Czy jesteśmy zadowoleni z komunikacji miejskiej?
Nie ma miasta bez autobusów, a czasem tramwajów. Wielkie aglomeracje mają metro. Wszystko po to, aby szybko i w miarę komfortowo przewozić ludzi. Chodzi też o to, aby nie zrujnować ich finansów. Częstotliwość kursowania też ma znaczenie, bo nikt nie chce stać 40 minut na przystanku i czekać aż przyjedzie autobus. Czy komunikacja miejska spełnia nasze oczekiwania?
Komunikacja miejska to współczesny trend nie tylko europejski, ale światowy. Dostać się do pracy albo szkoły w godzinach szczytu, to prawdziwa gehenna. Część ludzi przesiada się na autobusy, tramwaje, a w dużych miastach – metro. Dobrze, jeśli te środki transportu są ekologiczne, czyste, wyposażone w klimatyzację, a w zimie odpowiednio ogrzane.
Niebagatelne znaczenie mają ceny za przejazd. Jak to wygląda w Międzygminnym Związku Komunikacyjnym? Skupmy się na tak zwanych biletach normalnych, które kupują ludzie pracujący i nie przysługują im żadne zniżki. Cena zależy od liczby przejechanych przystanków: do 3 – 2 zł, 4-7 – 4 zł, 8-12 – 5 zł, 13-18 – 6 zł, powyżej 18 – 7 zł. Za bilet miesięczny obowiązujący na terenie jednej gminy zapłacimy 140 zł, we wszystkich gminach – 164 zł. Dużo to czy mało? Niech ocenią mieszkańcy. Liczna grupa młodzieży, ucząca się w szkołach na terenie Jastrzębia-Zdroju, ma przejazdy bezpłatne. Tak jak seniorzy po 70. roku życia oraz posłowie i senatorowie. Tych ostatnich to chyba jednak nie zobaczymy w autobusach.
Jeśli już korzystamy z komunikacji zbiorowej, to chcemy szybko dojechać na miejsce. Duże znaczenie ma tutaj częstotliwość kursowania poszczególnych linii. Raczej nie da się zachęcić ludzi do przejazdów autobusami, kiedy czeka się na nie ok. 40 minut, a czasem nawet dłużej. Szczególnie chodzi o niedziele i święta. Okazuje się, ze dojechanie z sołectwa do Parku Zdrojowego może być problematyczne. Zresztą nawet z przystanków w centrum miasta nie można liczyć na częste kursy w kierunku dzielnicy Zdrój w czasie weekendu.
Trudno się dziwić, że mieszkańcy korzystają z własnego środka transportu. Jednak pojawia się kolejny problem. Nie ma, gdzie zaparkować samochodu. Wprawdzie jastrzębski magistrat dwoi się i troi, aby miejsc parkingowych przybywało i tak się dzieje, ale to wciąż kropla w morzu potrzeb. Szczególnie w upalne lato, kiedy kąpielisko „Zdrój” przeżywa prawdziwe oblężenie albo w parku odbywa się znany i lubiany „Piknik w Kurorcie”. Zresztą to samo dzieje się w dużych miastach, gdy są organizowane imprezy masowe. Taka sytuacja wyraźnie pokazuje, że bez komunikacji miejskiej się nie obędzie.
Jest też i inna ważna kwestia: Czy mieszkańcy są skłonni porzucić swoje przyzwyczajenia do własnych czterech kółek i przesiąść się do autobusów MZK? Wszak posiadanie auta często jest synonimem luksusu i daje właścicielowi pewną niezależność. Trudno czasem zrozumieć, że współcześnie poruszanie się autem po mieście, jest sporym problemem i nie zawsze zapewnia szybkie dotarcia do celu. O parkingach już była mowa.
