Wynalazki i sukcesy uczniów z "Sobieskiego". "Wychodzimy ze szkoły z gotową firmą"
Aplikacja „Stop-Fon” dla zwiększania bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych, gra oparta o dane astronomiczne czy wirtualne laboratorium – to pomysły uczniów Zespołu Szkół nr 6 im. Jana III Sobieskiego w Jastrzebiu-Zdroju, które już zostały wdrożone do powszechnego użytku lub wkrótce ujrzą światło dzienne. Uczniowie ZS6 w tym roku szkolnym mieli wiele okazji, aby się wykazać i dobrze z nich skorzystali.
Wiedza chemiczna na wysokim poziomie
Z kolei były dyrektor ZS6 i obecnie nauczyciel chemii Jerzy Maduzia otoczył opieką uczniów przygotowujących się do olimpiad chemicznych, olimpiady wiedzy technicznej i wynalazczości oraz realizujących innowacyjne projekty. Pod skrzydłami byłego dyrektora znaleźli się Paulina Frątczak, Adrian Grzonka i Kacper Siąkała, który uplasował się w pierwszej 30 najlepszych młodych chemików w Polsce. Opiekunem wybitnych uczniów, zdobywających wysokie osiągnięcia w olimpiadzie wiedzy technicznej jest także Jacek Kluba, przygotowujący młodzież w zawodzie technik mechatronik i technik elektryk, a od przyszłego roku także technik automatyk.
Sukces jednych uczniów daje motywację innym i kreatywność się napędza. Wiele kolejnych projektów jest obecnie realizowanych
Wynalazki i innowacje
Także nauczyciele Marcin Lasak, Krzysztof Smyczek, Lidia Gajdzik, Barbara Halska mieli w tym roku szkolnym swój ogromny wkład w przygotowanie uczniów do olimpiady wiedzy technicznej i wynalazczości, a także tych, którzy postanowili stworzyć prototypy niezwykłych i innowacyjnych wynalazków. To m.in. Paweł Orlik, Sebastian Kura, Dawid Krok, Paweł Kapłon, Andrzej Mandrela, Julia Spyrka, Natalia Ulbrich, Dawid Jokiel, Marta Sacewicz, Amelia Gałan, Michał Adamczyk, Dominik Kozimor. - Nasz projekt chcemy wdrożyć do powszechnego użytku, a w naszej szkole już stanowi wsparcie dla uczniów. To warsztaty wirtualnej rzeczywistości, związane z kierunkami zawodowymi technik informatyk oraz technik elektryk. To możliwość składania komputera w wirtualnej rzeczywistości oraz laboratorium wysokich napięć, będące dokładnym odwzorowaniem pracowni na Politechnice Śląskiej – mówią drugoklasiści Paweł Orlik i Sebastian Kura, którzy w swoim symulatorze TCS (Technical Classes Simulator) wykorzystują komputer i gogle wirtualnej rzeczywistości wraz z laserowym czujnikiem ruchu.
Paweł Orlik i Sebastian Kura stworzyli pracownie w wirtualnej rzeczywistości. W tle nauczyciele Marcin Lasak i Krzysztof Smyczek.
Projekty zwiększające bezpieczeństwo
Spod skrzydeł nauczycieli wyszły takie pomysły uczniów jak aplikacja „Stop-Fon” oraz gra edukacyjna Safety First dla Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach. - To przykłady pomysłów, które udało się wdrożyć dzięki zaangażowaniu zewnętrznego inwestora. Co ważne, uczniowie-inicjatorzy tych projektów maja teraz możliwość pracy w tej firmie już jako nasi absolwenci – zaznacza nauczyciel Krzysztof Smyczek. - Sukces jednych uczniów daje motywację innym i kreatywność się napędza. Wiele kolejnych projektów jest obecnie realizowanych – dodaje Marcin Lasak.
- To nie jest tak, że tylko w tym roku uczniowie osiągali spore sukcesy. Tak było również w latach poprzednich i mamy nadzieję, że tak będzie w kolejnych latach – podsumowuje dumna dyrektor „Sobieskiego”.
Szymon Kamczyk