8 z 25 km czyli Racibórz zbliża się do Pszczyny
Wyceniana na miliard złotych budowa Regionalnej Drogi Racibórz - Pszczyna (RDRP) czyli bezpośredniego połączenia miasta z autostradą A1 w rejonie Rybnika wydaje się bliższa realizacji. Na razie w pierwszym etapie, między Rudnikiem, a ul. Piaskową w Raciborzu. Urzędnicy z Batorego ogłosili dziś oficjalnie, że wniosek z Raciborza jest w grze o 147 mln zł unijnej dotacji i rywalizuje w grupie 21 projektów drogowych.
Racibórz stara się o 147 mln zł dofinansowania. Krzyżek i Lenk szacują, że inwestycja może kosztować nawet 200 mln zł, ale liczą na obcięcie kosztów w rywalizacji firm w przetargu na wykonawstwo. Wkład własny wynoszący 50 mln zł miałby zapewnić budżet województwa śląskiego. Prezydent Lenk nie wyklucza jednak jakichś ruchów finansowych ze strony miasta, zaznaczając jednak, że możliwości kredytowe ogranicza wysokość budżetu Raciborza.
Trasa odcinka RDRP od Rudnika do Rybnika liczy 25 km. Pieniądze o jakie bije się Racibórz dotyczą 8 km od Rudnika do ul. Piaskowej w Raciborzu. - Od razu zakładaliśmy, że w grę wejdzie etapowanie tej inwestycji - podkreśla M. Lenk pytany skąd ten optymizm urzędników skoro RDRP jest jeszcze daleko do ukończenia.
Uzyskanie dofinansowania z UE pozwoli wbić pierwszą łopatę na budowie drogi w drugiej połowie 2018 roku. Prace miałyby się skończyć przed 2023 rokiem, bo to termin rozliczenia projektu. - Jak tylko będzie wiadomo czy mamy pieniądze, rozpoczną się starania o dalsze finansowanie kolejnych odcinków RDRP - zapewnia M. Lenk. Popiera go wójt G. Niestrój, bo na razie odcinek drogi, na którą w jego gminie czekają 30 lat - od Piaskowej do Rzuchowa miałby powstać na samym końcu. - To nic pewnego. Lobbujemy w tej sprawie w urzędzie marszałkowskim - zapewnił włodarz Kornowaca.
Ludzie:
Mirosław Lenk
Przewodniczący Rady Miasta Racibórz, były prezydent.