Piątek, 27 grudnia 2024

imieniny: Jana, Żanety, Fabioli

RSS

Wodne czyszczenie DPF – na czym to polega?

01.02.2022 13:00 | 0 komentarzy | MK

Filtr cząstek stałych DPF (z ang. diesel particulate filter) czy też FAP (z fr. filtre à particules) to ważny element wyposażenia samochodów z silnikiem diesla. Wśród właścicieli pojazdów cieszy się złą sławą, ponieważ do tej pory, przez wiele lat potrafił przysporzyć sporych problemów i wydatków. Czy coś się w tej kwestii zmieniło, czy może dalej powinniśmy obawiać się tego elementu...? Wszystko wyjaśnimy w poniższym artykule.

Wodne czyszczenie DPF – na czym to polega?
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Ze względu na kłopoty z filtrem DPF, z pewnością wielu kierowców słyszało już o konieczności zwracania uwagi na sposób eksploatacji pojazdu i właściwej technice jazdy. Okazuje się jednak, że to nie wszystko! Aby filtr DPF nie przysporzył nam sporych wydatków i konieczności wymiany go na nowy, ważne są również czynności profilaktyczne – w przypadku DPF jest to tzw. czyszczenie / regeneracja DPF. Okazuje się wtedy, że ten element wcale nie jest tak straszny, jak mogłoby się wydawać!

Jeszcze nie dawno panowało przekonanie, że zapchany filtr należy wymienić, lub co gorsze – całkowicie usunąć. Jednak obecne metody czyszczenia DPF pozwalają zregenerować go do parametrów ściśle określonych przez producenta! Póki filtr nie posiada sporych uszkodzeń mechanicznych, wystarczy odpowiednio oczyścić go z zalegających zanieczyszczeń, by działał jak nowy! Dopiero filtr który został poważnie uszkodzony, należy poddać wymianie na nowy.

Rzeczywiście, wymiana filtra wymaga sięgnięcia głęboko do kieszeni – koszt zamiennika filtra wynosi w zależności od jego rodzaju i modelu od ok. 1500 zł do ok. 4 000 zł, zaś filtr oryginalny, zakupiony w ASO, może kosztować nawet ponad 10 000 zł. Wysokie ceny filtrów nie biorą się znikąd – warto wiedzieć, że na powierzchni ścianek ich kanałów osadzone są cząstki platyny, która jest dość drogim surowcem. Co więcej, platyna ta pod działaniem wysokich temperatur, systematycznie ulega zniszczeniom podczas eksploatacji filtra.

Czym jest filtr DPF?

Wprowadzenie do samochodów filtrów cząstek stałych, które od 2010 roku stanowią już obowiązkowy element wyposażenia wszystkich samochodów z silnikiem diesla, ma spełniać z założenia dwie funkcje:

  • Po pierwsze, filtr taki zatrzymuje na swojej powierzchni szkodliwe dla zdrowia i środowiska cząstki stałe (sadzę), które podczas spalania wydobywają się z silnika. Działa to na zasadzie fizycznego filtrowania – spaliny, przechodząc przez sieć drobno zagęszczonych kanalików w filtrze, muszą przedostać się przez niego najpierw od strony wlotowej, a potem – wylotowej. Kanaliki filtra są naprzemiennie zamknięte są od strony wejścia i wyjścia do filtra. Zatem po zakończeniu filtrowania, cząstki stałe które nie zmieszczą się w otworach kanalików, pozostają w filtrze.
  • Druga funkcja filtra to wypalanie cząstek stałych, Odbywa się ono co kilka tysięcy kilometrów, w wysokiej temperaturze (ok.600°C). Potrzebne są do tego odpowiednie warunki jazdy, dość wysoka, określona prędkość przy utrzymaniu średnich obrotów oraz brak zmiany biegów. Najlepsze warunki do tego istnieją oczywiście na drogach szybkiego ruchu czy autostradach – nie jest to możliwe podczas jazdy w mieście. W przypadku braku wspomnianych wcześniej warunków, cząstki nie ulegają wypaleniu i filtr zaczyna stopniowo zapychać się zanieczyszczeniami. Niestety, nawet przy odpowiednim wypalaniu cząstek sadzy, filtr co jakiś czas i tak ulega zapchaniu. Odpowiedzialne są za to drobniejsze cząstki zanieczyszczeń - popioły, których nie da się wypalić podczas jazdy. To właśnie wtedy konieczne jest oczyszczenie i regeneracja filtra.

