Minister zapowiada nowości w programach NFOŚiGW
Moja Elektrownia Wiatrowa, wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3 oraz wsparcie budowy lub rozbudowy ogólnodostępnej stacji ładowania dla transportu ciężkiego – to propozycje nowych programów priorytetowych Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) jakie zapowiedziała minister klimatu i środowiska Paulina Hennig–Kloska w trakcie konferencji prasowej. Minister zapowiedziała ponadto zmiany w dotychczasowych programach NFOŚiGW. Wydarzenie odbyło się 20 lutego 2024 r. w Warszawie.
– We współpracy z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przygotowaliśmy szereg programów dla obywateli na kwotę 7 mld zł. Obecnie zakończyliśmy etap prac roboczych nad programami, które wkrótce będą do dyspozycji obywateli. Czekamy na zatwierdzenie programów ze strony Europejskiego Banku inwestycyjnego – mówiła minister klimatu i środowiska Paulina Hennig–Kloska.
Moja Elektrownia Wiatrowa
Projekt programu „Moja Elektrownia Wiatrowa” zgłoszono 14 lutego 2024 r. do Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) do wsparcia ze środków Funduszu Modernizacyjnego, czyli należnej Polsce zgodnie z unijną dyrektywą o handlu emisjami części przychodów ze sprzedaży uprawnień do emisji CO2 w ramach unijnego systemu EU– ETS.
W ramach programu właściciele lub współwłaściciele budynku mieszkalnego (lub lokalu mieszkalnego w budynku mieszkalnym) będą mogli uzyskać dofinansowanie na mikroinstalację wiatrową i magazyn energii elektrycznej.
Ogłoszenie pierwszego naboru wniosków przez NFOŚiGW planowane jest na III kwartał 2024 r. – Pula środków o którą wnioskujemy to obecnie 400 mln zł. To program skierowany do osób indywidualnych, które chcą włączyć się proces transformacji energetycznej w ramach energetyki prosumenckiej – powiedziała minister Hennig–Kloska.
Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3
Celem programu jest uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie inwestycji polegających na obniżeniu zużycia paliw emisyjnych w transporcie, poprzez wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych. Program przewidziany jest do wdrażania do 2029 r., a budżet na realizację celu programu wynosi 1 mld zł.
Przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dotację do zakupu pojazdu lub w przypadku leasingu – dopłatę do opłaty wstępnej. – Wspieramy także zakup lub leasing pojazdów zeroemisyjnych. Budżet na realizację tego celu to 1 mld zł. O dofinasowanie mogą ubiegać się przedsiębiorcy, których celem będzie obniżenie zużycia paliw emisyjnych w transporcie – wskazała minister Hennig– Kloska.
Wsparcie budowy lub rozbudowy ogólnodostępnej stacji ładowania dla transportu ciężkiego
Kolejna propozycja nowego programu priorytetowego NFOŚiGW, którą przedstawiła minister klimatu i środowiska ma na celu wsparcie rozwoju infrastruktury do ładownia dla zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych, zlokalizowanych przy trasach sieci bazowej TEN– T, centrach logistycznych oraz terminalach intermodalnych, tak by zmniejszyć liczbę pojazdów emitujących CO2 i NOx, a tym samym poprawić jakość powietrza. Program przewidziany jest do wdrażania do 2029 r., budżet na realizację celu programu wynosi 2 mld zł. – Wspieramy budowę i rozbudowę ogólnopolskich stacji ładowania dla transportu ciężkiego. W ramach nowego programu NFOŚiGW przedsiębiorcy będą mogli uzyskać na ten cel wsparcie finansowe – podkreśliła minister Hennig–Kloska.
Zmiany w programach NFOŚiGW
Minister Paulina Hennig–Kloska mówiła ponadto o programie Energia dla wsi. Jak wyjaśniła, jest on kontynuacją i poszerzeniem programu Agroenergia. Program przewidziany jest do wdrażania do 2030 r., a budżet na jego realizację wynosi 1 mld zł. Obecnie trwa jednak procedura zwiększenia budżetu programu o 2 mld zł. – Zwiększamy środki w ramach programu Energia dla wsi, który cieszył się dotychczas dużym powodzeniem wśród rolników. To program, z którego mogą korzystać zarówno spółdzielnie energetyczne, jak i rolnicy, którzy w ramach działalności prowadzą gospodarstwo rolne lub dział specjalny produkcji rolnej – powiedziała minister Paulina Hennig–Kloska.
Kogeneracja dla energetyki i przemysłu
Minister poinformowała także o zwiększeniu puli środków finansowych dostępnych w programie Kogeneracja dla energetyki i przemysłu. Realizacja programu przyniesie korzyści środowiskowe w zakresie zmniejszenia emisji CO2, a sam program przyczyni się do osiągnięcia celów ramowych dotyczących klimatu i energetyki określonych na poziomie krajowym oraz celów długoterminowych określonych w Porozumieniu Paryskim. – Uruchamiamy kolejną pulę funduszy w programie Kogeneracja dla energetyki i przemysłu w wysokości 1,5 mld zł. Realizacja programu przyniesie korzyści środowiskowe w zakresie zmniejszenia emisji CO2 – wskazała minister.
(eko)
Za treści zawarte w publikacji dofinansowanej ze środków WFOŚiGW w Katowicach odpowiedzialność ponosi Redakcja