Koleje Śląskie reklamują swoje nowe połączenia do Bohumina
Na katowickim dworcu PKP odbyła się dziś rano konferencja prasowa z udziałem prezesów Kolei Śląskich i Czeskich oraz wicewojewody śląskiego Gabrieli Lenartowicz. W grudniu pojadą pierwsze, po wieloletniej przerwie, pociągi z Katowic do Bohumina. Będą też połączenia Racibórz - Bohumin.
Honorowanie wybranych biletów Kolei Śląskich na terenie województwa morawsko-śląskiego (Moravskoslezský kraj) i możliwość planowania tanich podróży kolejowych po całych Czechach – to najważniejsze korzyści wynikające z porozumienia pomiędzy śląskim przewoźnikiem a największą spółką kolejową naszych południowych sąsiadów.
Kilka dni temu Koleje Śląskie podpisały umowę ze spółką Koleje Czeskie (České Dráhy), największym przewoźnikiem kolejowym w Czechach. Umowa dotyczy m.in. współpracy w zakresie transgranicznych przewozów kolejowych na przejściach granicznych Chałupki – Bohumin i Cieszyn – Czeski Cieszyn. Spowoduje to, że część pociągów, które dotychczas swój bieg kończyły w Chałupkach lub Wodzisławiu Śląskim będzie dojeżdżać do stacji w Bohuminie. ČD kursujące do tej pory na trasie Frydek-Mistek (Frýdek-Místek) – Czeski Cieszyn (Český Těšín) wydłużą relację pociągów na tej trasie do Cieszyna.
– To względnie niewielka zmiana w ruchu kolejowym, ale potencjalnie duża korzyść dla pasażerów. Spośród naszej oferty dwa bilety będą honorowane w pełni na terenie województwa morawsko-śląskiego (Moravskoslezský kraj), dwa kolejne częściowo, do pozostałych biletów wystarczy dokupić „przejściówkę”. Mocno upraszczając, będzie to więc taka oferta jak w hipermarkecie – dwa regiony w cenie jednego – mówi Wojciech Dinges, prezes Kolei Śląskich. – Wierzymy, że pozytywnie wpłynie to na współpracę i ruch turystyczny pomiędzy województwem śląskim a jego południowym odpowiednikiem – dodaje.
Połączenie do Bohumina umożliwi także szybkie przesiadanie się na pociągi czeskiego przewoźnika i tym samym planowanie sprawnej i taniej podróży kolejowej do innych miast m.in. Pragi, Brna, Ostrawy i Ołomuńca.
Podczas konferencji o nowych połączeniach głos zabrała Gabriela Lenartowicz. - Chciałam wyrazić radość, że udało się doprowadzić do uruchomienia tej linii kolejowej. To odpowiedź Kolei Śląskich i Czeskich na autentyczne postulaty społeczne w sprawie uruchomienia tej części połączenia kolejowego. To niewielki odcinek ale powodujący, że dostępność kolejowa obu krajów staje się bez porównania większa. Prace nad uruchomieniem połączenia zapoczątkowaliśmy w urzędzie wojewódzkim wspólnie z wicemarszałkiem Stanisławem Dąbrową gdy byłam członkiem zarządu województwa. - powiedziała mediom z całego regionu.
– Będziemy promowali konkretne czeskie miejscowości, zarówno przygraniczne, jak i bardziej odległe miasta o charakterze turystycznym, np. Pragę. Do tych miast będzie można dojechać pociągami Kolei Śląskich i południowego partnera. Z kolei miasta naszego województwa w ten sam sposób mają być promowane na terenie Czech – mówi Wojciech Dinges.
– Przeprowadziliśmy analizy rynkowe, z których wynika, że w bardzo wielu przypadkach nasza oferta będzie korzystniejsza, zarówno od kolejowej konkurencji, jak i komunikacji autobusowej oraz samochodowej – mówi Wojciech Dinges.
Koleje Czeskie będą honorować cztery typy biletów Kolei Śląskich: na terenie całego województwa morawsko-śląskiego (Moravskoslezský kraj) będą to bilety sieciowe imienne dobowe (nieograniczona liczba przejazdów w pociągach KŚ i ČD) oraz weekendowe (SilesiaWeekend). Bilety rodzinne (Bilet Rodzinny) oraz dla seniorów (Senior 65+) będą honorowane częściowo, tj. do miejscowości przygranicznych, czyli do Bohumina i Czeskiego Cieszyna. W wypadku pozostałych elementów oferty przewozowej, wystarczy dokupić bilet-przejściówkę w cenie 2 zł dla osoby dorosłej i 1 zł dla dziecka. Szczegóły oferty niebawem dostępne będą na stronie internetowej www.kolejeslaskie.com.
Przez cały tydzień do Bohumina będą kursowały cztery pociągi – dwa z Katowic (godziny odjazdu 9.54 i 14.24) przez Rybnik i Wodzisław Śląski i dwa kolejne z Raciborza (godziny odjazdu 7.53 i 13.40). Kolejne cztery pociągi zapewnią pasażerom powrót z Bohumina do Raciborza i Katowic.– Zdajemy sobie sprawę, że oferta połączeń jest w tym momencie dość ograniczona, ale tylko na tyle nas stać. Jeśli zainteresowanie będzie duże i będziemy mieli takie możliwości ekonomiczno-organizacyjne, to postaramy się ją rozszerzyć – mówi specjalista ds. oferty przewozowej i obiegów z Kolei Śląskich Jakub Gabrysiak.
