województwo? Rybnik będzie miał składy do Katowic czy Krakowa a my ogryzki? Dziękuje, lepiej te pieniądze wydać na drogę do strefy inwestycyjnej albo dojazd do rampy i stworzenie punktu przeładunkowego na stacji w Wodzisławiu dającego miejsca pracy.
@zxc - większa stacja, większe możliwości. Wodzisław jest tylko stacją przelotową - nie zapominaj o tym. W jakim świecie ty żyjesz skoro domagasz się pociągów Inter-Regio które zostały przez spółkę Przewozy Regionalne zlikwidowane w tym roku... Oh no... ;|
to bardzo zły i niebezpieczny pomysł dla Wodzisławia, który powinien mieć połączenia InterRegio i TLK do Krakowa, Wrocławia, Opola, Częstochowy czy Bielska/Żywca. Szynobusy prawdopodobnie zablokują dalszy rozwój połączeń KŚ i finansowanych przez województwo, oraz ewentualnych składów międzyregionalnych w tym np. przedłużenie składu z Rybnika do Krakowa, który przez całe lata jeździł do Wodzisławia, a ostatnio go skrócono, czy utworzenie nowych połączeń np. do Wrocławia. Szynobusy stworzą centrum przesiadkowe w ...Rybniku i nie jest to dla nas korzystne.
Co ma być na piętrze? Nie wiecie? jakieś słabe informacje macie Nowiny Wodzisławskie, bo mówi się o organizacjach pozarządowych czyli siedzibach stowarzyszeń i organizacji. Jak dla mnie to poroniony pomysł no ale taka jest jakaś tam "wizja". Połaczenia kolejowe powinno zapewniać województwo. Żeby przez te zabawy znów nie było tak, że województwo będzie finansować pociągi tylko do Rybnika, a my w Wodzisławiu będziemy mieli śmieszne ogryzki Rybnik-Wodzisław i nic więcej. O ile to jest korzystne dla Rybnika dla Wodzisławia już znacznie mniej. Lepiej niech połączeniami zajmuje się wojewoda i marszałek i są to połączenia do Katowic albo dalej, a nie zabawa w szynobusy którymi nikt jeździł nie będzie.