Za darmo autobusem miejskim. Będą chętni? [FELIETON]
Jechać czy nie jechać autobusem miejskim? Już niedługo będzie to możliwe zupełnie za darmo, a więc komunikacja publiczna stanie się bardziej dostępna, czy jednak oznacza to, że – bardziej atrakcyjna? Wkrótce przekonamy się, jak mieszkańcy rozwiązali ten dylemat.
Za darmo autobusem miejskim. Będą chętni?
Wszystko wskazuje na to, że już od 1 stycznia 2024 roku każdy mieszkaniec Jastrzębia będzie miał darmowe przejazdy autobusami komunikacji miejskiej. Warto postawić pytanie, czy spowoduje to większą liczbę pasażerów, a ludzie będą skłonni zostawiać auta w garażu lub przed domem?
Miasto powoli korkuje się. Widać to szczególnie w godzinach szczytu, kiedy ludzie jadą do pracy, szkół i wracają po południu. Znawcy spraw miejskich już od dawna radzą, aby przesiąść się na komunikację publiczną, bo tańsza i zdrowsza dla środowiska. Czy w tym kontekście, zapowiedź bezpłatnych przejazdów dla jastrzębian, okaże się być wystarczająco zachęcająca?
Anna Hetman, jeszcze zanim objęła stanowisko prezydenta miasta, postulowała darmową komunikację dla mieszkańców. Jak dotąd udało się wprowadzić w życie takie rozwiązanie wyłącznie dla dzieci i młodzieży. Chociaż były już przymiarki do tego, aby MZK już wcześniej zrealizował możliwość komunikacji za „0” zł dla reszty mieszkańców (Jednak muszą oni udowodnić, że płacą podatki w Jastrzębiu-Zdroju). Wówczas jednak napotkało to opór części radnych w jastrzębskiej Radzie Miasta, zdominowanej przez opcje przeciwne do urzędującej prezydent. Lata mijały i ludzie coraz częściej pytali, co z obietnicą wyborczą? Czy były to tylko przysłowiowe gruszki na wierzbie?
Trzeba na nowo wymyślić komunikację miejską
Machina ruszyła i już można składać wnioski o wydanie Kart Jastrzębianina, które uprawniają do bezpłatnych przejazdów. Skończą się więc utyskiwania na drogie bilety i wskazywanie, że nasi mieszkańcy są w gorszej sytuacji, niż na przykład żorzanie. Będzie można zaoszczędzić nieco pieniędzy. Jednak czy tylko o to chodzi?
Ciekawe w tym kontekście jest pytanie, czy kierowcy zdecydują się przesiąść do komunikacji miejskiej? Czy zachęta finansowa okaże się na tyle atrakcyjna, by to zrobić? Już kiedyś poruszałam kwestię przywiązania do samochodu, będącego często symbolem zamożności czy pozycji społecznej, a nawet luksusu. W dużych miastach ludzie już rozumieją, że szybciej da się dotrzeć do pracy, szkoły autobusem lub tramwajem. Nie trzeba się też martwić o miejsce parkingowe, które w naszych miastach, jak na lekarstwo. Z drugiej strony – tylko większa częstotliwość kursów oraz dobre połączenie peryferii miasta z centrum zapewnia ich konkurencyjność w stosunku do własnego samochodu.
Wprowadzenie bezpłatnych przejazdów dla wszystkich mieszkańców może wywołać dyskusję o odrodzeniu komunikacji publicznej w mieście. Wprawdzie istnieje ona nieprzerwanie od dziesięcioleci, ale z powodów finansowych kursów jest mniej. Dobrym przykładem są oczekiwania części mieszkańców osiedla Staszica z ulicy Opolskiej i ich petycja o przywrócenie linii autobusowej. Mieszkańcy sołectw także mają swoje oczekiwania, a nawet pretensje.
Jeśli komunikacja ma być krwioobiegiem miasta, to trzeba na nowo ją wymyślić. Na pewno wprowadzenie przejazdów za „0” złotych jest posunięciem w dobrym kierunku. Jednak należy pochylić się nad siatką połączeń. Inną sprawą jest przekonanie mieszkańców, szczególnie tych posiadających samochody, do codziennego korzystania z MZK. Chodzi przecież o to, aby transport publiczny nie był przykrym przymusem, ale wyborem. Taki autobus musi być: punktualny, czysty, wygodny i co najważniejsze – często widziany na ulicach miasta, także w niedziele i święta.
Komentarze
25 komentarzy
Ja złożyłem wniosek ,plus zdjęcie i czekam a czekam już 8 lat na "bezplatną" komunikację dla tych co płacą podatki i nie zalegają miastu żadnych opłat grunty podatki itd itp
@Konkretnik: Jastrzębianie to nie tylko górnicy i menele.... :/
@Załamka - bilety nie mają nic wspólnego z zarobkami kierowców. Firmy mają płacone od przejechanych km a nie od sprzedaży biletów.. taka zasada panuje nie tylko w komunikacji miejskiej, ale również w przewozach turystycznych. Teoretycznie teraz, jeśli będzie jeździło więcej osób autobusami, z czasem będzie potrzebna większa ilość kursów, więc będą to dodatkowe km dla firmy, czyli więcej pieniędzy..
