Niedziela, 13 października 2024

imieniny: Edwarda, Geralda, Teofila

RSS

Przygotuj auto na nowy sezon

17.04.2013 13:03 | 0 komentarzy | red

Rozmawiamy z Marianem Cyroniem, diagnostą samochodowym z firmy MADAG.

Przygotuj auto na nowy sezon
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Po co zmieniamy opony?

Żeby jeździć bezpiecznie zimą i komfortowo latem. Na oponach letnich w zimie będziemy się ślizgać, natomiast opona zimowa przy wyższej temperaturze będzie nam się szybciej zużywać, spowoduje zwiększone zużycie paliwa, a także dłuższą drogę hamowania. Temperatura + 7 oC to idealny moment na wymianę opon zimowych na letnie. W innych krajach np. w Czechach, na Słowacji, w Niemczech czy w krajach skandynawskich ta sprawa jest uregulowana prawnie. Póki co w Polsce jest to kwestia naszej dobrej woli. Trzeba jednak pamiętać, że przy ewentualnych zdarzeniach drogowych rodzaj opon może mieć wpływ na wypłatę odszkodowania.

Czy w takim razie istnieje coś takiego jak opona całoroczna?

Owszem, jednak w przypadku opony wielosezonowej sprawdza się powiedzenie: jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego.

Wymianę opon powierzyć specjalistom czy zająć się tym samemu?

Ta druga opcja przy dwóch kompletach opon z felgami jest oczywiście bardziej ekonomiczna. Pamiętajmy jednak, że wymiana opon to nie tylko zmiana jednych opon na drugie, ale także sprawdzenie stanu technicznego, grubości bieżnika i wyważenie opony. Nie zapominajmy także o kole zapasowym, które w okresie letnim przydaje się znacznie częściej.

Kiedy możemy uznać opony za zużyte?

Bezpieczna granica na oponie letniej to 3 mm bieżnika, natomiast na zimowej 4 mm. Przy mniejszym bieżniku radzi się wymianę. Osobiście polecam nowe opony, uznanych firm zamiast np. bieżnikowanych.

Jak przygotować auto po zimie na nadchodzący sezon?

Zima, kiedy auto było narażone na niezwykle trudne warunki atmosferyczne oraz środki chemiczne sypane przez drogowców, w pierwszej kolejności odciska piętno na karoserii. Na wiosnę, dobrze jest dokładnie umyć samochód np. ręcznie lub myjką bezdotykową.  Warto umyć również podwozie (najlepiej powierzyć to specjaliście). Po myciu oczywiście woskujemy samochód, co zabezpiecza przed działaniem promieni słonecznych. Z myciem pod maską należy raczej uważać. Sprawdzamy także uszczelki, gdyż mają tendencje do tracenia elastyczności i zabezpieczamy wazeliną techniczną. Kolejny element to wycieraczki, które po zimowych utarczkach ze śniegiem i lodem mogą wymagać wymiany. Ze względów estetycznych na uwagę zasługuje również kokpit oraz tapicerka, do pielęgnacji których warto zakupić odpowiednie środki. Kolejny etap to uzupełnienie płynów i zamiana płynów zimowych na letnie. Można również sprawdzić temperaturę wrzenia płynu hamulcowego i stan filtru powietrza. Kluczowa dla naszego bezpieczeństwa po zimowych rajdach naszymi dziurawymi drogami jest kontrola zawieszenia i amortyzatorów w stacji kontroli, a także diagnoza układu hamulcowego.

A co z klimatyzacją?

Przed sezonem letnim należy wykonać przegląd klimatyzacji. Sprawa priorytetowa to sprawdzenie stanu filtra pyłkowego, który  ma duże znaczenie dla wentylacji w samochodzie a po sezonie zimowo-letnim może być po prostu zanieczyszczony.

Wkrótce zaczyna się również sezon motocyklowy

Wielbiciele jednośladów muszą zadbać o stan akumulatorów, sprawdzić stan i ciśnienie opon, klocki hamulcowe, uzupełnić  płyny eksploatacyjne i najważniejsze – wykonać  przegląd.

(KC)