Niedziela, 24 listopada 2024

imieniny: Emmy, Flory, Jana

RSS

Czynsz – dlaczego tak drogo? Sprawdź na co idą Twoje pieniądze

30.01.2015 08:29 | 19 komentarzy | tora

Odbierasz rachunek za mieszkanie, a tam widzisz: eksploatacja bieżąca, fundusz remontowy, wieczyste użytkowanie gruntu… Czytasz i włos ci się jeży – na co właściwie idą co miesiąc moje pieniądze i dlaczego tak dużo!?

Czynsz – dlaczego tak drogo? Sprawdź na co idą Twoje pieniądze
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Przede wszystkim uściślijmy, co znaczy słowo czynsz. Zgodnie z kodeksem cywilnym „czynsz” to kwota, jaką najemca (czytaj mieszkaniec) zobowiązuje się płacić wynajmującemu lokal za prawo do korzystania z niego. A zatem prawdziwy czynsz płacą wynajmujący pokój, mieszkanie, biuro, sklep itp. od właściciela kamienicy, biurowca, domku jednorodzinnego, TBS, zakładu pracy czy gminy. Nie dotyczy to członków i mieszkańców spółdzielni z uwagi na fakt, że mieszkańcy wnoszą opłaty z tytułu użytkowania lokalu do wysokości kosztów jakie z tego tytułu są ponoszone. I to jest istotna różnica.

Opłaty za mieszkanie w spółdzielni nie są więc „czynszem”, choć zwyczajowo tak się je nazywa. Płaci się tylko opłaty mieszkaniowe, które dzieli się na dwie grupy: składniki zależne od spółdzielni stanowiące od 27 do 35 proc. opłaty i niezależne – wszystkie pozostałe.

Jakie opłaty ustala spółdzielnia?

Wydruki z opłatą mieszkaniową, które otrzymują mieszkańcy, zawierają ponad 10 składników. Tylko dwa pierwsze zależą od spółdzielni mieszkaniowej

1. Eksploatacja:

  • koszty administracji i zarządzania,
  • okresowe przeglądy techniczne budynków
  • koszt prądu zużytego w częściach wspólnych tj. klatki schodowe, wejścia do budynków, piwnice itp.
  • koszty utrzymania czystości i porządku nieruchomości wspólnej,
  • koszty ubezpieczenia budynków
  • konserwacje elektryczne i ogólnobudowlane części wspólnych oraz ciągów pieszo –jezdnych, terenów zielonych, a także instalacji CO, centralnie ciepłej wody, stacji wymienników i p.poż
  • koszty ponoszone z tytułu dewastacji nieruchomości.


2. Odpis na fundusz remontowy:

ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych nakazuje tworzenie funduszu remontowego, a ich mieszkańcy muszą płacić zaliczki miesięczne na ten fundusz. Wspólnoty mieszkaniowe, choć nie mają takiego obowiązku, to z reguły to robią, gdyż remont budynku, mimo że robi się go raz na kilka lat, jest z reguły bardzo kosztowny. Łatwiej jest taką sumę uzbierać przez lata, niż wyłożyć jednorazowo, gdy trzeba np. naprawić dach, bo kapie ludziom na głowy, albo docieplić budynek (tzw. termomodernizacja).  

Na jakie koszty spółdzielnia nie ma wpływu?

Są to wszelkiego rodzaju media. Spółdzielnia nie ustala ich kosztów, występuje jedynie jako poborca tych opłat i przekazuje je do instytucji zewnętrznych. Uwaga! Jeśli mieszkanie jest opomiarowane, to opłaty, które widzisz na rachunku, wynikają ze wskazania liczników (woda, ciepło). Jeśli nie – to są to kwoty zryczałtowane, zależne np. od liczby osób mieszkających w budynku bądź wielkości mieszkania.

Do mediów należą:

1 Centralne ogrzewanie: zaliczka, którą płacimy przez cały rok, mimo że z ogrzewania korzysta się przez kilka miesięcy. Powód jest prosty – opłaty za c.o. są wysokie. Płacąc je co miesiąc, odczuwa się je mniej boleśnie. Opłata ustalana jest na podstawie ponoszonych kosztów centralnego ogrzewania, wynikających z ilości zużytych GJ. Ceny ustalane są przez dostawcę ciepła i zatwierdzane przez URE. Stawka opłat za centralne ogrzewanie stanowi zaliczkę, która podlega rozliczeniu po zakończeniu 12-miesięcznego okresu rozliczeniowego.