Do oczyszczania filtra polecamy metodę wodną, ponieważ jej skuteczność wynosi nawet 99%!

Dlaczego filtry DPF montuje się w samochodach?

Spaliny wydobywające się z silnika, które nie zostaną przefiltrowane, powodują bardzo mocne zanieczyszczanie powietrza. Smog powstaje wskutek emisji szkodliwych gazów i pyłów do powietrza. Takie gazy i pyły pochodzą w głównej mierze przemysłu, ale także z domowych gospodarstw i motoryzacji. Zanieczysczenie powietrza, obok kwestii środowiskowych, wpływa również bardzo mocno na nasze zdrowie. Filtry cząstek stałych zostały wprowadzone na początku XXI wieku i potrafią wypalać zanieczyszczenia ze skutecznością nawet 99%. Od roku 2010 obowiązkowe jest montowanie ich we wszystkich nowo rejestrowanych samochodach z silnikiem diesla.

Wodne czyszczenie i regeneracja DPF - skuteczny sposób na zapchany filtr DPF

Choć na szczęście nie spotyka się już tego nagminnie, jeszcze nie dawno mieliśmy do czynienia z masowym wycinaniem filtra DPF. Zdecydowanie odradzamy taki sposób! Po pierwsze – to nielegalne – auto pozbawione filtra nie ma prawa poruszać się po drodze, a podczas przeglądu nie powinno zostać dopuszczone do ruchu. Choć nie są przewidziane wysokie kary za to przewinienie, a sprawdzenie braku filtra w samochodzie wymagałoby rozebrania go na czynniki pierwsze, zdecydowanie nie warto ryzykować. Istnieją oczywiście punkty, które korzystają z popytu i oferują takie usługi... jednak nawet takie nie są za darmo – koszt może wynieść nawet kilka tysięcy. Czy warto zatem poddawać filtr regeneracji? Zdecydowanie tak!

Zalety regeneracji filtrów - dlaczego to dobry wybór?

Przede wszystkim, wspomniane wcześniej wymogi prawne – jazda bez sprawnego DPF jest nielegalna. Choć w Polsce kary nie są wysokie – za takie przewinienie zostanie nam odebrany dowód rejestracyjny i zapłacimy ok. 500zł mandatu, ale już w innych krajach ceny są znacznie wyższe. Przypadkowo, w Czechach mandat wyniesie nas ok. 8 tys. zł., zaś w Astrii ok. 4,5 tys. €.Obowiązkowe będzie również wezwanie lawety i odholowanie samochodu na własny koszt.

Nawet pod względem finansowym czyszczenie filtra DPF wydaje się być najlepszym rozwiązaniem. Cena takiego czyszczenia wynosi ok. 349 (w zależności od stanu filtra), i w większości przypadków z pewnością kosztuje mniej niż koszt usunięcia filtra.

Kolejny aspekt, nie mniej ważny, to aspekt środowiskowy: nie bez powodu wprowadzono przepisy zobowiązujące do posiadania sprawnego filtra DPF. Jeżdżąc pojazdem z filtrem, zmniejszasz emisję spalin, nie zwiększając poziomu smogu oraz zmniejszając ryzyko powstania dziury ozonowej. Ma to również bezpośredni wpływ na jakość powietrza, którym oddychamy, oraz zmniejszenie ryzyka powstania wielu chorób, w tym nowotworów. To zdrowie dla nas, i dla następnych pokoleń!

