Porządek według miejskiej spółki. Dobry przykład dla mieszkańców?
Gruz, zużyte rury, stare meble, styropian, czyli pokaźnych rozmiarów składowisko odpadów remontowych. Tak wygląda efekt inwestycji prowadzonej przez miejską spółkę Domaro.
![Porządek według miejskiej spółki. Dobry przykład dla mieszkańców?](https://cdn.nowiny.pl/im/v1/news-900-widen-wm/2018/02/19/136381_1519022585_57404800.jpg)
Wszystko przez ekonomię
O komentarz do sprawy poprosiliśmy wodzisławski urząd miasta. Miasto odpowiedziało, dlaczego odpady zalegają tyle czasu. Chodzi o ekonomię. - Spółka Domaro przekazała, że odpady z bieżących prac remontowych składowane są na placu budowy i sukcesywnie wywożone w momencie uzyskania objętości zapewniającej ekonomiczny transport. Odbiór odpadów zlecany jest firmie zajmującej się odbiorem i wywozem odpadów remontowych. W związku ze sprzyjającą pogodą pod koniec stycznia trwały prace porządkowe związane z usuwaniem zalegających odpadów remontowych - wyjaśnia Anna Szweda-Piguła, rzecznik Urzędu Miasta w Wodzisławiu Śląskim. To jednak nie tłumaczy, dlaczego opady nie były składowane w kontenerze, np. samowyładowczym, który można wywieź po jego napełnieniu.
Szybko posprzątali
Co ciekawe, miasto przekazało nam, że odpady remontowe zostały całkowicie uprzątnięte 1 lutego. Ciekawym zrządzeniem losu stało się to dzień po naszym zapytaniu do urzędu miasta w sprawie gruzowiska. Wysłaliśmy go 31 stycznia.
Przepisy
Zapytaliśmy też w urzędzie miasta, czy remont może być prowadzony w taki sposób, że gruz i inne odpady zalegają od dłuższego czasu bezpośrednio na terenie za budynkiem? Co w tym zakresie mówią przepisy? - W każdym regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy lub miasta można znaleźć zapis, że odpadów takich jak gruz nie można traktować jako „zwykłych śmieci”, a więc nie można ich wyrzucać do standardowych pojemników w śmietnikach. Opłata śmieciowa, którą płacą mieszkańcy, zwykle nie obejmuje wywozu oraz utylizowania gruzu i tego typu odpadów. Firma, która prowadzi remonty, powinna otrzymać kartę odpadu. Za niedopilnowanie tych obowiązków grozi mandat w wysokości do 500 zł. Grzywna grozi również tym, którzy składują gruz bez pozwolenia oraz podrzucają śmieci w miejscach do tego nieprzeznaczonych - odpowiedziało miasto.
Przy okazji zapytaliśmy o przebieg remontu budynku przy Marklowickiej 17, zleconego przez miasto. Planowe zakończenie prac wyznaczono na pierwszy kwartał tego roku. Całość zadania polega na remoncie segmentu A i segmentu B. Prace związane z segmentem A zostały zakończone w 2017 roku. Jak poinformował Wydział Inwestycji Miejskich i Budownictwa, remont segmentu B budynku jest w trakcie realizacji. Zostały zlecone roboty remontowe na kwotę 256 990,02 zł, roboty konieczne do wykonania zgodnie z opiniami kominiarskimi na kwotę 6 754,74 zł, jak również roboty związane z przebudową kanalizacji sanitarnej na kwotę 4 217,04 zł. Roboty zlecone w 2017 roku w odniesieniu do segmentu B opiewają na kwotę 267 961,80 zł.
Magdalena Kulok