Wtorek, 24 grudnia 2024

imieniny: Adama, Ewy, Zenobiusza

RSS

Automatyka bram garażowych – co należy wiedzieć

24.10.2019 11:10 | 0 komentarzy | MK

Obecnie niemal każdy projekt nowego domu jednorodzinnego obejmuje również garaż, albo wbudowany w bryłę domu, albo dostawiony do jednej ze ścian. W końcu nie od dziś wiadomo, że to ogromna wygoda. Samochód nie musi stać na zewnątrz, gdzie jest narażony na kradzież i trudne warunki zewnętrzne, zamiast tego jest doskonale chroniony. Coraz częściej plany dotyczące garażu zawierają też niezbędne udogodnienia, takie jak napęd do bramy. Automatyczny system otwierania pozwala nie tylko na zaoszczędzenie czasu, ale także na zwiększenie bezpieczeństwa. Zamontowanie go wymaga jednak pewnej precyzji, dlatego warto się do tego przygotować.

Automatyka bram garażowych – co należy wiedzieć
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Napęd dopasowany do bramy garażowej

Napęd napędowi nie równy – poszczególne modele różnią się funkcjonalnością i oczywiście mocą. Te najsłabsze mają siłę ok. 400 N, najmocniejsze – nawet 1200 N. W związku tym automatyka musi być dobrze dopasowana do ciężaru bramy. Jeśli zatem mamy garaż dwustanowiskowy z szerokimi, podwójnymi drzwiami, to napęd musi być w stanie obsłużyć skrzydło, które będzie zdecydowanie cięższe niż w garażu z miejscem na jeden samochód.

Nie bez znaczenia jest także to, na jaki model bramy się zdecydowaliśmy. Przykładowo dość trudno jest dobrać automatyczny system do bram rozwieranych, które są coraz mniej popularne. Ich budowa wymaga zamocowania specjalnych ramion, które będą odpychały i przyciągały skrzydła. Najprościej z kolei jest w przypadku bram rolowanych, ponieważ domyślnie sprzedaje się je razem z napędem. Ponieważ skrzydło jest nawijane na wał umieszczony w skrzynce nad wjazdem, nie zajmuje ono miejsca ani wewnątrz, ani na zewnątrz garażu. 

Pamiętajmy również o tym, by jeszcze raz dokładnie sprawdzić wymiary otworu garażowego. Zamontowanie napędu może wymagać ograniczenia dostępnej powierzchni, w związku z czym musimy się upewnić, że całość nie wpłynie czy to na szczelność, czy na właściwości termoizolacyjne bramy.  

Automatyka bramy garażowej – poprawny montaż

Przykładowy napęd do bramy garażowej Hormann musi zostać odpowiednio zainstalowany, byśmy rzeczywiście byli zadowoleni z jego działania. To dlatego montaż najlepiej powierzyć sprawdzonej ekipie fachowców, najlepiej polecanej przez samego producenta. Oczywiście wiele napędów dostępnych na rynku zawiera instrukcję samodzielnego montowania, jeśli jednak nigdy wcześniej nie wykonywaliśmy podobnej czynności, łatwo o pomyłki. Montaż napędu powinien zająć maksymalnie kilka godzin. W razie potrzeby możemy nadzorować pracę, by dopilnować, że wszystko zostało dokładnie przygotowane. 

Zanim przystąpimy do zakładania instalacji elektrycznej, należy przede wszystkim sprawdzić, czy brama funkcjonuje bez zarzutu. Warto zatem upewnić się, że stan uszczelek nie wymaga wyregulowania, a prowadnice dodatkowego wypoziomowania. Jeśli pominiemy ten krok, w przyszłości mogą wystąpić problemy z działaniem napędu, co ostatecznie może skutkować awarią, której nie będziemy mogli naprawić. 

W co warto się wyposażyć?

Kupując napęd do bramy garażowej Hormann warto zwrócić uwagę na kilka funkcji, które mogą poprawić jakość użytkowania. Możliwe, że przyda nam się też dodatkowy sprzęt.

Z pewnością chętnie skorzystamy z mechanizmu awaryjnego otwierania, który zazwyczaj przybiera postać zamka szyfrowego założonego na ścianie obok wjazdu. Będzie bardzo pomocny w przypadku, gdy zapomnimy pilota. Takim zabezpieczeniem będzie również moduł GSM, umożliwiający obsługę bramy z telefonu. Warto także rozważyć mechanizm zabezpieczający przed opadnięciem, który w razie pęknięcia sprężyny lub innej usterki zablokuje skrzydło, tak by nie uszkodziło pojazdu.

Równie przydatne mogą się okazać także fotokomórki z lampą ostrzegawczą. Dzięki temu zadbamy o bezpieczeństwo przechodniów. Za każdym razem, kiedy będziemy wyjeżdżać z garażu, pojawi się sygnał świetlny, więc zyskamy pewność, że każdy przechodzący obok naszej posesji zwróci uwagę. Podobnie jest z funkcją autokontroli, która poinformuje nas, gdyby zaszła jakaś awaria lub gdyby brama wymagała konserwacji.

Co w przypadku, gdy napęd zawiedzie?

Każda brama, niezależnie od rodzaju automatycznego systemu, musi mieć możliwość otwierania i zamykania ręcznego. Będzie to szczególnie ważne w chwili, gdy wykonujemy jakieś prace w zamkniętym garażu. W razie gdyby zabrakło prądu, powinniśmy być w stanie samodzielnie uruchomić skrzydło. Dobrym rozwiązaniem będzie także wyposażenie się w zestaw zasilania awaryjnego, działającego na baterie.

By uniknąć wspomnianych usterek napędu do bramy garażowej, warto regularnie o niego dbać. Mycie samych drzwi nie wystarczy, również mechanizm automatyczny wymaga czyszczenia. Przedostający się do ruchomych elementów piasek czy kurz może utrudnić działanie. Możemy się ich pozbyć chociażby przy pomocy sprężonego powietrza.

Materiał zewnętrzny