Kolej wróci do Jastrzębia. Podpisali umowę na 20 km torów za 475 mln zł
Prace mają potrwać 6 lat i będą kosztować 475 mln zł. 9 listopada o godz. 13.00 w sali kolumnowej Urzędu Marszałkowskiego podpisano umowę na uzupełnienie sieci kolejowej o połączenie kolejowe Jastrzębia-Zdroju z Katowicami.
Kolej wróci do Jastrzębia. Podpisali umowę na 20 km torów za 475 mln zł
Odtworzenie linii kolejowej łączącej Katowice i Jastrzębie Zdrój było jednym z kluczowych zadań komunikacyjnych obecnej kadencji zarządu województwa. Podpisanie umowy pomiędzy województwem a PKP PLK SA jest zwieńczeniem wieloletnich konsultacji w tej sprawie i wstępem do realizacji inwestycji, na którą czekają setki mieszkańców aglomeracji, codziennie pokonujących trasę pomiędzy Katowicami a Jastrzębiem samochodami bądź autobusami, dojeżdżając na przykład do pracy - mówił w trakcie wydarzenia marszałek województwa Jakub Chełstowski.
Bez wątpienia rozwiąże to istotny problem komunikacyjny. To także krok ku dalszemu rozwojowi Kolei Śląskich, coraz popularniejszego i co najważniejsze, ekologicznego środka transportu - dodał włodarz regionu.
Na pewno nie będzie to zadanie tanie do wykonania – kwota kwalifikowana przekroczy 475 mln zł, przy czym Województwo Śląskie będzie jego liderem zabezpieczając kwotę ponad 71 mln zł." - podsumował marszałek województwa śląskiego Jakub Chełstowski
3.12.2019 roku Rada Ministrów podjęła uchwałę nr 151/2019, wraz z późniejszymi zmianami, w sprawie ustanowienia „Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej+ do 2029 roku”.
O dofinansowanie w ramach Programu mogły ubiegać się projekty m.in. w zakresie liniowej infrastruktury kolejowej (modernizacja/rewitalizacja/odtworzenie/budowa nowych linii kolejowych), których celem jest uzyskanie połączenia lub usprawnienie istniejącego połączenia miasta o wielkości powyżej 10 tys. mieszkańców z miastem wojewódzkim, celem poprawy spójności komunikacyjnej regionu.
26.08.2020 r. zakończył się nabór zgłoszeń do I etapu Programu, zaś 24.11.2020 r. ogłoszona została lista projektów kwalifikujących się do II etapu, po zakończonej ocenie formalnej złożonych wniosków.
Do 24 listopada 2021 r. JST złożyły wymagane w II etapie naboru dokumenty aplikacyjne, min. wstępne studia planistyczno-prognostyczne. W dniu 20.04.2022 r. przedstawiono listę projektów zakwalifikowanych do realizacji.
Województwo Śląskie przystąpiło do tego Programu w ramach 4 (czterech) przedsięwzięć: w trzech jako partner i w jednym jako lider. Przedłożone zostały dokumenty aplikacyjne, w tym deklaracje przewozów, deklaracje współfinansowania inwestycji w wysokości 15% i wstępne studia planistyczno-prognostyczne. Pozwoliło to na wysoką ocenę projektu pn. „Uzupełnienie sieci kolejowej o połączenie kolejowe Jastrzębia-Zdrój z Katowicami”, który znalazł się na 6-tym miejscu ogólnopolskiej listy rankingowej (wybranych zostało 34 projekty).
Inwestycja będzie sfinansowana w 85% (kosztów kwalifikowanych) ze środków Programu, a w 15% ze środków pochodzących z samorządów (VAT od wydatków kwalifikowanych podlega rozliczeniu przez PKP PLK).
Samorządy mają pokryć, o ile się pojawią, wydatki niekwalifikowane (brutto).
Szacuje się łączną kwotę wydatków kwalifikowanych na 475 076 927,60 zł netto, z czego 71 261 539,14 zł (15%) pokrywa Województwo Śląskie jako Lider.
Kwota 71 261 539,14 zł zostanie sfinansowana przez Partnerów w częściach: Województwo Śląskie 40% (28 504 615,66 zł), Jastrzębie-Zdrój 25%, Pawłowice 10%, Żory 17,5%, Czerwionka-Leszczyny 7,5%. JST na realizację tego przedsięwzięcia przekażą środki Liderowi celem dokonania zbiorczej płatności PKP PLK.
Przedsięwzięcie pn.: „Uzupełnienie sieci kolejowej o połączenie kolejowe Jastrzębia-Zdroju z Katowicami” ujęte jest WPF WSL na lata 2022-2030 (poz. III.B.38) z okresem realizacji w latach 2023-2028, łącznymi nakładami finansowymi w kwocie 475 076 928 zł i limitem zobowiązań: 71 264 000 zł.
Zakres projektu przy maksymalnym wykorzystaniu istniejącej infrastruktury (po historycznym śladzie linii kolejowej nr 159) obejmuje:
• długość ok. 35 km, w tym ok. 20,6 km nowych linii kolejowych,
• budowa fragmentu nowej linii oraz odbudowa części linii 159 na terenie Jastrzębia-Zdroju
• rewitalizacja istniejącego fragmentu linii kolejowej 159 pomiędzy Jastrzębiem-Zdrój i Żorami,
• odbudowa fragmentu linii 159 pomiędzy Żorami i Orzeszem,
• budowa 10 nowych punktów obsługi podróżnych,
• prognozowany czas przejazdu na odcinku Jastrzębie-Zdrój – Katowice: 74 minuty,
• oferta przewozowa na trasie Jastrzębie-Zdrój – Żory – Katowice: 12 par pociągów na dobę.
Ludzie:
Jakub Chełstowski
Marszałek Województwa Śląskiego
Komentarze
35 komentarzy
Nie, bo to nie będzie KDP, tylko KŻP
Ciekawe czy tworząc KDP z Jastrzębia przez Pawłowice, Warszowice, Żory itd. uchronimy od utworzenia drugiej linii w ramach planowanej szprychy CPK, która leciałaby z Mszany, Połomię, Świerklany itd.? Co myślicie?
~Do_POniżej (46.134. * .102)
buhahaha, mało co wiesz, syneczku
Przynajmniej nikt tu volkslisty dobrowolnie nie POdpisywał i na strychu nie trzyma w tzw. ,,w razie czego" POrtretu tego z wąsikiem. Najbardziej oportunistyczna nacja jaką znam to rdzenni mieszkańcy powiatu SWD.
to Jastrzębie ma jakąś historię? buhahaha
~Maniana-oczywiscie że przy budce udającej bar gdzie spędzasz swoj wolny czas nie dowiesz się nic o historii Jastrzębie i Żor A szkoda bo dowiedziałbyś się ciekawych rzeczy
W takich plebejskich miejscowościach jak Jastrzębie czy Żory kolej może być czymś zbyt elitarnym. Tam wystarczy byle jaka praca, mieszkanie w bloku i budka udająca bar.