Kiedy wybrać bieżnik symetryczny
Poza przeznaczeniem i rodzajem użytej mieszanki gumy, opony różnią się między sobą również kształtem bieżnika. W zależności od tego, czy jest on symetryczny, asymetryczny czy kierunkowy, doświadczenia z korzystania z danej opony będą się nieco różnić. Kiedy warto wybrać bieżnik symetryczny oraz jakie są jego właściwości jezdne? Czy taki rodzaj nacięć nadaje się na każdą porę roku?
W zależności od ułożenia nacięć użytkowanie opony będzie innym doświadczeniem. Bieżnik symetryczny to taki, który po obu stronach ma ten sam wzór i układ. Tego typu ogumienie pracuje w taki sam sposób i z jednakową skutecznością na obu połówkach. Tego typu opona dobrze się sprawdza na niewymagającej nawierzchni, podczas gdy z mokrą jezdnią dużo lepiej poradzi sobie ogumienie z bieżnikiem symetrycznym kierunkowym, który dzięki szerokim rowkom kierunkowym lepiej odprowadza wodę i chroni nas przed zjawiskiem aquaplanningu, czyli ślizganiem się kół po warstwie wody, która oddziela opony od nawierzchni drogi. Dzięki temu mamy mniejszą szansę na wpadnięcie w poślizg nawet w bardzo trudnych warunkach atmosferycznych, na przykład podczas mroźnej, śnieżnej zimy. Sprawdź także inne rodzaje bieżnika opony: www.uniroyal.pl/samochod/opony-poradnik/wiedza-na-temat-opon/jakie-s%C4%85-wzory-bie%C5%BCnika
Bieżnik symetryczny kierunkowy możemy znaleźć w wielu markach opon zimowych. Wynika to z faktu, że ten typ nacięć doskonale radzi sobie z koniecznością odprowadzania dużej ilości wody czy śniegu. Dodatkowo opona z takim rodzajem bieżnika charakteryzuje się wysoką przyczepnością wzdłużną, co przekłada się na lepsze parametry dla hamowania na śliskiej nawierzchni. Taka opona cechuje się również mniejszym oporem toczenia, co pozwala nam na mniejsze zużycie paliwa. Niestety, minusem tego rodzaju ogumienia jest ich wyższa cena, niż w przypadku opon ze zwykłym bieżnikiem symetrycznym - zdecydowanie możemy zaliczyć je do klasy premium.
Materiał zewnętrzny
Najnowsze komentarze