Czwartek, 2 maja 2024

imieniny: Zygmunta, Atanazego, Anatola

RSS

W „Korfantym” nowoczesność łączy się z tradycją

12.04.2024 05:33 | 5 komentarzy | KaBa

Zespół Szkół Nr 2 im. Wojciecha Korfantego w Jastrzębiu-Zdroju obchodzi 50-lecie działalności. O dniu dzisiejszym szkoły, ale również o wyzwaniach, jakie przed nią stoją, mówi dyrektor Ewa Mentel.  

W „Korfantym” nowoczesność łączy się z tradycją
Dyrektor ZS Nr 2 im. Wojciecha Korfantego Ewa Mentel. Fot. Krzysztof Sęk
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Zespół Szkół Nr 2 im. Wojciecha Korfantego w Jastrzębiu-Zdroju obchodzi 50-lecie działalności…

1 września 1974 roku zostało powołane II Liceum Ogólnokształcące, od którego wszystko się zaczęło. Organizację szkoły powierzono Annie Musiolik. Dzięki ogromnemu wysiłkowi pani dyrektor po 11 latach doczekaliśmy się dużej, nowoczesnej siedziby przy ulicy Poznańskiej, gdzie znajdujemy się do dziś. Imię Wojciecha Korfantego - wybitnego śląskiego działacza niepodległościowego - placówka zawdzięcza pani dyrektor Musiolik, która nie zgodziła się, na proponowane przez ówczesne władze imię Indiry Gandhi. W ciągu 50 lat działalności szkoła przechodziła liczne zmiany, m.in.  strukturalne, dydaktyczne, kadrowe, technologiczne.

Zespół Szkół Nr 2 im. Wojciecha Korfantego znajduje się przy ul. Poznańskiej. Fot. ZS 2

Zespół Szkół Nr 2 im. Wojciecha Korfantego znajduje się przy ul. Poznańskiej. Fot. ZS 2

Jaki jest współczesny „Korfanty”?

„Korfanty” jest otwarty na potrzeby współczesnego świata. To szkoła, która próbuje nadążyć za galopującymi zmianami. Otworzyliśmy nowe kierunki kształcenia (technik grafiki i poligrafii cyfrowej, technik architektury krajobrazu, technik obsługi portów i terminali, technik fotografii i multimediów), doposażamy na bieżąco pracownie przedmiotowe w nowy sprzęt jak również nowoczesne oprogramowanie. Kładziemy duży nacisk na rozwój kompetencji miękkich naszych uczniów. Dbamy także o rozwój kompetencji społecznych, np. pracę na rzecz innych, m.in. poprzez liczne przedsięwzięcia charytatywne.

Czy szkoła angażuje się w projekty unijne?

Od 2018 roku zrealizowaliśmy 10 projektów finansowanych z funduszy europejskich. Uczniowie wyjeżdżali nie tylko do państw europejskich - Hiszpania, Włochy, Portugalia, ale także do odległej Gruzji. W ostatnim czasie uzyskaliśmy 2 akredytacje, ułatwiające organizację takich wyjazdów. Młodzież w ramach projektów nie tylko zdobywa doświadczenie zawodowe, ale podnosi swoje umiejętności językowe, uczy się pracy w grupie, zarządzania czasem i podnosi wiele innych, tak ważnych we współczesnym świecie, kompetencji.

Uczniowie podczas stażu zawodowego we włoskim Rimini. Fot. ZS 2

Uczniowie podczas stażu zawodowego we włoskim Rimini. Fot. ZS 2

Dzięki udziałowi w projektach pozyskujemy również środki z funduszy unijnych, dlatego mogliśmy utworzyć nowe pracownie: hotelarską, multimedialną, studio fotograficzne, pracownię architektoniczną, językową, chemiczną, fizyczną oraz doposażyć sale w sprzęt multimedialny.

