Sobota, 23 listopada 2024

imieniny: Adeli, Klemensa, Orestesa

RSS

Jest pomysł na terminal przeładunkowy w Jastrzębiu

19.04.2017 10:22 | 30 komentarzy | kb

Od pewnego czasu mówi się, że w Jastrzębiu o budowie terminala przeładunkowego dla towarów. Teraz zaczyna on nabierać realnych kształtów. Pozwoliłoby to zachęcić inwestorów do zainteresowania terenami naszego miasta. Opracowano analizę, która dotyczy możliwości realizacji tego pomysłu. 

Jest pomysł na terminal przeładunkowy w Jastrzębiu
Przykładowa wizualizacja centrum przeładunkowego
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Terminal przeładunkowy miałby się znajdować na terenach po byłej kopalni „Jas-Mos”, które wprawdzie zostały przekazane do Spółki Restrukturyzacji Kopalń, ale infrastruktura kolejowa pozostała w gestii Jastrzębskiej Spółki Kolejowej.

Stworzenie kolejowej stacji przeładunkowej ma opierać się o infrastrukturę po likwidowanej kopalni. Jest to dobre miejsce do wybudowania terminala przeładunkowego, ponieważ Spółka dysponuje 13 hektarami terenu w sąsiedztwie stacji. Dodatkowym atutem jest bliskie sąsiedztwo autostrady A1 (odległość 2,5 km), a także jastrzębskich terenów inwestycyjnych. Powstała analiza, która zajmuje się możliwościami wdrożenia tego pomysłu w życie. Została opracowana przez Jastrzębską Spółkę Kolejową we współpracy z Jastrzębską Spółką Węglową oraz władzami samorządowymi Jastrzębia.

Działalność stacji przeładunkowej w oparciu o teren i infrastrukturę kolejową kopalni „Jas-Mos” wpisuje się w tak zwany transport intermodalny, który jest bardzo popularny w Europie. Polega na tym, że przewozi się towary za pomocą przynajmniej dwóch środków transportu, tj. koleją i samochodami ciężarowymi. Przy czym wykorzystuje się do tego takie same jednostki ładunkowe, na przykład kontenery lub nadwozia, co pozwala uniknąć każdorazowego przeładunku towarów przy zmianie środka transportu i wpływa na zmniejszenie kosztów takiego przewozu towarów.

Jak informuje Jastrzębska Spółka Węglowa na terenie terminala może znajdować się kilka elementów, które się wzajemnie uzupełniają i na siebie oddziaływają, są to: stacja rozrządowa, miejsca przeznaczone do wykonywania załadunku, przeładunku lub wyładunku, powierzchnie magazynowe, obiekty biurowe oraz punkty obsługi technicznej.

Ważne jest też położenie terminala, które w tym przypadku jest jego zaletą. Obszar, na którym ma być zlokalizowany leży na skrzyżowaniu ważnych (międzynarodowych) arterii transportowych. Teren Jastrzębskiej Spółki Kolejowej wraz z infrastrukturą, a także przyległe do niego działki będące w posiadaniu miasta Jastrzębie-Zdrój spełniają to kryterium.

- Bezpośrednie sąsiedztwo takiego zaplecza z obwodnicą południową Jastrzębia-Zdroju, wyjazdem na autostradę A1 oraz przygraniczne położenie stwarza ogromny potencjał. Budowa terminala pozwoli miastu rozwijać się i  stworzyć drugą, poza górnictwem, gałąź gospodarki, a co najważniejsze dla mieszkańców Jastrzębia -Zdroju zwiększy się ilość miejsc pracy - informuje Jastrzębska Spółka Węglowa.

Ostateczne decyzje w sprawie budowy terminala jeszcze nie zapadły. Trwają rozmowy.

Idea powstania stacji przeładunkowej na terenie naszego miasta wpisuje się w popularny i rozwijający się kierunek ekonomiki - logistyka transportu. Transfer towarów pomiędzy granicami państw będzie miał coraz większe znaczenie.

Warto przypomnieć, że tuż za granicami naszego miasta planuje się budowę dużego centrum logistycznego w Gorzyczkach. Jest to część gospodarczego projektu Polska 3.0, który jest przeznaczony dla Polski i regionów transgranicznych. Zakłada przywrócenie transportu na rzece Odra oraz połączenie Odra - Dunaj - Łaba i budowę największego w Europie Centrum Logistycznego Gorzyczki – Wierzniowice, a także przedłużenie szerokiego toru ze Sławkowa do Centrum Logistycznego, przy równoczesnej modernizacji obecnej trasy Sławków – Hrubieszów.  Także Jastrzębie uczestniczy w realizacji tego przedsięwzięcia.