Czy wiesz, dlaczego warto posłać dziecko do przedszkola?
Przedszkole stanowi jeden z najważniejszych etapów w wychowaniu dziecka. Odpowiednio stymulowany mózg rozwija się intensywnie w pierwszych latach życia człowieka. Z tego powodu nazywane są one złotym okresem. By mózg pracował prawidłowo, należy przede wszystkim dostarczyć mu dużej ilości bodźców zmysłowych, pobudzających neurony do działania. Dlatego tak ważna jest stymulacja dziecięcej wyobraźni, wspieranie rozwoju intelektualnego, a także społecznego i fizycznego – przynosi on bowiem najlepsze rezultaty właśnie w tym czasie. Wychowanie przedszkolne pozwala zapewnić dziecku wszechstronny rozwój. Zmieniając dotychczasowe, domowe środowisko, maluch zdobędzie nowe wiadomości i umiejętności; te zaś najprawdopodobniej przyczynią się do tego, jak dziecko będzie radziło sobie w przyszłości.
Poznaj elementy rozwoju i lepiej zrozum swoje dziecko
Jak już wspominaliśmy, przedszkole to jedno z tych miejsc, gdzie dziecko ma szansę na wszechstronny rozwój. Instytucja ta ma wiele zalet – przede wszystkim może pomóc maluchowi w zdobyciu różnorodnych doświadczeń. Kilkulatek uczęszczający do przedszkola, jest w stanie wynieść z niego wiele umiejętności.
Rozwój społeczny. Przedszkolak, poprzez kontakt z rówieśnikami, jest w stanie poznać zasady oraz reguły społeczne obowiązujące w danym świecie; uczy się ono dzielić z innymi, czekać na swoją kolej, a także współpracować. Dzięki zabawie w grupie doświadcza i uczy się, na czym konkretnie polega współpraca oraz współdziałanie. Chociaż grupa przedszkolna zazwyczaj jest mała (do 25 dzieci), różnorodność jest ogromna; w trakcie interakcji uwidaczniają się różne charaktery, temperamenty oraz zdolności. To kolejna z zalet, ucząca małego człowieka tolerancji oraz kształtująca postawy akceptowania innych osób takimi, jakimi są.
Rozwój emocjonalny. To właśnie w przedszkolu dzieci odkrywają wachlarz emocji i uczuć, przyzwyczajając się do spędzania czasu poza swoją rodziną, a także budując przy tym niezależność. Pobyt w przedszkolu i liczne interakcje z innymi dziećmi przekładają się na poczucie stabilizacji i bezpieczeństwa, nierzadko zwiększając przy tym pewność siebie u dziecka.
Rozwój intelektualny. Przedszkolaki przeważnie uczą się poprzez zabawę. Podczas kierowanych przez nauczyciela aktywności, dziecko jest w stanie rozwinąć swoją wyobraźnię i samodzielność oraz przejąć inicjatywę.
Rozwój językowy. Dziecko w przedszkolu uczy się porozumiewać z innymi. Sytuacje zabawowe pobudzają malucha do mówienia, a zajęcia z czytania oraz przebywanie wśród innych dzieci wpływają na bogacenie się słownika, stopniowe przyswajanie form gramatycznych, a także usprawnianie narządów mowy i wzrostu komunikatywności.
Rozwój motoryczny. U dzieci uczęszczających do placówek obserwuje się intensywny rozwój sprawności motorycznej. Wzrasta przy tym zaradność oraz rozwija się samoobsługa i samodzielność. Dziecko w wieku przedszkolnym zazwyczaj samo je, myje się, rozbiera oraz ubiera. Kilkulatki są w stanie nauczyć się pływania czy jazdy na rowerze. Stopniowe doskonalenie się ruchów drobnych mięśni dłoni umożliwia coraz sprawniejsze posługiwanie się ołówkiem, pędzlem czy nożyczkami.
Czym warto kierować się podczas wyboru przedszkola?
Coraz częściej jesteśmy świadkami powstawania przedszkoli, kładących spory nacisk na indywidualność dziecka. Placówki te cechują małe grupy, dobre relacje nauczyciela z podopiecznymi, a także na spontaniczne poznawanie świata oraz poczucie bezpieczeństwa. Przykładem takiego miejsca jest Przedszkole i żłobek HIPOPO, którego misją jest troska o prawidłowy rozwój dziecka, jego własnej osobowości, a także pewności siebie i wiary we własne siły. Oprócz tego, przy wyborze najlepszego przedszkola dla dziecka, bardzo ważna pozostaje lokalizacja; położenie placówki i warunki lokalowe to aspekty, które powinny być brane pod uwagę przez rodziców. Również bezpieczeństwo oraz wykwalifikowana kadra stanowią aspekty, jakie na pewno należy rozważyć. Okres przedszkolny jest niezwykle istotny w życiu każdego kilkulatka. Dlatego dobrze jest podejść do wyboru placówki w sposób rzeczowy i odpowiedzialny; uwzględniając indywidualne potrzeby dziecka.
Materiał zewnętrzny
Najnowsze komentarze