Sobota, 23 listopada 2024

imieniny: Adeli, Klemensa, Orestesa

RSS

Koniec z dyktatem najniższej ceny. Nowelizacja Prawa zamówień publicznych

28.07.2014 12:19 | 0 komentarzy | ż

Cena nie będzie już wyłącznym kryterium rozstrzygania przetargów, a wykonawcy mają zatrudniać pracowników na etat - zdecydował Sejm nowelizując Prawo zamówień publicznych. - Nowe przepisy wychodzą naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców - uważa Konfederacja Lewiatan.

Koniec z dyktatem najniższej ceny. Nowelizacja Prawa zamówień publicznych
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

- Teraz będzie można efektywniej wydawać publiczne pieniądze, zmniejszyć szarą strefę w zatrudnieniu, wyeliminować praktyki szkodzące uczciwej konkurencji i wesprzeć stabilne zatrudnienie - mówi Marek Kowalski, ekspert Konfederacji Lewiatan.

Pracodawcy od dawna postulowali: odejście od kryterium "najniższej ceny" i wdrożenie kryterium oferty "najkorzystniejszej ekonomicznie", wprowadzenie obowiązku waloryzacji umów w ramach zamówień publicznych, czy opracowanie dobrych praktyk i wzorcowych dokumentów.

W ustawie zawarto zapisy odnośnie możliwości wpisania wymogu zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, o ile charakter pracy tego wymaga oraz kalkulowania kosztów pracy co najmniej na podstawie płacy minimalnej. Jest to regulacja potrzebna i porządkująca rynek zamówień publicznych.

- Do tej pory było tak, że o zwycięstwie w przetargu decydowała wyłącznie najniższa cena. Wymuszało to na oferentach maksymalne cięcie kosztów. Jednym ze sposobów było stosowanie umów cywilnoprawnych, w których stawkę za godzinę pracy kalkulowano nawet poniżej połowy płacy minimalnej. Ci, którzy chcieli zatrudniać na umowę o pracę nie mieli szans na zdobycie kontraktu - mówi dr Grzegorz Baczewski, dyrektor departamentu dialogu społecznego i stosunków pracy Konfederacji Lewiatan.

W firmach z branży ochrona i sprzątanie na umowy zlecenia zatrudnia się teraz nawet 80 proc. pracowników, a przeciętne wynagrodzenie ledwie sięga płacy minimalnej.

Poniżej przedstawiamy najważniejsze ze zmian w ustawie.

  • Możliwość waloryzacji umów w sektorze zamówień publicznych (w tym także tych w toku, obecnie trwających i realizowanych) o nieprzewidziane zmiany w prawie (stawki podatku od towarów i usług, wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego na podstawie odrębnych przepisów, a także zasad podlegania ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniu zdrowotnemu lub wysokości stawki składki na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne). Zapis ten był kluczowy dla pracodawców, których intencją było utrzymywanie zatrudnienia w warunkach zmiennego otoczenia prawnego i legislacyjnego, zwłaszcza w kontekście długoterminowych umów z Zamawiającymi.
  • Wymóg zatrudniania pracowników na umowę o pracę przez Wykonawców zamówień publicznych, jeśli charakter pracy tego wymaga. To postulat, który jednogłośnie zgłaszały Związki zawodowe i pracodawcy – z intencją zapewnienia bezpieczeństwa zatrudnienia oraz wyeliminowania patologii tworzonych od lat na rynku pracy. Dodatkowym zabezpieczeniem dla pracowników będzie wymóg kalkulowania kosztów pracy co najmniej na podstawie płacy minimalnej.
  • Odejście od dyktatu najniższej ceny, w zamian za to wdrożenie kryterium oferty "najkorzystniejszej ekonomicznie". Dodatkowym ułatwieniem dla Zamawiających ma być baza dobrych praktyk, którą opracuje i udostępni Urząd Zamówień Publicznych.
Ustawa jest efektem trwający ponad rok prac posłów PO oraz podkomisji pod przewodnictwem Adama Szejnfelda i Marii Janyskiej. W zamyśle twórców, na nowelizacji powinni zyskać:
  • pracownicy (bezpieczeństwo zatrudnienia, godziwe warunki wynagradzania w oparciu o płacę minimalną i umowę o pracę, ograniczenie "szarej strefy" na rynku pracy oraz stopniowa eliminacja umów cywilnoprawnych),
  • zamawiający (minimalizacja ryzyka rozwiązywania kontraktów w przypadku nieprzewidzianych zmian w prawie, ograniczenie ryzyka wadliwego wykonania kontraktów z powodu niewykwalifikowanej kadry, ograniczenie ryzyka wyboru niedoświadczonego lub nieprzygotowanego wykonawcy z powodu złożenia oferty z najniższą ceną),
  • pracodawcy (bezpieczeństwo realizacji kontraktów w zmiennym otoczeniu prawnym i legislacyjnym, możliwość zatrudniania pracowników w oparciu o umowy o pracę dzięki wyeliminowaniu kryterium najniższej ceny w przetargach publicznych, równa konkurencja na rynku zamówień publicznych).

źródło: Konfederacja Lewiatan, Fot. Krzysztof Białoskórski (sejm.gov.pl)