Poniedziałek, 29 lipca 2024

imieniny: Marty, Olafa, Beatrycze

RSS

Solidarność podczas debaty oksfordzkiej

06.04.2013 10:04 | 0 komentarzy | woj

25 marca w Miejskim Ośrodku Kultury w Kuźni Raciborskiej odbyła się X Debata Oksfordzka, organizowana przez kuźniańskie gimnazjum. Tegorocznym hasłem debaty było pytanie: Czy jesteśmy solidarni?

Solidarność podczas debaty oksfordzkiej
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Dwie grupy uczniów, w rolach posłów, spierało się na argumenty i starali przekonać do siebie licznie  zebraną publiczność do swoich racji. Jedni mówili, że ludzie są solidarni, drudzy że wręcz przeciwnie. Nad przebiegiem debaty czuwał marszałek (Daniel Sobieraj z kl. III B) i sekretarz posiedzenia (Mariusz Rakoczy z kl. III B).

Po przedstawieniu argumentów uczniowskich posłów, głos w sprawie solidarności zabrali zaproszeni goście: poseł Henryk Siedlaczek, burmistrz Rita Serafin oraz prezes kuźniańskiego Towarzystwa Przyjaciół Dzieci Romana Serafin.

Poseł Siedlaczek, który otrzymał wskazówkę od marszałka, aby nie mówił dłużej niż 5 minut, w swym wystąpieniu wyjaśnił, że dla niego solidarność to współakceptacja. – Różnijmy się pięknie – tego wam życzę – mówił do zebranych. Przekonywał, że nawet ściąganie na klasówkach może być przejawem solidarności, a przy okazji sposobem na szybkie powtórzenie materiału. – Solidarność to obywatelskość – dodał. Burmistrz wyjaśniła, że różnice w ocenie czym jest solidarność wynikają z wygodnictwa. – Kiedy widzimy w drugim człowieku wartość to czujemy współodpowiedzialność. W przypadku osób bliskich jest jeszcze coś więcej, chcemy ich wspierać – mówiła.

Romana Serafin podziękowała uczniom za wsparcie akcji TPD i w tym geście podarowała marszałkowi zajączka wielkanocnego.

Debata zakończyła się głosowaniem, w  którym większość oceniła, że społeczeństwo jest solidarne. Na scenie MOKSiR-u wystąpili również miejscowi artyści: uczennice Tomasza Hetmana z piosenką „Moja i twoja nadzieja”, Justyna Mikunda z piosenką „Solidarni”, teatrzyk „LUSTRO” pod opieką Barbary Radziszewskiej. Głównymi koordynatorami całego wydarzenia byli Arkadiusz Mróz i Sabina Chroboczek-Wierzchowska.

(woj)

Argumenty za i przeciw obecności solidarności w naszym życiu

Za Przeciw Kto mówił
Wzajemna pomoc uczniów, m.in. ściąganie lub odpisywanie zadań domowych. Solidarny uczeń pomaga słabszemu w inny sposób, np. przez korepetycje. Patryk Mroncz (kl. III A), Anna Mrowiec (kl. III B).
Udział w Wielkiej Orkiestrze Świątecznej Pomocy, odpis 1 proc. podatku dla potrzebujących. To wyjątki. Na co dzień rzadko okazujemy taka pomoc bliźniemu. Nie traktujemy wszystkich równo. Katarzyna Michalska  (kl. III A), Daniel Jary (kl. III B).
Pomoc między krajami Unii Europejskiej, np. wsparcie Grecji. Wyrównywanie szans między krajami. Bez tego UE straci znaczenie. Nie wszystkie kraje chcą pomagać. Wielka Brytanie otwarcie mówi o możliwości opuszczenia UE. Kamil Sawicki  (kl. III A), Damian Śmietana (Kl. III B).
Związki zawodowe broniące praw pracowników. Wzajemna pomoc i wparcie między pracownikami, np. zastępstwa. Pieniądz rządzi światem i to on wygrywa w takich przypadkach z solidarnością. Pracownicy częściej ze sobą rywalizują. Związki rywalizują między sobą. Oliwia Pater  (kl. III B), Jessica Widuch (kl. II B)
Wsparcie i pomoc członków rodziny. Krewni stają po stronie swoich bliskich, trzymają się razem. W rodzinach coraz więcej alkoholu, kłótni i przemocy. Rozwody i problemy spadkowe przeczą tej solidarności. Angelika Gasidło  (kl. III B),  Estera Błaszczyk  (kl. III B).
Lokalna społeczność współpracuje na rzecz ogółu, np. przy festynach, zbiórkach dla potrzebujących. Dodatkowo sąsiedzka pomoc. Liczne podziały w lokalnych społecznościach, np. konflikt między miastem a wioską. Więcej słyszy się o sąsiedzkich konfliktach niż przyjaźni. Michaela Bretsznajder ( kl. III A), Katarzyna Szymczyk (kl. III B).