Cały milion na lotniska
Zarząd Województwa Śląskiego ogłosił drugą edycję konkursu „Lotniska lokalne 2012".
Pieniądze można pozyskać na projekty rozwoju tzw. infrastruktury okołolotniskowej, czyli parkingi oraz drogi łączące lotnisko z siecią transportu kołowego i szynowego regionu oraz na infrastrukturę lotniskową, jeżeli gmina lub powiat jest współwłaścicielem lotniska. O wsparcie mogą się ubiegać jednostki samorządu terytorialnego w województwie śląskim, na terenie których zlokalizowane są lotniska lokalne.
Budżet konkursu to 1 mln zł. Dwa lata temu w 2010 roku zarząd województwa przyjął koncepcję wspierania lotnisk lokalnych. Zakłada ona, że powinny one stanowić uzupełnienie dla Międzynarodowego Portu Lotniczego „Katowice" w Pyrzowicach. Mają one zwiększyć dostępność transportu lotniczego i zapewnić szybki dostęp do innych krajów europejskich. W tym samym roku ogłoszono pierwszą edycję konkursu na wsparcie tego typu lotnisk. Obecnie w rejestrach Urzędu Lotnictwa Cywilnego z terenu województwa śląskiego, poza MPL „Katowice" w Pyrzowicach, zostały zapisane lotniska: Aleksandrowice koło Bielska-Białej, Gliwice, Gotartowice w Rybniku, Katowice Muchowiec, Żar w Międzybrodziu Żywieckim, Rudniki koło Częstochowy, Kaniów koło Czechowic-Dziedzic. Powierzchnia tych lotnisk jest bardzo zróżnicowana - od 12 ha w przypadku lotniska Żar, przez 88 ha Katowic Muchowca i 90 ha lotniska w Gliwicach, do 250 ha w przypadku Częstochowy – Rudnik.
Wszystkie lotniska posiadają dogodne położenie względem centrów miast, w okolicach których są zlokalizowane. Szacowany maksymalny czas dojazdu do centrów miast z lotnisk wynosi 10-15 minut. Infrastruktura lotnisk jest w większości przypadków stosunkowo dobrze rozbudowana. Wszystkie lotniska posiadają na swoim terenie hangar oraz różnego rodzaju zabudowania portu lotniczego oraz stację paliw. Problemem natomiast jest brak miejsc noclegowych oraz budynków kontroli lotów.