Jest też druga strona medalu. Pieniądze uzyskane z biletów tylko częściowo pokrywają koszty funkcjonowania komunikacji w mieście. Gmina tak czy tak musi dopłacić i to całkiem niemało. Nikt rozsądny nie będzie finansował tak zwanych pustych kursów z zaledwie kilkoma pasażerami. Jeśli jastrzębianie nie chcą korzystać z autobusów MZK, to trudno oczekiwać, że będą one jeździć bez ludzi. Swoją drogą, czy chcieliby korzystać, gdyby mieli przejazdy darmowe?
Czy komunikacja miejska jest nam w ogóle potrzebna? Może postawię karkołomną tezę, że gdyby ją zlikwidować, wówczas mieszkańcy przekonaliby się czy im jej brakuje, czy nie. Inną sprawą jest to, że nie widzi się często lub w ogóle w naszych autobusach ludzi sprawujących władzę: posłów, senatorów, prezydentów, radnych, dyrektorów placówek miejskich. Trudno uwierzyć im, kiedy zachęcają do tego rodzaju przejazdów, a sami z nich nie korzystają.
Dużo jeszcze czasu upłynie, kiedy przejazd autobusem będzie modny, a jazda własnym samochodem stanie się koniecznością, a nie czymś oczywistym. Warto do tych dywagacji dorzucić jeszcze wątek ekologiczny, ale to temat na osobą dyskusję.
Komentarze
12 komentarzy
Nie rozumiem skąd to narzekanie na autobusy miejskie.. Zawsze można wybrać tramwaj albo metro... Ludzie robią problem tam, gdzie go nie ma..
Samochód nie jest synonimem luksusu, tylko koniecznością by gdziekolwiek dotrzeć. Komunikacja zbiorowa jest beznadziejna w naszym mieście. Proszę spróbować pojechać komunikacją w kilka miejsc w ciągu dnia i opisać czas przejazdu. Przykładowo z Opolskiej na Przyjaźń do szkoły i stamtąd do Szpitala i na Arki Bożka. Autem zajmie to powiedzmy około 30 minut.
Bardzo słaba teza o likwidacji(nie napiszę ostrzej)komunikacji miejskie-autobusòw.
Już grupa nieodpowiedzialnych i może mających finansowe powiązania z firmami transportowymi-autobusy ZLIKWIDOWALI TORY CO ZA TYM IDZIE POLSKĄ KOLEJ w naszym mieście.
Była to najbardziej kretyńska lokalna decyzja w XXwieku dla miasta Jastrzębie-Zdrój. KONSEKWEKCJE TEGO CZYNU SĄ niepoliczlne i straszne dla rozwoju miasta,mieszkańców jak i regionu!!!
Jastrzębie to najgorszy transport wśród polskich miast a może nawet w Europie?! Pociągow brak. Do Katowic tylko busiki. Autobus do Wodzisławia, Żor i Rybnika raz na godzinę. Po Jastrzębiu stare graty jeżdżą rzadko jak na wsiach. Do Pszczyny, Bielska, Gliwic, Ostrawy czy Wisły bez auta się nie dojedzie. PKSow brak. Rząd i posłowie milczą. Władze Jastrzębia, zajmujecie się bzdurami, jakąś łaźnią a nie potraficie załatwić lepszej komunikacji.
@piechur kolejny geniusz. A te dotacje to z nieba spadają?
Raperka a jaka to jest ta darmowa komunikacja? Ona nikogo nic nie kosztuje?
Trolejbusy?? Haha dobry żart na niedzielę. Ty tak na poważnie?
Bardzo, szczególnie na Arki Bozka w oparach spalin wiecznie włączonych, jeżdżących trumien.
Nie jesteśmy zadowoleni, ponieważ miała być darmowa a nie jest. Kolejne oszustwo pani Hetman.
W Krakowie tramwaj co 5 minut w Jastrzebiu autobus co 40 min lub gorzej a ceny transport publiczny powinien być tani to nie ma zarabiać od tego sa dotacje , to ma. Służyć komunikacji zbiorowej
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
Postarać się o dofinansowanie i zrobić trolejbusy, będzie taniej, ekologicznej i będzie można wprowadzić więcej kursów