Wtorek, 5 listopada 2024

imieniny: Elżbiety, Sławomira, Zachariasza

RSS

Współpraca z blogerami - jak ją nawiązać, utrzymać i jakie daje korzyści?

04.11.2019 10:02 | 0 komentarzy | MK

Dostęp do zdefiniowanej grupy odbiorców, zwiększona wiarygodność marki czy unikalny sposób prezentacji produktu lub usług. To tylko niektóre korzyści, jakie niesie współpraca z blogerami. Coraz więcej marek decyduje się na promowanie swoich produktów przez blogerów, vlogerów i influencerów, ponieważ są to osoby wpływowe i opiniotwórcze. Ich recenzja może skutecznie zachęcić lub zniechęcić do zakupu wybranego produktu. Jak więc współpracować z blogerami, aby dało nam to duże korzyści?

Współpraca z blogerami - jak ją nawiązać, utrzymać i jakie daje korzyści?
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Na czym polega współpraca z blogerami?

Jeszcze kilka lat temu idealnymi ambasadorami marek byli celebryci. Znane osoby polecające różnego rodzaju produkty i usługi zwiększały wiarygodność oraz pozytywny odbiór firm. Obecnie ich miejsce zajęli blogerzy, vlogerzy (osoby prowadzące bloga w formie video) oraz tzw. influencerzy. Celebryci wciąż mają swoje miejsce w świecie marketingu, ale znacząco stracili zaufanie konsumentów po tym, kiedy na jaw wyszły gigantyczne stawki wypłacane im za udział w kampaniach marketingowych. Jednak rynek nie lubi pustki, więc praktycznie od razu konsumenci znaleźli nowe źródło wiarygodnych opinii - blogerów. Firmy dostrzegły potencjał sprzedażowy płynący ze współpracy z blogerami i zaczęły im wysyłać swoje produkty do recenzji. Niedługo później zaczęły im proponować także płatną współpracę. Dzisiaj negatywna lub pozytywna opinia blogera o danym produkcie jest w stanie skutecznie zmniejszyć lub zwiększyć jego sprzedaż. Dlatego też obecnie nie tylko duże marki, ale również małe firmy chętnie korzystają z kooperacji z blogerami, vlogerami i influencerami. Taka współpraca jest szczególnie korzystna dla osób posiadających sklep internetowy i prowadzących sprzedaż produktów online. Istnieją trzy główne rodzaje współpracy z blogerami. Pierwszy to bezpłatna kooperacja, czyli tzw. barter. Bloger otrzymuje od marki darmowy produkt lub usługę (np. weekend w spa, hotelu, parku rozrywki), a następnie recenzuje go w swoich mediach społecznościowych lub po prostu na swoim kanale (blogu, vlogu itp.). Drugi sposób to płatna współpraca. Bloger zgadza się skorzystać z wybranego produktu marki i zaprezentować go swojej grupie odbiorców, ale wycenia swoją pracę na konkretną sumę. Trzeci rodzaj współpracy jest stosunkowo nowy i polega na udostępnianiu wizerunku blogera w kampaniach reklamowych w telewizji. Influencer otrzymuje wtedy wynagrodzenie za to, że wzmacnia daną markę własnym wizerunkiem. Trzeba pamiętać, że twórcy internetowi znani są z kreatywności, więc współpraca z nimi nie musi ograniczać się tylko do powyższych działań. Wszystko zależy od pomysłu marki na promocję siebie i blogera oraz budżetu, jaki został przeznaczony na reklamę. Blogerzy są otwarci na propozycje, dlatego warto szukać różnych rozwiązań. Jednocześnie trzeba mieć na uwadze, że praca twórcy internetowego to praca jak każda inna, dlatego należy się za nią wynagrodzenie. Z tego powodu współpraca barterowa jest coraz częściej odrzucana przez rozpoznawalnych już blogerów. Na barter zazwyczaj decydują się blogerzy początkujący, którzy chcą zaistnieć w opisywanej przez siebie branży. Współpraca z blogerami może się opierać na recenzji, umieszczeniu baneru reklamowego marki na blogu, wysłaniu blogera na wyjazd sponsorowany, wpisach w mediach społecznościowych… Możliwości jest naprawdę wiele!

