Solidarność podczas debaty oksfordzkiej
25 marca w Miejskim Ośrodku Kultury w Kuźni Raciborskiej odbyła się X Debata Oksfordzka, organizowana przez kuźniańskie gimnazjum. Tegorocznym hasłem debaty było pytanie: Czy jesteśmy solidarni?
Dwie grupy uczniów, w rolach posłów, spierało się na argumenty i starali przekonać do siebie licznie zebraną publiczność do swoich racji. Jedni mówili, że ludzie są solidarni, drudzy że wręcz przeciwnie. Nad przebiegiem debaty czuwał marszałek (Daniel Sobieraj z kl. III B) i sekretarz posiedzenia (Mariusz Rakoczy z kl. III B).
Po przedstawieniu argumentów uczniowskich posłów, głos w sprawie solidarności zabrali zaproszeni goście: poseł Henryk Siedlaczek, burmistrz Rita Serafin oraz prezes kuźniańskiego Towarzystwa Przyjaciół Dzieci Romana Serafin.
Poseł Siedlaczek, który otrzymał wskazówkę od marszałka, aby nie mówił dłużej niż 5 minut, w swym wystąpieniu wyjaśnił, że dla niego solidarność to współakceptacja. – Różnijmy się pięknie – tego wam życzę – mówił do zebranych. Przekonywał, że nawet ściąganie na klasówkach może być przejawem solidarności, a przy okazji sposobem na szybkie powtórzenie materiału. – Solidarność to obywatelskość – dodał. Burmistrz wyjaśniła, że różnice w ocenie czym jest solidarność wynikają z wygodnictwa. – Kiedy widzimy w drugim człowieku wartość to czujemy współodpowiedzialność. W przypadku osób bliskich jest jeszcze coś więcej, chcemy ich wspierać – mówiła.
Romana Serafin podziękowała uczniom za wsparcie akcji TPD i w tym geście podarowała marszałkowi zajączka wielkanocnego.
Debata zakończyła się głosowaniem, w którym większość oceniła, że społeczeństwo jest solidarne. Na scenie MOKSiR-u wystąpili również miejscowi artyści: uczennice Tomasza Hetmana z piosenką „Moja i twoja nadzieja”, Justyna Mikunda z piosenką „Solidarni”, teatrzyk „LUSTRO” pod opieką Barbary Radziszewskiej. Głównymi koordynatorami całego wydarzenia byli Arkadiusz Mróz i Sabina Chroboczek-Wierzchowska.
(woj)
Argumenty za i przeciw obecności solidarności w naszym życiu
Za | Przeciw | Kto mówił |
Wzajemna pomoc uczniów, m.in. ściąganie lub odpisywanie zadań domowych. | Solidarny uczeń pomaga słabszemu w inny sposób, np. przez korepetycje. | Patryk Mroncz (kl. III A), Anna Mrowiec (kl. III B). |
Udział w Wielkiej Orkiestrze Świątecznej Pomocy, odpis 1 proc. podatku dla potrzebujących. | To wyjątki. Na co dzień rzadko okazujemy taka pomoc bliźniemu. Nie traktujemy wszystkich równo. | Katarzyna Michalska (kl. III A), Daniel Jary (kl. III B). |
Pomoc między krajami Unii Europejskiej, np. wsparcie Grecji. Wyrównywanie szans między krajami. Bez tego UE straci znaczenie. | Nie wszystkie kraje chcą pomagać. Wielka Brytanie otwarcie mówi o możliwości opuszczenia UE. | Kamil Sawicki (kl. III A), Damian Śmietana (Kl. III B). |
Związki zawodowe broniące praw pracowników. Wzajemna pomoc i wparcie między pracownikami, np. zastępstwa. | Pieniądz rządzi światem i to on wygrywa w takich przypadkach z solidarnością. Pracownicy częściej ze sobą rywalizują. Związki rywalizują między sobą. | Oliwia Pater (kl. III B), Jessica Widuch (kl. II B) |
Wsparcie i pomoc członków rodziny. Krewni stają po stronie swoich bliskich, trzymają się razem. | W rodzinach coraz więcej alkoholu, kłótni i przemocy. Rozwody i problemy spadkowe przeczą tej solidarności. | Angelika Gasidło (kl. III B), Estera Błaszczyk (kl. III B). |
Lokalna społeczność współpracuje na rzecz ogółu, np. przy festynach, zbiórkach dla potrzebujących. Dodatkowo sąsiedzka pomoc. | Liczne podziały w lokalnych społecznościach, np. konflikt między miastem a wioską. Więcej słyszy się o sąsiedzkich konfliktach niż przyjaźni. | Michaela Bretsznajder ( kl. III A), Katarzyna Szymczyk (kl. III B). |