Jeśli brak filtra DPF zostanie odnotowany podczas przeglądu technicznego, mechanik ma obowiązek niedopuszczenia takiego pojazdu do ruchu.

Czym jest wodne czyszczenie DPF?

Najlepszą, niezwykle skuteczną i bezinwazyjną metodą oczyszczania DPF jest czyszczenie wodne, nazywane również praniem DPF. Wykorzystuje się w tym celu specjalną maszynę zwaną „pralką DPF.

Jak przebiega takie wodne czyszczenie?

  • Najpierw należy zdemontować filtr (często jest on zlokalizowany w mało dostępnych miejscach, np. w niektórych modelach - za silnikiem).
  • Następnie przeprowadzane jest endoskopowe sprawdzenie stopnia zanieczyszczenia filtra. Weryfikujemy również, czy filtr nie jest uszkodzony mechanicznie.
  • Wstępne czyszczenie filtra, zwane czyszczeniem statycznym, odbywa się w tzw. kąpieli rozmiękczającej. Wykorzystuje się w tym celu gorącą wodę oraz specjalny środek zmiękczający popiół, by łatwiej było go następnie usunąć z filtra.
  • Czyszczenie zasadnicze polega na umieszczeniu filtra w tzw. „pralce DPF”. Posiada ona odpowiednie złącza, z pomocą których zaślepiane są wszystkie otwory filtra. Przez filtr maszyna przepuszcza sprężone powietrze. To pozwala wstępnie go oczyścić, a także ocenić parametry przepływu powietrza przez filtr. Po tym przez filtr przepuszczana jest ciepła woda, której ciśnienie jest systematycznie zwiększane aż do ok. 5 bar. Impulsy przepuszczanych przez filtr strumieni wody wypłukują z kanalików osadzone w nich cząstki zanieczyszczeń, w tym popiołów.
  • Analogicznie działa się na drugą stronę filtra: zostaje on obrócony i zaślepiony.

Cały proces prowadzi się tak długo, aż zyskamy parametry przepływu powietrza niczym w fabrycznie nowym filtrze. Zazwyczaj zajmuje to ok. 30 – 60 minut.

Następnie przeprowadzane są odpowiednie komputerowe testy oraz diagnostyka DPF. Przy uzyskaniu określonych przez producenta parametrów, filtr podlega suszeniu, a następnie można go z powrotem zamontować do układu.

Wybierając serwis czyszczenia DPF, warto postawić na sprawdzoną markę – tylko profesjonalnie działający serwis z doświadczeniem wykona usługę profesjonalnie, doprowadzając filtr do niemalże fabrycznych parametrów. Uwaga – nieprawidłowo wykonana regeneracja może doprowadzić m.in. do uszkodzeniu monolitu.

Hydrodynamiczna regeneracja DPF – nowoczesna, skuteczna, szybka, niedroga!

Wodne czyszczenie DPF charakteryzuje się samymi zaletami:

  • Jest to metoda stosunkowo niedroga,
  • Wysoka skuteczność czyszczenia wynosi nawet 99%,
  • Metoda jest nieinwazyjna i bezpieczna dla filtra,
  • Metoda jest pro-środowiskowa, ponieważ czyszczenie i wypłukiwanie popiołu odbywa się w zamkniętym obiegu.

Nowoczesne metody regeneracji filtrów DPF to zdecydowanie najlepsze rozwiązanie na pozbycie się problemu. Większość filtrów DPF jesteśmy bowiem w stanie za niewielką cenę doprowadzić do stanu fabrycznego metodą wodną.

Skuteczne, szybkie, atrakcyjne finansowo czyszczenie filtrów DPF metodą hydrodynamiczną oferuje doświadczona w tym zakresie, profesjonalna firma Sprawny DPF. Obsługujemy klientów z całej Polski.

Materiał zewnętrzny