Sprawdź czy ty też przepłacałeś za karmę
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów rozbił niedozwoloną zmowę na rynku karmy dla zwierząt, w wyniku której niektórzy hodowcy mogli przepłacać za karmę nawet kilkadziesiąt procent. Zmowa polegała na niedopuszczeniu bądź ograniczeniu sprzedaży internetowej karmy dietetycznej produkowanej przez firmę Royal Canin.
Poniżej skrót komunikatu Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
(…) W czerwcu 2011 r. Prezes UOKiK wszczęła postępowanie przeciwko spółce Royal Canin Polska - producentowi karm dla psów i kotów oraz pięciu dystrybutorom jej wyrobów – Kolme z Warszawy, Hurtowni Leków Weterynaryjnych Bayleg z Kunic, Royal Kennel z Wrocławia, Royal-Serwis-Poznań z Suchego Lasu i PHU Parys z Gliwic.
Jak wykazało postępowanie, w lipcu 2010 r. spółka wraz ze swoimi kontrahentami ustaliła, że ograniczy kanały dystrybucji karmy dla psów i kotów z linii „Veterinary Diet”, tj. produktów zaliczanych do grupy mieszanek paszowych dietetycznych. (…) Zgodnie z zaleceniem Royal Canin z lipca 2010 r., dystrybutorzy rozpoczęli dystrybucję produktów jedynie lekarzom weterynarii nieprowadzącym sprzedaży internetowej. W okresie późniejszym ograniczenie zostało zmienione w ten sposób, że sprzedaż mogła się odbywać na rzecz sprzedawców, którzy gwarantowali, że podawanie karmy zwierzętom będzie nadzorowane przez weterynarza. (...)
Zdaniem Prezes UOKiK (Małgorzaty Krasnodębskiej-Tomkiel – dop. red), dystrybutorzy wprowadzając nowe zasady dostaw karm linii „Veterinary Diet” chcieli ograniczyć w praktyce wszelkie, z wyjątkiem gabinetów weterynaryjnych, formy sprzedaży tych produktów, w tym również przez Internet. Urząd przeanalizował informacje uzyskane od kilkudziesięciu sprzedawców dotyczące ewentualnych problemów z zakupem karmy tej linii - potwierdziły one materiały zgromadzone w postępowaniu.
Zawężenie kanałów dystrybucji karmy „Veterinary Diet” nie tylko ograniczało konkurencję, lecz miało też zdecydowany wpływ na końcową cenę płaconą przez konsumentów. Prezes UOKiK ustaliła, że gabinety weterynaryjne sprzedają karmy tej linii z marżą 30-40 proc., podczas gdy sklepy internetowe oferują te same produkty z marżą 10-15 proc. Na skutek zawarcia przez sześciu przedsiębiorców nielegalnego porozumienia, konsumenci ponosili znacznie wyższe koszty dietoterapii swoich zwierząt – oprócz wyższej ceny zakupu karmy, musieli dodatkowo opłacać wizyty u weterynarza. (…)
Kary finansowe
Prezes UOKiK nałożyła na uczestników zmowy kary w łącznej wysokości 3 209 363 zł*, w tym 2 086 829 zł na Royal Canin Polska - inicjatora nielegalnego porozumienia. Royal-Serwis-Poznań i PHU Parys zaniechały stosowania zakwestionowanych praktyk. Decyzja nie jest prawomocna, wszyscy uczestnicy porozumienia odwołali się do sądu.
- Royal Canin Polska sp. z o.o. - 2 086 829 zł
- Hurtownia Leków Weterynaryjnych Bayleg - 290 660 zł
- Kolme sp. z o.o. sp. k. - 358 138 zł
- Royal Kennel - 90 282 zł
- Royal-Serwis-Poznań - 11 199 zł
- PHU Parys – 372 255 zł
Więcej na: http://uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=10828