Z jakimi blogerami współpraca podejmowana jest najczęściej?

Marki najchętniej współpracują z blogerami o dużych zasięgach. Im większa grupa odbiorców, tym lepiej. Nie oznacza to jednak, że bloger skupiający wokół siebie społeczność kilku tysięcy ludzi lub nawet “tylko” kilkuset nie może liczyć na propozycje współpracy. Jest to możliwe, natomiast istnieje duże prawdopodobieństwo, że częściej będzie otrzymywał propozycje barterowe. Firmy zawsze podejmują współpracę z osobami, które mogą zainteresować ich produktem swoją grupę odbiorców. Dlatego też marka kosmetyczna zaprosi do współpracy blogerkę kosmetyczną, sieć hoteli blogera podróżniczego, a marka odzieżowa blogerów modowych. Grupą często zapraszaną do współpracy są także blogerzy kulinarni, książkowi i lifestyle’owi.

Jak nawiązać kontakt z influencerem lub blogerem?

Współpracę z blogerami można nawiązać na dwa sposoby:

  1. poprzez osobisty kontakt z konkretnymi osobami,
  2. lub przez skorzystanie z usług agencji skupiającej blogerów oraz marki, które szukają osób z dużymi zasięgami w social mediach i na blogach.

Jeśli skorzystamy z usług agencji, nie musimy angażować się w proces poszukiwania blogerów. Wystarczy, że dokładnie określimy swój profil działalności oraz oczekiwania, a wybrana agencja bądź też platforma internetowa umożliwi nam szybkie odnalezienie blogerów, którzy mogą być zainteresowani taką kooperacją. W tym momencie pozostaje nam nawiązać z nimi kontakt i ustalić, jakie warunki współpracy odpowiadają obu stronom. Jeżeli nie chcemy korzystać z pomocy agencji, współpracę z blogerami możemy zacząć od znalezienia twórców internetowych, którzy naszym zdaniem pasują do oferowanych przez nas usług lub produktów. Następnie należy do nich napisać lub zadzwonić i przedstawić im swoją propozycję. Jest to znacznie wolniejszy proces niż skorzystanie z usług agencji, ale dużo blogerów ceni sobie osobisty kontakt z marką.

Jak efektywnie współpracować z blogerami?

Efektywna współpraca z blogerem zaczyna się od wybrania odpowiedniego twórcy do reklamy naszego produktu. To oznacza, że nie możemy zaproponować współpracy polegającej na reklamie opon blogerowi modowemu, ponieważ wypadnie to niewiarygodnie. Zanim wybierzemy blogera, musimy dokładnie przeanalizować jego grupę odbiorców oraz produkowane przez niego treści. Na tej podstawie stwierdzamy, czy próba nawiązania współpracy z daną osobą ma sens dla naszej marki. Kiedy już znajdziemy odpowiednich, wiarygodnych i dopasowanych do naszych produktów blogerów, a także skutecznie nawiążemy z nimi kontakt, przychodzi czas na negocjacje. Na tym etapie określamy warunki współpracy. Sami musimy podać blogerowi cel, jaki chcemy osiągnąć. Musimy być pewni, że twórca rozumie przesłanie akcji i nasze oczekiwania. Jednocześnie nie powinniśmy mu narzucać formy prezentowania produktu. Blogerzy to twórcy kreatywni, z tego powodu wybieramy ich do promowania marki, nie możemy więc ograniczać ich pomysłowości. Warto więc wyzbyć się typowego myślenia reklamodawcy i pozwolić blogerowi zaproponować jego pomysły na promocję naszej marki. Często są one dużo ciekawsze i świeższe niż tradycyjna reklama. Aby efektywnie współpracować z blogerami, należy wystrzegać się podstawowych błędów:

  • przymuszania twórców do publikacji gotowej, napisanej przez nas treści,
  • przymuszania twórców do pisania pozytywnych recenzji niezależnie od ich prawdziwej opinii,
  • proponowania blogerowi produktu lub usługi, który nie jest do niego dopasowany i jest niezwiązany z jego działalnością,
  • nieprzyjemnej komunikacji (niejasne lub obraźliwe zapytania ofertowe, niedocenianie czasu, jaki bloger musi poświęcić na stworzenie reklamy),
  • proponowanie pracy całkowicie za darmo, dla samej “przyjemności używania danego produktu”.

