Szansa na szybką kolej w naszym regionie. Z przystankiem w Jastrzębiu
Czy planowana budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego na terenie kilku gmin wokół Baranowa może oddziaływać również na nasz region? Może i to poważnie.
Tymczasem spółka CPK otrzymała ponad 7 mln zł na opracowanie dokumentacji przygotowawczej do budowy 30-kilometrowego odcinka z Chybia do granicy państwa. 5 lutego przedstawiciele Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, Centrum Unijnych Projektów Transportowych i spółki CPK podpisali w tej sprawie umowę o współpracy. Przedsięwzięcie obejmuje przygotowanie dokumentacji przedprojektowej (studium wykonalności) niezbędnej do budowy nowego, transgranicznego połączenia kolejowego między połączeniem Chybie-Żory, Jastrzębiem-Zdrojem a polsko-czeskim przejściem granicznym w okolicach Gorzyczek. Dofinansowanie pokryje połowę kosztów opracowania projektu, szacowanych na kwotę 14 mln zł. Wartość samej tylko budowy tego odcinka szacowana jest na prawie 1,3 mld zł.
Odcinek Chybie – granica państwa stanowi fragment tzw. szprychy numer siedem: CPK – Centralna Magistrala Kolejowa (CMK) – Węzeł Małopolsko-Śląski (WMŚ) – Katowice – Jastrzębie-Zdrój – granica z Czechami. Siłą więc rzeczy planami CPK interesują się nasi samorządowcy. Zdaniem Mariusza Adamczyka, wójta Godowa, który w listopadzie ubiegłego roku brał udział w roboczym polsko-czeskim posiedzeniu poświęconym sprawom współpracy transgranicznej w obszarze linii kolejowych, zakłada się, że kolejowe przejście przez granicę, gdzie polskie tory połączą się z czeskimi, znajdować się może jedynie na terenie gminy Godów. Z prostego powodu. - Chodzi o uniknięcie krzyżowania linii kolejowej z autostradą A1 – mówi Adamczyk. Jak dodaje, Czesi czekają na dokładną lokalizację przejścia, bo po ich stronie prace projektowe są już bardziej zaawansowane. - U nas na razie tworzone są koncepcje. Jak dowiedziałem się na spot kaniu, w tym roku mają odbywać się spotkania przedstawicieli CPK z samorządowcami – mówi Adamczyk.
(art), (ska)
Komentarze
11 komentarzy
wierzy ktoś jeszcze w ten pis??? te auta elektryczne,porty centralne i inne pierdoły??
Realniak można się z Tobą zgodzić prawie w całości poza kierunkiem na Rybnik po liniach przemysłowych szkody podobne do tych na Pawłowice i prędkość 30 km/h plus problemy własnościowe oraz przejazd przez teren kopalń metanowych JSW i PGG.
Za to zapomniałeś jeszcze o możliwości przelotowej linii od strony Wodzisławia przez Jastrzębie na Zebrzydowice. A Jastrzębiu trzeba głownie pociągów lokalnych: Wodzisław, Radlin, Rybnik, Katowice, Gliwice, Cieszyn,Wisła itd.
Te plany to kompletna fantastyka. Co godzinę do Jastrzębia? Przecież co godzinę to nawet nie jeżdżą pociągi z Katowic do Wrocławia albo z Wrocławia do Warszawy... A zauważcie, że wszystkie międzynarodowe jakie jadą obecnie przez Wodzisław - jadą na pożyczonych wagonów bo nasze PKP nie ma wagonów nawet na obecnie kursujące pociąg - a co dopiero na nowe. Poza tym nikt nie zaanalizował szkód górniczych i nikt nie sprawdził ile hałd po których nie można prowadzić takich inwestycji znajduje się w każdym zakątku Jastrzębia. Czy ktoś wie jakie wymagania mają takie szybkie linie? Projekt nie jest możliwy do przeprowadzenia. Możliwa jest odbudowa lokalnej linii kolejowej z udziałem linii górniczych albo przez Żory albo przez Wodzisław albo przez Rybnik, a CPK to mrzonka rzucona przed... wyborami prezydenckimi. W Warszawie też nie wierzą, że lotnisko będzie zabrane stolicy i wyprowadzone gdzieś na wieś.
A na ścieżce owszem byłem i jedynie co widać to zero ludzi, spękania, nierówności debilne usadzenie poręczy gdzie jak się o nią zahaczysz w czasie jazdy na rowerze to masz murowany szpital.
Do Albin to już mieli by spokój z głupim pomysłem odbudowy kolei w kierunku Pawłowic przez największe szkody górnicze i mogli by konkretnie odbudować linię na Wodzisław i Zebrzydowice
Niech się władze zainteresują wiaduktem na aleji. Czemu go najprościej nie zburzy i utwardzi.
Byłeś kiedyś na tej ścieżce ???
Ludzi którzy z niej korzystają jest więcej niż chętnych na tą twoją kolej.
Poza tym nawet w planach „szybkiej” kolei nie była brana pod uwagę bo nie spełnia warunków.
Następnym razem poznaj temat i nie pisz głupot!
Cały szlak rowerowy był wykonany niepotrzebnie - wywalenie pieniędzy. Jak już wywalali mogli drogę gruntową obok lk159 utwardzić z korzyścią dla wszystkich. Gmina Godów wywaliła 4 mln w błoto. Jastrzębie 20 mln w błoto na ścieżkę po lk170 a zamiast wiaduktem na alei Piłsudskiego się zająć który się wali i teraz nie mają na jego remont 10 mln i żebrzą w województwie no, ale to jest brak myślenia u władzy lokalnej i szatanie przez nią pieniędzmi.
Wielkie mi Halo! To je się pytam - GDZIE TU MOWA O PRZYSTANKU RACIBÓRZ???
Fajnie.
Pomysł zacny.
Pytanie w takim razie co z żelazną cyklotrasą ? Z tego co widać, linia 159 na odcinku Godów - Szczotkowice pokrywa się dokładnie ze ścieżką rowerową. Czy tory wrócą na swoje miejsce zatem ?
Takie coś posłuży całemu regionowi i jego mieszkańcom:
https://tiny.pl/t6chx
A wytyczona linia przez CPK lk170 nikomu, gdyż będzie ciągłe grzebanie i naprawianie szkód górniczych za grube mln. Dodatkowo nie potrzebne wysiedlenia i sprzeciw społeczny z tego powodu.