Wiele rzeczy świadczy o niepowaznosci miasta. Także stan komunikacji a ta w Jastrzębiu trochę przypomina upadajace PKSY. Mało kursów, kiepskie rozkłady, bardzo słaby dojazd do innych miast. Starzejący się tabor. Fatalny stan dworca autobusowego. Darmowa komunikacja? Dla meneli? Górników jsw I.ich dzieci nie stać na bilety?
Następny badziew wymyślony i nie przemyślany. Jeżeli już płacimy tak duże środki na MZK to powinno to być dla wszystkich mieszkańców na wszystkich liniach obsługiwanych przez MZK. Jeśli teraz płacimy ok. 3mln do MZK to od 1 stycznia będzie to z 6mln. Czy warto wydawać taką kwotę na "przywileje" małej grupy mieszkańców. Nie wierzę że to kogoś zachęci do zrezygnowania z własnego środka lokomocji.
nie ma nic za darmo, za wszystko zapłacimy w podatkach
mydlenie oczu POparpańców i lemingów
@emzetka brak biletów tylko pogorszy sytuację finansową.
Jastrzębie ma bardzo, bardzo słabą komunikację. Tak trochę aby na aby. Niby cywilizowany Śląsk. Niby bogate górnictwo a we wszystkim bieda i straazna apatia.....
Komentarz związany z komunikacją ... Czy wie ktoś na kiedy przewidziany jest koniec remontu ulicy Młyńskiej .Bo UM zwyczajowo nie odpowiada na maile .
Komentarz został usunięty ponieważ nie jest związany z tematem
Problemem jest brak KIEROWCÓW i ich słabe wynagrodzenie!! Będą kierowcy to będzie więcej kursów!
Praca w JSW też powinna być TYLKO dla tych, co płacą podatek w JZ.
Ano zbliżają się. Wyborcza kiełbasa zrealizowana z poślizgiem o osiem lat... A kogo wybiorą bara... tj. wyborcy na prezydenta miasta...?
Pewnie nową twarz z poza układu, aby miasto mogło się rozwijać? Bynajmniej...
Znak,że zbliżają się wybory samorządowe!
Znajomi z Żor mowia że po co im bezpłatna komunikacja jak nie da się prawie nigdzie nią dojechać. Kursów jest bardzo mało. Coś co jest bezpłatne kojarzy się tez niestety z dziadostwem.
Niepracująca żona górnika nie posiadająca dzieci nie pojedzie .
Proponuję ulgi dla pasażerów MXK
Komentarz został usunięty ponieważ nie jest związany z tematem
Do ~To_sem_ja
Trzeba rozważyć budowę parkingów piętrowych lub podziemnych. Osobiście nie chcę mieszkać w mieście, gdzie wszystko jest zabetonowane, a zamiast trawników na osiedlach mamy złomowisko starych czasem samochodów.
Bo w tym mieście musi galeria powstać żeby coś się zmieniło i odkorkowalo ;)
Światel czy ronda na wyjeździe z zajezdni autobusowej czy na skrzyżowaniu Szerokiej z Pochwaciem nie można zrobić - ale jak się gdzieś galeria wybuduje to można
Nie ma nic "za darmo". Kasa popłynie z naszych pieniędzy, uszczuplona przez "pośredników".
Więc trzeba będzie podnieść podatki i opłaty...
Dopóki globalna banksterka nie przykróci możliwości korzystania ze względnie taniej ropy, dopóty ludzie będą jeździć własnymi autami. I dobrze.
Korki nie są wcale takie duże. Dałoby się poprawić miejscami infrastrukturę, ale od lat są to kwestie nie do przeskoczenia w UM...
Budowa parkingów to obowiązek UM i SM. Bez oglądania się na ekoświrów...
Komentarz został usunięty ponieważ nie jest związany z tematem
Dziękuje za odpowiedź - bardzo miło że Pani odczytała i odpisała na mój komentarz :)
Uważam że jest to warte wspomnienia w każdej informacji o tej nowości "bezpłatnej komunikacji" - dla kogo, dzięki komu, kto może jeździć, gdzie, przez jaki okres, kiedy wchodzi w życie, ile wydajemy na komunikację z budżetu miasta, komu się podniosą rachunki, co z tymi co mają zadłużenie wobec miasta i mzk, co z tymi co pracują w Czechach rozliczają się tam, a pieniądze zostawiaj tutaj?
A co z tymi co nie spełniają warunków i nie będą dalej spełniać? (np. Osoby bezdomne, bez dochodów).
Dopiero potem można mieć nadzieję czy coś się zmieni w sprawie korków itp.
Pozdrawiam serdecznie
do ~CzytajcieRegulaminy
Jasne, trzeba płacić podatek w JZ o tym był osobny news. I to jest też temat do dyskusji, czy przyjęte rozwiązanie jest dobre. Warto wspomnieć o takich sprawach.
Pozdrawiam - autorka
Powoli, nie rozpędzaj my się.
Czytala Pani regulamin?
Ile osób to spelnia?
Co z pracownikami z Sjz w fabrykach czeskich?