Rybnik chce kupić sól drogową latem, bo zimą ceny są horrendalnie wysokie
Miasto Rybnik wybudowało magazyn, który pomieści 2000 ton soli drogowej.
Załadują sól bez konieczności powrotu do bazy
Nowy magazyn soli to prostokątny budynek o wymiarach 20 x 25 m. Ma wysokie na 3 m betonowe ściany i drewniany, dwuspadowy dach, kryty bitumicznym gontem. Szeroki wjazd zamykany wielkimi wrotami z tzw. „furtką osobową”, pozwoli ciężarówkom dowożącym sól oraz różnego rodzaju solarkom i pługo-solarkom wjeżdżać do środka. Magazyn wykonała wybrana w przetargu rybnicka firma DMK Inżynieria, za kwotę blisko 2,7 mln zł, obejmującą zarówno projekt jak i budowę obiektu.
– Główny magazyn soli znajduje się na terenie bazy Rybnickich Służb Komunalnych przy ul. Jankowickiej. Nowa lokalizacja – w bliskim sąsiedztwie Drogi Regionalnej – pozwoli kierowcom pługopiaskarek ładować sól na trasie, bez konieczności wracania do bazy RSK. Dzięki tak zlokalizowanemu magazynowi zarządzanie dostawami soli będzie skuteczniejsze, co pozwoli na szybkie reagowanie na zmienne warunki atmosferyczne. Ma to kluczowe znaczenie dla utrzymania dróg w dobrym stanie i minimalizowania ryzyka wypadków drogowych – mówi zastępca Dyrektora RSK Jarosław Kacprzak.
Milion złotych oszczędności w jeden sezon?
Inwestycja ukończona, pod koniec maja kompletna dokumentacja budowy magazynu trafiła do Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego – RSK oczekuje na uprawomocnienie się zgłoszenia zakończenia budowy. Niebawem wnętrze magazynu wypełni się zapasami soli. Ma to nastąpić przed jesienią 2023. Sposób zarządzania zasobami soli drogowej musi być przemyślany, istotny jest tu termin zaopatrzenia i możliwości magazynowania:
– Od 2019 do końca roku 2022 cena soli drogowej, na podstawie zawartej umowy wynosiła 302,58 zł. Pod koniec roku 2022 w ogłoszonym przetargu oferent zaoferował cenę ponad 959,40 zł za tonę brutto. Aktualnie otrzymujemy oferty na sprzedaż soli w cenie około 560 zł brutto za tonę. W okresie letnim cena soli jest niższa niż zimą, aktualnie kształtuje się na wysokości 500 zł za tonę. Zmagazynowanie materiału latem w ilości 2,5 – 3 tys. ton (pojemność magazynów) pozwoli nam na wygenerowanie oszczędności – zakładając różnicę ceny pomiędzy zimą i latem wynoszącą aktualnie około 400 zł brutto, jest to kwota nawet do 1 000 000 zł. Ponadto uniezależni nas od utrudnionych dostaw w okresie zimowym – wyjaśniają dalej pracownicy RSK
Ile soli trafia na nasze drogi? To zależy, ile jest zimy w zimie
Do zimowego utrzymywania dróg rybniccy drogowcy mają do dyspozycji około 2 800 ton soli drogowej.
Zużycie soli w poszczególnych sezonach:
- 2022/2023 - 1 487,61 ton
- 2021/2022 - 1 494,37 ton
- 2020/2021 - 3 379,63 ton
- 2019/2020 - 212,9 ton
– Zużycie soli jest wprost uzależnione od panujących warunków i w chwili obecnej nie jesteśmy w stanie przewidzieć, jaka ilość będzie niezbędna dla zabezpieczenia miasta w kolejnym sezonie. Staramy się być przygotowani na każdą ewentualność. W tym celu wykorzystaliśmy pod koniec roku 2022 posiadaną wolna przestrzeń magazynową i zgromadziliśmy zapas soli drogowej na wypadek problemów z dostawami w roku 2023 – informują Rybnickie Służby Komunalne.
źródło: UM Rybnik, oprac. ż