Dzięki zajęciom dostają piątki w szkole
17 uczestników projektu „Nowoczesna biblioteka” z Książenic i Szczejkowic wraz z rodzicami wzięło udział w uroczystym zwieńczeniu działań, które na pewno przydadzą się młodzieży w starcie w dorosłe życie.
Ewa Kluczniok, prezes Funduszu Lokalnego Ramża, była zaskoczona frekwencją na ostatnim spotkaniu. Piętnastu młodych ludzi z Książenic i dwoje chłopców ze Szczejkowic wytrwała w projekcie od początku do końca. Podczas działań projektowych czekało na nich sporo pracy, która prawdopodobnie przyniesie im korzyści w przyszłości. – Na początku uczestnicy byli nieco zagubieni, a teraz bardzo się zintegrowali i tworzą zgraną paczkę. W projektach unijnych m.in. o to właśnie chodzi – informuje Ewa Kluczniok. Projekt był wspólnym przedsięwzięciem Ramży i książenickiej filii Miejskiej Biblioteki Publicznej w Czerwionce-Leszczynach. Biblioteka m.in. użyczyła pomieszczeń na prowadzenie zajęć. – To już drugi nasz partnerski projekt z biblioteką. Poprzedni realizowany był w Czerwionce. Dzięki środkom unijnym udało się zakupić do dwóch placówek książkowe bestsellery za łączną kwotę 7 tys. zł. W poprzednim projekcie biblioteka w Czerwionce kupiła książki za 4 tys. złotych, a ostatnio filia w Książenicach wzbogaciła się o nowe pozycje za 3 tys. złotych. Książki te w bibliotekach można poznać po unijnych symbolach i logo naszej fundacji.
Wykorzystali swój czas
W ramach ostatniego projektu młodzież brała udział w dwóch rodzajach zajęć. W pierwszych młodzi ludzie przyswajali sobie techniki uczenia się. Drugie zajęcia polegały na szlifowaniu języka polskiego i sztuki pisania. Jednym z namacalnych efektów projektu są foldery, w których zaprezentowano recenzje książek napisane przez młodzież. – Książeczki będą dostępne w bibliotece, gdzie młodzież spędziła łącznie 60 godzin. Projekt nie był łatwy, ale jego celem było wyciągnięcie młodych ludzi z domu, sprzed komputera i zachęcenie ich do ciekawej pracy. Dla uczestników wartością, która może zaowocować w przyszłości było poznanie nowych umiejętności i wiedzy, a także integracja. Jako fundacja prowadziliśmy wiele projektów, ale nie spotkaliśmy się jeszcze z taką frekwencją jak w Książenicach przez cały okres trwania projektu– wyjaśnia prezes Ramży.
Uczą się szybciej
– Praca z młodzieżą była bardzo udana, chętnie brali udział w zajęciach. Pytałam ich, czy wykorzystywali nabyte umiejętności do pracy w szkole. Część osób potwierdziła, że takie elementy jak nieliniowy sposób zapisu w postaci map czy schematów, pozwoliły szybciej się uczyć – mówi Jolanta Kałuża z Ośrodka Psychoedukacji Homosum, która pracowała z młodzieżą. – Informacje, które otrzymaliśmy podczas zajęć są bardzo przydatne – mówi Sebastian, uczestnik projektu. Podobnego zdania jest jego koleżanka Sandra. – Mnie najbardziej podobały się techniki szybszego przyswajania wiedzy. Już przydały mi się w szkole – stwierdziła.
Podczas zakończenia projektu uczestnicy otrzymali certyfikaty uczestnictwa, a także zostali zaproszeni do udziału w kolejnym projekcie dla młodzieży, w którym będą mogli nauczyć się fotografii, a także przygotować questing, czyli grę terenową w swojej miejscowości. Projekt adresowany jest do młodzieży z trzech sołectw gminy Czerwionka-Leszczyny, która może zgłaszać chęć udziału w Funduszu Lokalnym Ramża.
Szymon Kamczyk