Ludzie:
Gabriela Lenartowicz
Poseł na Sejm RP
Komentarze
10 komentarzy
@romlen - media robią dużo w tej sprawie (szacun dla nich!!!) ale poza tym należałoby zrobić taką listę co możnaby było zrobić: 1. "walka" o integrację taryf różnych przewoźników i o tańsze bilety liniowe - można jako przykład podawać woj. kujawsko-pomorskie, tam na niektórych liniach ceny za przejazdy od 13 XII spadną o 30-40%. 2. współpraca z samorządami przy promocji jeżdżenia pociągami 3. zachęcenie władz miast i gmin do rozwieszania aktualnych rozkładów jazdy ze stacji np. w szkołach średnich, urzędach publicznych a także na przystankach najbliższych wobec dworców 4. propagowanie ekologicznej turystyki pieszej czy rowerowej w powiązaniu z koleją. Dopiszcie coś jeszcze - stwórzmy jakąś listę, a potem możemy się z tym podzielić z "władzą" czy KŚ, UMWŚ itd. Urzędnicy sami rzadko coś mądrego wymyślą... Na nich nie czekajmy.
Teraz tylko rozpropagować te połączenia aby weszły w świadomość podróżnych, im więcej się ludzi dowie tym lepiej.
@artur - ciekaw jestem ile to dla ciebie "dobra oferta" :) Ja też uważam, że PKP IC kompletnie ignoruje ruch na krótkich relacjach. Mogliby przewieźć więcej ludzi, wykorzystując wolne miejsca w pociągach międzynarodowych gdyby nie ich pazerność przez którą tylko tracą.
Ja czekam na dobrą ofertę PKP IC do Ostrawy i Pragi. Jeśli będą przystępne ceny, spokojnie można będzie korzystać z ekspresów na krótkich relacjach.
@bystrzak - tak jakieś mądrale wpisały do specyfikacji związanych z zakupami... W dodatku jeśli chodzi o Elfy to jest jakiś problem techniczny i raczej ten tabor nie dostanie homologacji na Czechy. Więc cała nadzieja, że za rok zaczną się pojawiać Flirty - chyba byśmy się nie obrazili nie? A na razie niech są kible, lepsze to niż nic chociaż rozumiem tu niektórych że apetyt rośnie w miarę jedzenia. Kto wie ile kosztuje bilet na Drabasa Wodzisław-Katowice i na KŚ w tej relacji? Obiło mi się o uszy, że EC będą miały jakąś przystępną cenę jak ktoś kupi bilet z Katowic do Chałupek. :DDD
Arteks@ jakim cudem wszystkie nowoczesne sklady nie mogą jeździć do Czech ?
@Inter - wolałbym jechać starym kiblem z Katowic do Bohumina niż dziadowskim minibusem z Wodzisławia do Rybnika... Wolałbym jechać starym kiblem z Rybnika do Bohumina niż z dwoma przesiadkami nieskomunikowanych ze sobą MZK i PKS... Naprawdę nie przesadzaj. @toffi - chodzi o to, że do projektów unijnych dopisano, że Flirty czy Elfy nie mogą przekraczać granic województwa przez kilka lat. Flirty od grudnia 2016 będą mogły wjeżdżać do Bohumina, Elfy i Impulsy nie.
"... Koleje Śląskie dostały na razie zgodę na wjazd do Czech jedynie starymi pociągami typu EN-57 (być może w grudniu zgoda obejmie również ich zmodernizowane wersje). ED, kursujące do tej pory na trasie Frydek Mistek - Czeski Cieszyn, wjadą do Cieszyna pociągami typu Regionova. Przedstawiciele obu przewoźników w poniedziałek deklarowali, że będą starali się o zgody także dla nowszych typów taboru ... "
To cytat z konkurencyjnego portalu , a więc Inter mamy odpowiedź co będzie jeździło do Bohumina i tu moje zdziwienie i pytanie do znawców to stare , bardzo stare może jeździć a nowe Elfy , Impulsy czy też Filtry potrzebują specjalnej zgody ??? nie rozumie problemu z punktu technicznego ?
Ja bym bardziej zastanowił się nad tym jakim taborem Koleje Śląskie proponują jazdę z Katowic do Czech i z Czech do Katowic. Będą to zdezelowane stare pociągi EN57 (oby nie w wersji full plastik), którymi wstyd i dyskomfort poruszać się po Polsce. @idla odnośnie remontu linii kolejowej to potrzebny jest bezwzględny nadzór wykonawcy (PLK) oraz dziennikarzy i całej społeczności, ponieważ termin ukończenia remontu mija za 11 dni. Każde prace po 31 października to opóźnienie.
czy do nich dotarło w jakim stanie jest linia kolejowa Wodzisław -Chałupki? Może zrobia wizytację tego odcinka,widac jak firma to wykonuje przy wjeżdzie na stacje od Chałupek,robota zaczyna sie o 9,bałagan to delikatne określenie tego