Nie byłoby szkoły bez uczniów

Zawsze pamiętamy, że w szkole najważniejsi są uczniowie. W „Korfantym” kształci się 1164 młodych ludzi. Wśród nich jest dużo utalentowanych osób w dziedzinie naukowej, artystycznej, sportowej czy językach obcych. Wielu z nich odnosi sukcesy w olimpiadach, konkursach przedmiotowych, zawodach sportowych. Staramy się stworzyć przestrzeń do rozwoju pasji i zainteresowań naszych uczniów, dajemy możliwość prezentacji ich uzdolnień, np.  podczas Gali Talentów „Korfantego” oraz na wystawach w Galerii „Korfantego”.  Młodzież angażuje się w życie szkoły - prężnie działa Samorząd Uczniowski oraz Fabryka Sztuki Myślenia. Dzięki uczniowskiej inicjatywie powstała strefa chillout, foyer, Galeria "Korfantego", przeprowadzono wiele ciekawych eventów.

Niecodzienne zajęcia w ramach lekcji wychowania fizycznego. Fot. ZS 2

Niecodzienne zajęcia w ramach lekcji wychowania fizycznego. Fot. ZS 2

 Jesteśmy dumni z naszych uczniów oraz absolwentów. Doczekaliśmy się ponad   11 000 absolwentów. Kontynuowali oni (lub kontynuują) naukę na prestiżowych kierunkach studiów w kraju i za granicą Wielu z nich pełni dziś bardzo ważne funkcje; są wśród nich znani lekarze, naukowcy, nauczyciele, księża, pisarze, artyści, przedsiębiorcy, działacze.

Szkoła to także nauczyciele

Pedagodzy, wychowawcy są duszą szkoły. Jako absolwentka II Liceum Ogólnokształcącego, nauczyciel oraz dyrektor Zespołu Szkół Nr 2 im. Wojciecha Korfantego, pragnę wyrazić uznanie dla wysiłku i pracy dyrektorów, a także nauczycieli tworzących naszą szkołę - wysoko postawili poprzeczkę nam, następnym pokoleniom nauczycieli. Obecnie inicjują oni liczne działania mające na celu podnoszenie jakości nauczania poprzez stosowanie nowoczesnych metod dydaktycznych i technologii edukacyjnych. Ponadto podejmują wysiłki w celu indywidualizacji nauczania, dostosowując je do potrzeb i możliwości każdego ucznia. Stawiają również na rozwój kompetencji miękkich, takich jak umiejętności interpersonalne, współpracy oraz kreatywności, które są kluczowe w dzisiejszym świecie.

Jedna z wycieczek szkolnych „Szlakiem Wojciecha Korfantego w Tatrach”. Fot. ZS 2

Jedna z wycieczek szkolnych „Szlakiem Wojciecha Korfantego w Tatrach”. Fot. ZS 2

W „Korfantym” pracują nauczyciele, którzy nie boją się zmian, wciąż podnoszą swoje kwalifikacje, permanentnie dokształcają się, realizują programy autorskie, innowacje pedagogiczne. Dzięki ich zaangażowaniu młodzież ma nie tylko możliwość zdobycia wiedzy, ale również licznych umiejętności i nowych doświadczeń poprzez udział w projektach, obozach, wycieczkach przedmiotowych, wyjazdach zagranicznych, m.in. do Francji, Wielkiej Brytanii, Grecji. Poprzez te i inne działania nauczyciele dążą do stworzenia przestrzeni, w której każdy uczeń ma szansę osiągnąć sukces.

Z jakimi wyzwaniami mierzy się szkoła?

Zdajemy sobie sprawę, że współczesna szkoła mierzy się z wieloma różnorodnymi zagrożeniami. Spektrum problemów jest duże, od fizycznego bezpieczeństwa, po wyzwania związane z szybkim rozwojem technologii i zdrowiem psychicznym uczniów. Skuteczne radzenie sobie z tymi zagrożeniami wymaga ogromnego zaangażowania kadry pedagogicznej, współpracy między szkołą, społecznością lokalną oraz instytucjami odpowiedzialnymi za politykę oświatową.

 Jak widzi Pani dalszy rozwój „Korfantego”?

Mam nadzieję, że silne fundamenty, zdobyte doświadczenie oraz nieustanne poszukiwanie nowych, dobrych rozwiązań pozwoli, aby „Korfanty” nadal się rozwijał i pozostał szkołą cieszącą się uznaniem wśród lokalnej społeczności.