Piątek, 8 listopada 2024

imieniny: Seweryna, Gotfryda, Hadriana

RSS

30.03.2012 10:02 | 11 komentarzy | e

Co zrobić z samochodem, który uległ kolizji albo awarii na drodze? Tutaj znajdziesz odpowiedź na to pytanie.

Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

 

Próbować jechać dalej? Wezwać przyjaciela z linką holowniczą? Zatrzymywać przejeżdżające samochody? Zapłacić mieszkającemu w pobliżu właścicielowi ciągnika? Zestresowanemu właścicielowi uszkodzonego pojazdu niejeden pomysł przychodzi do głowy. Doświadczeni automobiliści radzą: wezwij fachową pomoc a unikniesz dalszych szkód i jeszcze większych wydatków.

ZADZWOŃ :789 000 789. Ten dostępny w całym kraju numer pomocy drogowej oferuje kierowcom firma „Assistance 24h”. Dzięki usłudze „SOS 24-h” możemy liczyć na szybką i troskliwą opiekę obejmującą holowanie i naprawę naszego auta w pobliskim warsztacie.

Ustal  gdzie jesteś

Pierwsze pytanie operatora pomocy drogowej będzie dotyczyło miejsca gdzie stoi samochód. Niełatwo na nie odpowiedzieć kiedy jesteśmy zaskoczeni, więc dobrze się wcześniej przygotować.

1. Zanim zdarzy się wypadek przećwicz odczytywanie współrzędnych miejsca postoju ze swojego urządzenia nawigacji satelitarnej albo smartfona (nie każdy wie gdzie tego szukać).

2. Jeśli w pobliżu jest jakiś charakterystyczny obiekt (stacja benzynowa, kolejowa, sklep…, zapytaj personel o jego położenie, adres lub dojazd.

3. Odczytaj dane ze słupka hektometrycznego przy drodze. Zazwyczaj na słupku od góry mamy liczbę określającą kilometr a niżej (większą) liczbę metrów (1 oznacza 100 m, 2 – 200, itd.). Przyda się jeszcze numer drogi, albo przynajmniej nazwy mijanych ostatnio miejscowości.

Oceń szkody

Operator pomocy drogowej będzie zainteresowany opisem widocznych uszkodzeń, ale zada też parę mniej oczywistych pytań:

– o markę i model samochodu,

– o wagę pojazdu (masę własną),

– o rodzaj skrzyni biegów (samochody z automatyczną skrzynią nie mogą być holowane, trzeba użyć lawety),

– o ew. przyczepę albo przewożony ładunek,

– o liczbę pasażerów,

– o UBEZPIECZENE,

– o koła (czy któreś nie odpadło, nie straciło opony),

– czy w baku jest paliwo i czy jest odpowiednie (np. czy nie nalaliśmy benzyny do diesla),

– czy coś nie wycieka z komory silnika (olej, płyn hamulcowy, chłodniczy).

Czy trzeba wzywać policję?

Jeśli ucierpieli ludzie konieczne jest wezwanie policji. Nie wolno wtedy usuwać i przenosić pojazdów ani ich części. Jeśli ucierpiały tylko samochody wystarczy dojść do porozumienia co do winy z pozostałymi uczestnikami kolizji. Najłatwiej wypełnić i podpisać formularz ściągnięty ze strony http://sos-24h.pl/beta/upload/oswiadczenie.pdf

Zawiadom firmę ubezpieczeniową

Każde zdarzenie drogowe trzeba zgłosić jako „szkodę” u swojego ubezpieczyciela w ciągu zazwyczaj 5-7 dni. Warto dokładnie sprawdzić ten termin bowiem jego przekroczenie spowoduje odmowę wypłaty odszkodowania.

Inne przydatne  numery

Jeśli w wypadku ucierpieli ludzie, budynki, wybuchł pożar, albo może dojść do kolejnych groźnych zdarzeń, możesz poprosić o pomoc dyspozytora pomocy drogowej. Jeśli jednak nie możesz się dodzwonić spróbuj użyć numerów ratunkowych:

112 – europejski numer ratunkowy

997 – policja

998 – straż pożarna

999 – pogotowie ratunkowe

(Agencja Editener)