Obecnie świadomość marek jest już dużo większa niż kilka lat temu, ale wciąż zdarzają się sytuacje, w których blogerzy traktowani są jak “tania siła robocza”. Ich praca często jest niedoceniana i określana jako “lekka, niewymagająca”. Tymczasem budowa własnego wizerunku to nierzadko zajęcie na pełen etat, dlatego też coraz więcej blogerów odrzuca propozycje współpracy barterowej. Wielu twórców, zwłaszcza tych bardziej znanych, traktuje je jako obraźliwe. Dlatego zawsze trzeba dokładnie sprawdzić, jaką propozycję współpracy możemy skierować do wybranej osoby.

Wady i zalety podejmowania współpracy z blogerami

Dlaczego warto współpracować z blogerami?

  • Blogerzy często wykazują większą pomysłowość w promowaniu marek niż duże agencje reklamowe. Oferują unikalny sposób prezentacji danej rzeczy.
  • Dają markom dostęp do zaangażowanej, zdefiniowanej grupy odbiorców.
  • Zwiększają pozytywny odbiór i wiarygodność reklamowanej marki. Obecnie coraz częściej konsumenci chcą kupować produkty i usługi polecane przez znaną im osobę (kogoś, komu ufają).
  • Treść tworzona przez blogerów ma dużą moc viralową. Odbiorcy treści tworzonej na blogi oraz vlogi mocniej angażują się emocjonalnie niż osoby, które po prostu trafiają na “zwykłą” reklamę w sieci. Dlatego też akcja promocyjna stworzona przez influencera może dać lepsze efekty oraz większą sprzedaż produktu lub usługi danej marki.

Jak każda współpraca, kooperacja z blogerami posiada również wady. Jakie?

  • Nie mamy wpływu na wynik kampanii reklamowej ani pewności, że recenzja produktu będzie pozytywna.
  • Musimy odpuścić pełną kontrolę procesu reklamowego i zaufać blogerowi. Dla wielu marek jest to trudne.
  • Istnieje obawa, że bloger nie zrozumie naszych oczekiwań i przedstawi nasza markę w innym kontekście niż ten, na jakim nam zależy.

Zakończenie współpracy z blogerem. Jak utrzymać dobre relacje?

Jeśli nie jesteśmy zadowoleni z efektów współpracy z blogerem - np. nie podniosła ona sprzedaży naszego produktu tak, jak oczekiwaliśmy - mamy prawo zakończyć tę kooperację. Najlepiej jest poczekać do końca trwania umowy (z reguły są to umowy zlecenia lub umowy o dzieło, które trwają krótko) i podziękować twórcy za współpracę. Warto być miłym niezależnie od jej efektów, co nie oznacza, że nie możemy dać blogerowi kompletnej informacji zwrotnej - jeśli będzie dobrze przekazana, to zyskamy szacunek blogera. Z kolei dobrą praktyką ze strony samych blogerów, niestety rzadko stosowaną, powinna być prośba o podsumowanie efektów kampanii i wyrażenie opinii na temat współpracy. Bloger, który nie tylko reklamuje dany produkt, ale także interesuje się skutecznością swojej pracy w tym zakresie, jest bardzo dobrze postrzegany przez marki. Zwiększa tym samym swoje szanse na kolejną współpracą z daną firmą, ponieważ buduje pozytywny wizerunek. Jeśli nawiązaliśmy z blogerem współpracę długofalową, ale chcemy z niej zrezygnować, powinniśmy uczciwie i najlepiej osobiście z nim o tym porozmawiać. Wystarczy, że rzeczowo i z szacunkiem wyjaśnimy powody naszej rezygnacji. Być może szczera rozmowa pozwoli wprowadzić plan naprawczy strategii reklamowej, co sprawi, że zakończenie współpracy nie będzie konieczne. Niezależnie od powodów, współpracę z blogerem zawsze warto kończyć miło, kulturalnie i z szacunkiem.

Materiał zewnętrzny