Jak powodzi się raciborskim radnym?
Porównujemy oświadczenia majątkowe złożone przez radnych u progu obecnej kadencji samorządu oraz w jej ostatnim roku. Sprawdźcie, komu udało się pomnożyć majątek, a kto się zadłużył.
Kto się zadłuża?
Dla dopełnienia obrazu sytuacji wspomnijmy również o radnych, którzy w ostatniej kadencji zamiast spłacić zobowiązania, zaciągnęli kolejne. Zestawienie to otwiera radna Zuzanna Tomaszewska, której zobowiązania na koniec 2017 r. były o 140,5 tys. zł większe niż u progu kadencji. Dodajmy, że radna kupiła w tym czasie drugie mieszkanie oraz samochód.
Swoje długi powiększył również radny Marcin Fica – z 15,3 tys. zł na początku kadencji do 53,3 tys. zł w oświadczeniu majątkowym za 2017 rok (wzrost zadłużenia o 38 tys. zł). Większe długi niż na początku kadencji ma obecnie również Michał Fita (wzrost zadłużenia o 30 tys. zł).
Swoje zobowiązania spłacili w tym czasie radni Marek Rapnicki (68 tys. zł) oraz Tomasz Cofała (11,7 tys. zł). Sporą część długów wykazywanych w oświadczeniach majątkowych spłacili również radni Piotr Klima, Henryk Mainusz, Franciszek Mandrysz, Krzysztof Myśliwy, Witold Ostrowicz, Anna Ronin, Paweł Rycka i Zbigniew Sokolik.
Nowe lub nowsze samochody
Porównanie stanu majątkowego radnych według oświadczeń radnych składanych na początku i w ostatnim roku kadencji zakończmy na samochodach. Zgodnie z prawem radni zobowiązani są do wykazywania w dokumentach pojazdów o wartości przekraczającej 10 tys. zł. W toku minionej kadencji samochód spełniający to kryterium kupił radny Marcin Fica, który nie jeździ już chevrolettem z 2006 r., ale volkswagenem golfem z 2015 r.
Volkswagena golfa z 2014 r. kupił z kolei radny Michał Fita, a radny Piotr Klima w oświadczeniu za 2017 r. wykazuje volkswagena caravelle z 2012 r. zamiast podawanego u progu kadencji volkswagena transportera z 1996 r. Opla signum z 2008 r. wykazuje z kolei radny Franciszek Mandrysz. Radny nie posiadał tego samochodu u progu obecnej kadencji samorządu.
Aż trzy samochody zakupił w tym czasie wiceprzewodniczący rady Krzysztof Myśliwy: peugeota partnera z 2015 r., seata leona z 2011 r. oraz volkswagena transportera z 2005 r.
Radny Marek Rapnicki przesiadł się do mercedesa r–klasse z 2007 r. Opla corsa z 2017 r. kupił w tym czasie radny Jan Wiecha, a volkswagena passata z 2002 r. kupiła radna Zuzanna Tomaszewska.
(żet)
Ludzie:
Anna Ronin
Radna Miasta Racibórz
Anna Szukalska
Radna Miasta Racibórz, Powiatowy Rzecznik Praw Konsumentów
Franciszek Mandrysz
Radny Gminy Racibórz.
Henryk Mainusz
Radny Miasta Racibórz, były przewodniczący rady.
Jan Wiecha
Były radny Gminy Racibórz, pracownik Rafako SA.
Krzysztof Myśliwy
Radny Gminy Racibórz.
Leon Fiołka
Radny Raciborza
Leszek Szczasny
Podróżnik, były radny Gminy Racibórz.
Marcin Fica
Radny Miasta Racibórz
Michał Fita
Dyrektor Centrum Kultury i Sportu w Kietrzu - TKALNIA, były wiceprezydent Raciborza, radny Raciborza
Paweł Rycka
Radny Gminy Racibórz.
Piotr Klima
Radny Gminy Racibórz
Tomasz Cofała
Kurator sądowy, radny powiatu raciborskiego, prezes Stowarzyszenia "Pomocna Dłoń", Przewodniczący Rady Powiatu Raciborskiego
Wiesław Szczygielski
Strażak PSP Racibórz, były radny Gminy Racibórz
Witold Ostrowicz
Były radny miasta Racibórz.
Zuzanna Tomaszewska
Była radna Miasta Racibórz
Komentarze
2 komentarze
Oczywiste jest, że porównywanie danych z oświadczeń to trochę zabawa, ale co ty chłopie bredzisz o porównywaniu obrotów, a nie dochodów! Możesz mieć rosnące obroty i splajtować przez ciągłą, czyli powiększającą się stratę, a w tym czasie twój konkurent lepiej zarządzający kosztami może mieć malejące obroty, ale cały czas być dochodowy.
Choć wniosek mówiący, że dobrym gospodarzem będzie ktoś potrafiący zadbać o siebie jest poniekąd słuszny, to niestety redakcja nie ma zielonego pojęcia o finansach i o tym jak oceniać radnego pod względem jego zdolności w tym zakresie. Porównywanie odłożonej gotówki czy spłaconych kredytów to kompletna amatorszczyzna. Trzeba patrzeć na wzrost aktywów, ich stosunek do pasywów, i porównywać obroty firm a nie ich dochody. Od samochodów człowiek nie staje się bogatszy tylko ma większe rachunki (oczywiście za wyjątkiem firm, w których auto jest środkiem produkcji). Do tego wielu istotnych danych jak np ubezpieczenia inwestycyjne i tak nie ma w oświadczeniach...