Konkurencyjny przewoźnik kolejowy
Zachęcamy do przeczytania kolejnego felietonu Henryka Szulca z Rybnika, emerytowanego pracownika kolei.
Od setek lat kolej szynowa była i nadal jest sprawnym oraz efektywnym środkiem transportu osób i rzeczy. W swej długiej historii kolej żelazna nieustannie okazywała swą funkcjonalność i gospodarczą przydatność. Dlatego aktywność jej można uznać za fundamentalną także w gospodarce rynkowej. Ze względu na ogromny rozwój przemysłu wydobywczego na Śląsku – w 1904 r. powstała pierwsza linia przemysłowa między Pyskowicami a Zabrzem, po której przewożono kwarc podsadzkowy z kopalni piasku do zakładu górniczego, co w 1951 r. stanowiło zaczątek powstania kolei piaskowych i narodzin Przedsiębiorstwa Materiałów Podsadzkowych Przemysłu Węglowego, zajmującego się eksploatacją złóż piasku, stosowanego jako podsadzka w kopalniach węgla kamiennego. Przedsiębiorstwo to zapożyczyło istniejące dotąd linie, a także wybudowało autonomiczną sieć kolejową, która połączyła kopalnie piasku z zakładami wydobywczymi węgla. Podobna sytuacja zaistniała także w Rybnickim Okręgu Węglowym, gdzie żywiołowa rozbudowa kopalń wymusiła rozwój kolejowej sieci górniczej oraz powstanie – w dniu 01.02.1966 r. Zakładu Transportu Kolejowego i Gospodarki Kamieniem w Boguszowicach, który przewożąc zwłaszcza węgiel stał się jednym z najstarszych i dominujących przewoźników spoza Polskich Kolei Państwowych. Obecnie Polska jest drugim, co do wielkości rynkiem transportowym w UE i odgrywa ważną rolę w rozwoju transportu kolejowego w Europie. Natomiast drugorzędnym potentatem przewozowym w naszym kraju z czasem stała się obca firma DB Schenker Rail Polska, która faktycznie wywodzi się z Przedsiębiorstwa Materiałów Podsadzkowych Przemysłu Węglowego w Katowicach. Niewątpliwie ciekawa jest historia tej niezwykłej spółki. Otóż po zmianach systemowych w 2009 r. z tegoż przedsiębiorstwa wyodrębniona została Kopalnia Piasku „Szczakowa” S.A., a z niej PCC Rail Szczakowa S.A., przekształcona następnie w PCC Rail S.A. W lipcu nastąpiło przejęcie przez koncern Deutsche Bahn grupy kapitałowej PCC Logistics oraz PTK Holdingu. Natomiast w listopadzie tegoż roku powstała jedna struktura organizacyjna Spółki DB Schenker Rail Polska S.A., która wchodzi w skład międzynarodowego koncernu DB Schenker Rail. Wykorzystując osobliwe położenie geograficzne oraz zaplecze w postaci ogromnej sieci logistycznej spółka otworzyła w Polsce bramę przewozową na wschód. Spełniając tą rolę w dniu 3 stycznia 2011 r. Grupa DB Schenker Rail Polska S.A. przejęła Spółkę DB Schenker Rail Rybnik S.A. (byłe PTKiGK w Boguszowicach) oraz identyczną Spółkę zabrzańską, co umożliwiło stworzenie w Polsce największej prywatnej firmy, świadczącej usługi nie tylko w przewozach towarów. Koncern wywodzi się z kolei, ale zakres wysokiego poziomu usług nie kończy się w transporcie kolejowym. Podejmując wiele działań i nowoczesnych koncepcji usługowych, dostosowanych do indywidualnych potrzeb kontrahentów przyczynia się do podnoszenia jakości świadczonych przysług oraz poprawy konkurencyjności. Specjalizuje się zarówno w transporcie węgla, a także artykułów chemicznych, olei mineralnych oraz materiałów budowlanych. Dzięki współpracy z innymi spółkami prywatnymi zapewnia usługi międzynarodowe na Ukrainie, Białorusi i w Rosji. W związku z dostępem do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu firma oferuje nie tylko