Rowerem pod prąd. W Rybniku powstaje kontrapas
Na jednokierunkowej ulicy Rybnickiego zostanie wydzielony pas ruchu dla rowerów, ciągnący się pod prąd ulicy - tzw. kontrapas. To dobra wiadomość dla wszystkich rowerzystów.
Warto dodać, że kontrapasy dla rowerów to rozwiązanie, które skutecznie sprawdza się w Europie i jest powszechnie stosowane w miastach Niemiec, Austrii, Holandii czy Danii. Coraz częściej kontrapasy są też wyznaczane w polskich miastach. Pionierami tego rozwiązania w naszym kraju były m.in. Kraków, Gdańsk, Warszawa, Wrocław i Radom. Warto dodać, że mimo początkowych obaw, nie doszło na nich do żadnego poważnego zdarzenia drogowego z udziałem rowerzystów.
W Krakowie podobne rozwiązania skutkują zminimalizowaniem ryzykownych zdarzeń praktycznie do zera
W Rybniku na takich zasadach funkcjonował do tej pory jedynie krótki fragment ulicy Targowej. W zeszłym roku pilotażowo dopuszczono również na mniej ruchliwych ulicach kontraruch, bez wprowadzania wydzielonych pasów. Na ulicach tych nie zanotowano żadnych niebezpiecznych zdarzeń drogowych z udziałem rowerzystów. Decyzja o wyznaczeniu kontrapasa na ul. Rybnickiego i innych rybnickich ulicach cieszy szczególnie rowerzystów: – To świetna wiadomość, nareszcie – przyznaje Bartosz Giemza, mistrz Polski w olimpijskiej dyscyplinie BMX Racing, rowerzysta. –Kontrapasy umożliwiające jazdę rowerem w obu kierunkach to sprawdzone rozwiązanie, którego zazdrościliśmy innym miastom. Kontrapas poprawia wzajemną widoczność rowerów i aut poruszających się po ulicy. Na przykład w Krakowie podobne rozwiązania skutkują zminimalizowaniem ryzykownych zdarzeń praktycznie do zera. Zwężona jezdnia przestaje kusić amatorów zbyt szybkiej jazdy a mieszkańcy zyskują bezpieczniejszą przestrzeń w swoim otoczeniu - dodaje. (inf. UM Rybnik)