2 Opłata stała za centralne ogrzewanie i podgrzanie centralnie ciepłej wody: opłata za konserwację kotłowni, instalacji i sieci przesyłowych, które opłacane są przez cały rok; ustalana jest na podstawie ponoszonych kosztów mocy zamówionej określonej w MW. Ceny ustalane są przez dostawcę ciepła zatwierdzane przez URE. Koszty rozliczane są odrębnie dla każdego budynku proporcjonalnie do m kw. lokalu.

3 Wywóz nieczystości stałych: obecnie opłaty za odpady komunalne są ustalone przez Radę Miejską w Wodzisławiu Śląskim, Pszowie, Radlinie i Rydułtowach i obowiązują stawki opłat ustalone przez te gminy.

4 Zimna woda i odprowadzanie ścieków: płacimy zaliczkę, Cena 1 m sześc. jest ustalana raz do roku przez radę gminy i trzeba ją wprowadzić bez możliwości negocjacji. Opłata zaliczkowa ustalana jest na podstawie wielkości zużycia m sześc. wody w poprzednim okresie rozliczeniowym, który wynosi pół roku oraz ceny ustalanej przez wodociągi miejskie. Po zakończeniu okresu rozliczeniowego różnica między zużyciem faktycznym (na podstawie odczytów wodomierzy) a wysokością wniesionych zaliczek jest rozliczana indywidualnie z użytkownikami poszczególnych lokali.

5 Podatek od nieruchomości i opłata za użytkowanie wieczyste: wysokość opłat ustalana jest przez radę miejską. W przypadku mieszkań lokatorskich i własnościowych podatek jest płacony w czynszu za pośrednictwem spółdzielni, która następnie wpłaca go do urzędu miasta. Inaczej sytuacja wygląda w przypadku mieszkań o odrębnej własności. Tutaj każdy właściciel takiego mieszkania sam płaci podatek od nieruchomości do urzędu miasta w zależności od wielkości mieszkania i udziału w gruncie. Natomiast do spółdzielni w czynszu płaci wieczyste użytkowanie oraz podatek od nieruchomości od pozostałych gruntów i pomieszczeń stanowiących mienie spółdzielni.

Żeby płacić mniej – działania spółdzielni

Korzystanie z mieszkania jak z każdego innego lokalu w każdej innej nieruchomości wiąże się z obowiązkiem pokrywania opłat związanych z jego eksploatacją i użytkowaniem. Wielkość opłaty za poszczególne mieszkanie czy lokal w zasadniczej części uzależniona jest od poniesionych kosztów związanych z daną nieruchomością oraz od samych mieszkańców, które można obniżyć poprzez racjonalne korzystanie z mediów. Ze strony spółdzielni wykonano w większości budynków termomodernizację, a przy tym zmniejszono zapotrzebowanie na ciepło dostosowując ja do nowych norm, przeprowadzono regulację zaworów termostatycznych, wymieniono okna i drzwi wejściowe do budynków, dokonuje się wymiany oświetlenia na ledowe i z czujką ruch. To wszystko co można zrobić ze strony zarządzającego nieruchomością, aby obniżyć koszt utrzymania budynku zostało zrobione. Reszta uzależniona jest od osób korzystających z poszczególnych mieszkań.

Żeby płacić mniej – co możesz ty

Centralne ogrzewanie można zaoszczędzić poprzez dostosowanie temperatury w mieszkaniu do własnej aktywności życiowej i pory dnia, gdyż zmniejszenie temperatury o 1 stopień powoduje spadek kosztów o 6 proc. Wietrz krótko ale intensywnie i zakręć wówczas regulator temperatury. Nie zasłaniaj grzejników grubymi zasłonami, bo zatrzymują ciepło.

Wodę można zaoszczędzić poprzez zamontowanie baterii z dwoma pokrętłami na jednouchwytowe z możliwością ustawienia temperatury wody co ograniczy jej wypływ. Zwracaj też uwagę na przecieki ze spłuczki czy baterii.

 

Śmieci – segreguj.

(tora, fot. SM ROW)


Średnie wysokości miesięcznych opłat za mieszkanie 50 m kw. ustalanych przez Spółdzielnię ROW w poszczególnych miastach, w przeliczeniu na mieszkańca

Wodzisław Śląski - 3,78 zł/m kw. – 189 zł
Radlin - 3,78 zł/m kw – 189 zł
Pszów - 3,89 zł/m kw – 194,50 zł
Rydułtowy -3,99 zł/m kw – 199,50 zł


Z chwilą rozpoczęcia termomodernizacji budynków zarząd spółdzielni występuje do dostawcy ciepła o zmniejszenie mocy zamówionej. Zmniejszenie za okres 10 lat wynosi 9,974 MW, tj. o 45 proc., co nie oznacza, że o tyle zmniejszyły się opłaty lokatorów, ponieważ ciągle wzrastające ceny „pożerają” oszczędności.