Logotyp Raciborza: stary, więc do zmiany
W magistracie trwają prace nad stworzeniem nowego logo promującego Racibórz. Urząd pokazał wybrane na Batorego 4 propozycje. Wywołały mieszane uczucia, urzędnicy musieli tłumaczyć się przed radą miasta.
Na stronie internetowej miasta pojawiła się ankieta zachęcająca do głosowania nad propozycjami nowego logotypu Raciborza. Zapytał o nią na ostatniej komisji gospodarki radny Michał Kuliga ciekaw przyczyn sondażu. - Dlaczego to robimy? Jeśli już zachęcamy mieszkańców do głosowania to powinniśmy zostawić im możliwość pozostawienia obecnego znaku promującego miasto - mówił. Za brak na stronie internetowej uzasadnienia dla zmiany miejskiego logo dostało się urzędnikom od radnego. - Więcej się naczytałem przy tej ankiecie o przepisach RODO - stwierdził gorzko.
Wiceprezydent Wojciech Krzyżek odparł, że nie chce czegoś wymyślać, bo to nie działo się "pod jego egidą". - Wyjaśnienia złoży wiceprezydent Żylak na sesji - zapowiedział zastępca Lenka. Oznajmił jednak, że pomysł z logo ma już 2 lata, a ostatnich podpowiedzi w tej kwestii udzielił wynajęty przez magistrat zespół specjalistów pracujący nad marką miasta.
Kuliga podzielił się jeszcze obserwacją, że to dziwne by baszta zniknęła ze znaku promującego miasto. - Wcześniej krytykowano tę basztę. Jak zniknęła, to się okazuje, że ta baszta jest lepsza niż wszystko inne. Większość miast idzie w kierunku logo nawiązujących do herbu. Taki był zamysł przy tworzeniu projektu - dodał W. Krzyżek. Zastrzegł, że urzędowi chodzi o konsultacje proponowanych zmian. - Jeśli propozycje nie znajdą akceptacji, to rada zablokuje zmiany i może zdecydować np. o rozpisaniu konkursu - podsumował wiceprezydent.
Irena Żylak (na zdj.) zabrała głos na koniec czerwcowej sesji. Wyjaśniła, że Miasto od dłuższego czasu pracuje nad koncepcją marki Raciborza. - Wypracowana koncepcja marki zobowiązuje nas do prac nad Księgą Identyfikacji Wizualnej i zmianą logotypu. Obecny jest z 2007 roku i trzeba go zmienić. Firma, która zaproponowała nowy logotyp została wybrana w 2016 roku przez wydział edukacji, który wówczas odpowiadał za promocję Raciborza. Umowa z wykonawcą opiewała na wiele "odświeżąjących miasto działań" - opowiadała radnym pani wiceprezydent. - Mam 40 propozycji na logo. 4 z nich poddaliśmy pod głosowanie. Decyzję o ich wyborze oparliśmy na sugestiach firmy Synergia, która pracowała nad promocją Lublina, Torunia i Bydgoszczy - mówiła na sesji I. Żylak. Przedstawiła rekomendację Synergii, która wskazała, że miasto ma charakterystyczny herb, który można przekształcić na potrzeby logo. - Występuje trend na heraldyczne logo, dlatego stawiamy na to. Rybnik, Słupsk czy Kalisz też tak postępują. Nic jednak nie jest przesądzone co do kierunku, w jakim pójdziemy - zaznaczyła zastępczyni Lenka.
W głosowaniu na stronie internetowej Raciborza oddano ponad 350 głosów w ankiecie nt. wyboru nowego logo. - Jakiejś części mieszkańców te propozycje się spodobały - podkreśliła Żylak. Dzień po sesji magistrat ogłosił jednak, że czeka do 20 lipca na dodatkowe propozycje projektowe nowego logo. Można je przesłać na adres mejlowy: rozwoj@um.raciborz.pl
(ma.w)
Ludzie:
Irena Żylak
Była wiceprezydent Raciborza
Michał Kuliga
Wiceprezydent Raciborza
Wojciech Krzyżek
Zastępca Prezydenta Wodzisławia
Komentarze
3 komentarze
Pytanie podstawowe czy Racibórz potrzebuje logotyp? Na mapie atrakcji turystycznych czy kulturalnych miasto nie należy w żaden sposób do czołówki miast. Wystarczy zatem ograniczyć się do "eRki" z nazwy miasta. Logotyp czy idąca za tym księga znaku nie tworzy od razu koncepcji rozwoju miasta pod kątem jego promocji. Koncepcje bywają przede wszystkim zmienne. Logo jest całkowicie zbędne w początkowej fazie promocji. Markę miasta jest wartością samą w sobie może i pewnie wypracuje ją nazwa Racibórz oraz położenie miasta. Przez najbliższe 10 lat mało kto zapamięta zmodyfikowany herb
Ile forsy bierze ten specjalistyczny zespół, za takie poronione pomysły? W urzędzie ludzi z polotem brak?
żenada. i tyle w temacie. a jaka to firma te logotypy produkuje?