transport produktów pomiędzy portami i kontrahentami wewnątrz kraju, lecz również spedycję towarów masowych składami cało pociągowymi do krajów Europy Środkowej i Zachodniej. Ponadto – w ramach poprawy szybkości dostaw produktów spedytor wyraża gotowość połączeń Regionu Śląska z Europą Zachodnią przez terytorium Niemiec przy usłudze Pociągu Liniowego. Firma zatrudniając ponad 4 800 wysoko wykwalifikowanych pracowników ciągle rozwijając się w ubiegłym roku przewiozła 87,9 miliona ton masy towarowej (67 % przewozów PKP Cargo S.A.), wykonując pracę przewozową na poziomie 4 mld tonokilometrów, mając do dyspozycji ponad 7 tyś wagonów oraz 403 lokomotyw spalinowych i elektrycznych. Ten przeobrażony na wyrost niemiecki gigant, funkcjonujący na polskim rynku obecnie częstokroć rywalizuje w przewozach towarów głównie z Grupą PKP Cargo S.A. , o czym świadczy fakt, że ostatnio obca firma wygrała przetarg na przewóz transportem kolejowym w 2013 r. prawie 900 tyś. ton węgla kamiennego z Kopalni „Bogdanka” do Elektrowni „Ostrołęka”. Mimo, iż konkurencja w branży jest bardzo silna, to istotnym zadaniem tej spółki jest dopasowanie oferty do oczekiwań klienta.
W skład rozwijającego się koncernu wchodzi także zlokalizowana w Rybniku, przy ul. Kokocińskiej główna firma DB Schenker Rail Tabor S.A., której Prezesem Zarządu jest Robert Marian Nowakowski. Wydzielona z rybnickiego Przedsiębiorstwa Transportu Kolejowego i Gospodarki Kamieniem grupa specjalizuje się w naprawach bieżących i awaryjnych, a także w przeglądach oraz remontach własnego taboru kolejowego, jak również firm obcych. Prowadzi także usługi w zakresie bieżącego utrzymania w sprawności technicznej maszyn i urządzeń górniczych. Rozwijająca się firma mając na stanie 43 własne bocznice kolejowe wykonuje również szeroki wachlarz specjalistycznych usług w tym zakresie, obsługuje posterunki ruchu, punkty za i wyładunkowe oraz bieżąco utrzymuje infrastrukturę kolejową.
Ostatnio wszyscy operatorzy kolejowi – zwłaszcza w zagłębiu węglowym zaczynają mocno odczuwać obciążenia ze strony Polskich Linii Kolejowych S.A., związane z remontami tras, objazdami i zmniejszeniem prędkości jazdy pociągów. Wieloletnia degradacja kolei żelaznych sprawiła, że tylko jedna trzecia spośród 19,3 tyś km torów jest w dobrym stanie. Z powodu złego kształtu nawierzchni kolejowej oraz intensywnych robót naprawczych aktualnie bieg pociągów jest mocno wydłużony, co powoduje m.in. wzrost czasu pracy drużyn pociągowych oraz wydłużanie obrotu taboru kolejowego. Mimo to nie wypracowano dotąd ogólnego systemu rekompensat, który pozwoliłby wyrównać nadmierne koszty, spowodowane długotrwałą degradacją linii kolejowych, co niewątpliwie odbija się ujemnie na spadku ilości przewiezionych towarów.
Sektor transportu – zarówno państwowy, jak i własnościowy ma żywotne znaczenie dla społeczeństwa i wytwórczości, gdyż sprzyja rozwojowi gospodarki i tworzeniu nowych miejsc pracy.
Henryk Szulc
Komentarze
3 komentarze
Dlaczego wszystko prywatyzuje się i sprzedaje się za bezcen, często z przekupstwem i korukcją. Na szczęscie pozostały jeszcze do sprzedaży lasy, trochę jezior i polski B a ł t y k ......
Poprzednik ma rację. Jeśli nic się
nie zmieni i nadal wszystko będzie prywatyzowane i sprzedawane, to z czasem zamożni koloniści zawładną całym skarbem rodowym .
Niedługo - w ramach Unii bogate kraje zaborcze dogłębnie opanują i przywłaszczą nie tylko transport kolejowy .......