Autobusy jeżdżą puste. Rewolucja w rozkładzie jazdy
30 września wejdzie w życie kolejna zmiana rozkładu jazdy miejskich autobusów. To kompleksowa modyfikacja, wdrażana wskutek zgłaszanych uwag ze strony raciborzan, zakładów pracy i instytucji.
Kamyczki do ogródka
Henryk Mainusz przekazał na spotkaniu z zarządzającym PK uwagi rodziców dzieci niepełnosprawnych, które narzekają na warunki dojazdu do szkoły na Ostrogu. Jednocześnie Mainusz pytał co w ogóle mają pożytecznego wnieść zmiany w rozkładzie, jaki jest sens ich wprowadzania?
Szef rady miasta Leon Fiołka podał, że „11” powinna jeździć dalej niż tylko do Auchan, bo jego sąsiedzi – Brzeziki nie mogą wrócić w weekend z kina pod dom. Marcin Fica ujął się za młodzieżą licealną z Miedoni, która ma problemy z dojazdem do szkoły. Krytycznie ocenił spotkanie wiceprzewodniczący rady Marian Czerner (paroletni prezes PK). Narzekał, że materiały do poddania pod dyskusję radni otrzymali na końcu. – Nie jesteśmy przygotowani do rozmowy, mamy za późno te materiały. Takie jedno spotkanie to za mało – uznał Czerner.
Konieczny: ideału nie ma
Swego resortowego podwładnego poparł wiceprezydent Dominik Konieczny (odpowiedzialny przy Batorego za sprawy komunalne). Podkreślał, że projektowane zmiany rozkładu jazdy są upublicznione na stronie internetowej i PK wciąż czeka na wnioski oraz opinie. Takich zgłoszeń zebrano kilkadziesiąt. Większość uwzględniono i wejdą w życie 30 września. – Idealnych rozwiązań nie ma, żeby każdemu pasażerowi odpowiadał rozkład jazdy. To nie będzie raz na wieki. PK będzie przyjmować kolejne wnioski i od 1 stycznia mogą być kolejne zmiany – poinformował D. Konieczny. Gdy dodał, że realizacja wniosków kosztuje podatników, radny Mainusz spytał czy ci będą mniej płacić za przejazdy? – Już obniżyliśmy ceny – podkreślił B. Gawliczek. Wiceprezydent Konieczny stwierdził, że „częściowo będzie taniej, co wyniknie z globalnej liczby przejechanych przez autobusy kilometrów tras. – Miasto i tak obecnie dokłada do tego interesu sto kilkadziesiąt tysięcy złotych – zauważył zastępca Dariusza Polowego. Dodał, że dokłada „z wyniku firmy” i przypomniał, że jeszcze będzie musiało dołożyć bo w ciągu najbliższych kilku lat będzie trzeba wymienić cały tabor PK. Nie można tego zrobić przed końcem 2020 roku, bo wtedy kończy się tzw. trwałość unijnego projektu, z którego kupiono czeskie autobusy SOR.
Ocice połączone
Szef miejskiej spółki zaznaczył, że żaden kurs nie zostaje zawieszony i zmiany w rozkładzie nie wiążą się z żadnymi likwidacjami. Z plusów wymienił np. większą niż dotąd dostępność do komunikacji w rejonie ulicy Słowackiego. – Od iluś lat nie było połączenia Ocic z centrum po godz. 14 i teraz to się udało – oznajmił. Radni usłyszeli też, że całe miasto jest pokryte komunikacją z PK, choć przedsiębiorstwo boryka się z ograniczeniami w taborze oraz w kadrze kierowców. W bazie na Adamczyka (Płonia) wciąż czekają na wnioski do rozkładu. – Wszystko jest brane pod uwagę. Kartkę z propozycją można zostawić u kierowcy autobusu. Żeby była jakaś forma korespondencyjna – podsumował Bogdan Gawliczek.
Mariusz Weidner, OQL
Nowości
1 września PK wprowadziło do cennika bilety semestralne za okres wrzesień – styczeń oraz luty – czerwiec w cenie 150 zł ulgowy i 350 zł normalny. Pojawiły się również w ofercie miesięczne bilety ulgowe dla młodzieży szkolnej z Rudnika, Kornowaca, Pszowa i Wojnowic.
Ludzie:
Bogdan Gawliczek
Dyrektor Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Zakładu Pielęgnacyjno-Opiekuńczego w Krzanowicach, były prezes PK Racibórz
Dominik Konieczny
Radny, były wiceprezydent Raciborza
Henryk Mainusz
Radny Miasta Racibórz, były przewodniczący rady.
Leon Fiołka
Radny Raciborza
Marcin Fica
Radny Miasta Racibórz
Marian Czerner
Radny Raciborza
Komentarze
4 komentarze
Do komunikacji miejskiej nie tylko w Raciborzu dopłaca się, panie wiceprezydencie. Wszędzie tak jest..
Licencja transportowa (koncesja) jest wydana przez Marszałka Województwa na linie nr 14 , a my musimy czekać na zmianę godz. odjazdu do stycznia. Nie bardzo rozumiem. godz. odjazdów tez zatwierdza Marszałek Województwa ? Nie wierzę.
Radny Mainusz prawdopodobnie nie widział nowego rozkładu, skoro nie widzi różnic między "centrami przesiadkowymi" z poprzedniej rewolucji (choć ta idea, na szczęście, nigdy nie została wprowadzona wg pierwotnej koncepcji) a zwiększoną liczbą połączeń do szpitala w nowym rozkładzie. A nowy rozkład, choć godziny pojedynczych kursów mogą komuś nie pasować, patrząc globalnie rzeczywiście jest lepszy. Do szpitala pojedzie większość dwójek, prawie wszystkie czternastki i szybka linia z Ostroga, a połączenie będzie zapewnione od wczesnego rana do wieczora. Więcej autobusów połączy os. Hetmańskie i Ocicką z centrum (przystanki Ocicka/Pszczyńska i Ocicka/Mariańska), średnio kilka kursów na godzinę. Więcej autobusów pojedzie na Ostróg, przykładowo z przystanku Armii Krajowej/Rogera odjedzie w dzień roboczy 41 autobusów, obecnie jest 31. Wracają autobusy na ulicę Matejki (wszystkie ósemki zrobią objazd Pl. Konstytucji - Ocicka - Mariańska - Matejki - Opawska). Dzięki korekcie trasy linii 14 więcej autobusów pojedzie przez centrum Brzezia, ulicami Myśliwca i Wygonową (w kierunku centrum w dzień roboczy 24 kursy, obecnie 15). Szóstka będzie wydłużona i pojedzie ul. Piaskową na Płonię w okolice szkoły jako uzupełnienie trójki. W końcu pojawi się kurs z centrum do Ocic po 22. Jasne, że mogłoby być dużo lepiej. Ale na to potrzebne są dodatkowe pieniądze, których miasto pewnie nie ma i nie da.
Bilety ulgowe dla młodzieży szkolnej z .. Wojnowc? Przecież PK do Wojnowic przestaje jeździć od 30 września