Niedziela, 6 października 2024

imieniny: Artura, Brunona, Fryderyki

RSS

Eryk Okoń twórca sukcesów raciborskiej Arabeski

24.01.2014 15:36 | 3 komentarze | eos

Muzyka zawładnęła jego życiem, on w zamian wyniósł ją na sceny festiwalowych amfiteatrów, na których z sukcesami występowała młodzież raciborskiego Technikum Ekonomicznego i Studium Nauczycielskiego.

Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Pomimo, że od siódmej klasy uczył się gry na skrzypcach, Eryk Okoń po maturze zdecydował, że będzie studiować filologię angielską na Uniwersytecie Jagiellońskim. – Angielskiego zacząłem uczyć się w liceum, w sumie trzy lata. Moim sukcesem był zdany egzamin, porażką, że nie dostałem się, ponieważ na stu kandydatów, czekało zaledwie dziewięć wolnych miejsc na uczelni – opowiada o swych młodzieńczych planach.
Pochodzi z nieodległych Gorzyc. Po ukończeniu Studium Nauczycielskiego w Raciborzu rozpoczął pracę w miejscowym Technikum Ekonomicznym. – Miałem propozycje w Kluczborku i Czerwionce, to jednak w Raciborzu panował ten niezwykły intelektualno-artystyczny klimat, który bardzo mi odpowiadał – wspomina.
Prof. Aleksander Orłowski pomagając w znalezieniu pracy młodemu nauczycielowi zaprowadził go najpierw do I Liceum Ogólnokształcącego. Dyrektor Irena Ścibor-Rylska zapewniała, że znajdzie dla niego miejsce w szkole, ale za rok.
Drugim miejscem, do którego przywiódł Profesor Eryka Okonia było Technikum Ekonomiczne. Tam od razu mu się spodobało. – Lepiej nie mogłem trafić: ambitna i kulturalna pani dyrektor Maria Mrzygłód, wokół nobliwe grono doświadczonych nauczycieli, głównie ze środowiska lwowskiego. Dostałem niesamowita kindersztubę – śmieje się.

Nauczyciel – rówieśnik
W „Ekonomiku” rozpoczął pracę w roku szkolnym 1961-1962. Wiosna 1962 r. odbyła się wielka uroczystość, podczas której nadano szkole imię Emanuela Smołki. W przygotowanie programu zaangażowano całą młodzież i wszystkich nauczycieli. Opracowanie części muzycznej (występy chóru i mniejszych zespołów wokalnych oraz akompaniament zespołowi tanecznemu i grupie recytatorskiej) powierzono młodemu nauczycielowi muzyki.
– Prowadzenie zespołów, a zwłaszcza licznego chóru było niełatwym zadaniem dla 21-letniego wówczas pedagoga, część uczennic była zaledwie o 2-3 lata młodsza. Można więc mówić o niemal rówieśniczych relacjach z młodzieżą. A jednak nieprzerwanie przez 21 lat dyrygował ok. 80-osobowym chórem szkolnym.
W 1968 r. gościła w Raciborzu znana piosenkarka jazzowa Katarzyna Bovery z zespołem Białe Kruki. Na spotkaniu z gwiazdą uzgodniono, że żeński zespół wokalny z Technikum Ekonomicznego przyjmie nazwę Boverynki. Już w maju tegoż roku zespół dokonał pierwszych nagrań w Radiu Opole, a w lipcu wystąpił po raz pierwszy w programie Telewizji Katowice. Potem były kolejne nagrania z Orkiestrą TV Katowice oraz Boverynki wielokrotnie brały udział w programach telewizyjnych.
Poza tym śpiewające dziewczęta z Ekonomika uczestniczyły w przeglądach piosenek. W 1969 r. „Boverynki” jako jedyny zespół z Opolszczyzny zakwalifikował się do finału Festiwalu Piosenki Radzieckiej w Zielonej Górze. Raciborski tercet wystąpił wtedy w składzie: Stefania Niewrzoł, Małgorzata Kozyra i Joanna Penkała.

Jak Boverynki stały się Arabeskami
Wiosną 1970 r. Ośrodek TV Katowice przygotował program „Gość trzech wieczorów”, z udziałem zespołu wokalnego z Raciborza. W trakcie emisji na „żywo” telewidzowie zaproponowali nową nazwę dla zespołu – Arabeska. Już w czerwcu Arabeska wzięła udział w koncercie „Każdy kiedyś zaczynał” Festiwalu Polskiej Piosenki w Opolu. Po tym występie posypały się propozycje koncertów estradowych agencji artystycznych oraz kolejnych programów telewizyjnych, m.in. „Melodie wielkiego ekranu”, w którym również występowali Skaldowie.
Przez kolejne lata skład zespołu zmieniał się kilkakrotnie. W 1972 r. tercet Arabeska na Festiwalu Piosenki Radzieckiej w Zielonej Górze zdobywa Brązowy Samowar oraz Nagrodę Ministra Kultury i Sztuki. Zespół tworzyli wtedy Helena Wójcik, Urszula Ziemkiewicz i Andrzej Tarnowski – wieloletni wokalista grupy Ryzykanci. W następnym roku kwartet Arabeska w składzie: Helena Kustos, Daniela Rogoś, Helena Wójcik i Andrzej Tarnowski bierze udział w Festiwalu Piosenki Żołnierskiej w Kołobrzegu. W tym samy składzie, w 1974 r. zespół zakwalifikował się do koncertu debiutów festiwalu opolskiego.
Udział we wszystkich tych festiwalach był poprzedzony wielostopniowymi eliminacjami: miejskimi, powiatowymi, wojewódzkimi, międzywojewódzkimi i ogólnopolskimi. – Nie było łatwo, jednak jak już zespół zakwalifikował się do festiwalu, to Polska wydawała się wcale nie taka duża pod względem środowiska muzyki rozrywkowej – zapewnia Eryk Okoń.
To była renoma, a jednocześnie wielkie przeżycie, zwłaszcza dla młodych adeptów piosenkarstwa, znaleźć się w gronie najbardziej znanych postaci polskiej piosenki. – Doskonale pamiętamy atmosferę panującą w amfiteatrze opolskim, kawę pitą przy stolikach sąsiadujących z tymi, przy których siedzieli m.in. Maryla Rodowicz, Czesław Niemen w towarzystwie swej pięknej żony, czy Czerwone Gitary – wspomina pan Eryk.
Oprócz wspomnianych wokalistów zespół Boverynki, a następnie Arabeski tworzyły: Danuta Palik, Gabriela Kosmol, Krystyna Kondziołka, Danuta Jesionek oraz Irena Wierzbicka. Zespół Arabeska zakończył działalność artystyczną w 1975 r.
W 1982 r. Eryk Okoń przeniósł się do Studium Nauczycielskiego, gdzie pełnił funkcję wicedyrektora studium, a następnie kierownika kierunku muzycznego. Pracę zawodową o charakterze muzycznym zakończył w 1991 r., podejmując się jeszcze prowadzenia zajęć w niepełnym wymiarze w Nauczycielskim Kolegium Języków Obcych.

Zdj. arch. Eryk Okoń