Zdziebło: Mści się upór kolejarzy
Wiceminister Adam Zdziebło zwraca uwagę, że jeśli kolejarze i samorządowcy nie zaczną działać, kolejne unijne pieniądze przejdą im koło nosa.
Marek Pawlik, dyrektor ds. strategii i rozwoju PKP Linii Kolejowych SA, uspokaja śląskich samorządowców, że nikt nie planuje zamknięcia linii Wodzisław – Chałupki. – Taka ewentualność może nastąpić jedynie w trybie awaryjnym, tzn. w przypadku nagłego pogorszenia się stanu infrastruktury – czytamy w korespondencji. Tymczasem bez remontu, owo pogorszenie niechybnie nastąpi.
To czy linia zostanie wyremontowana zależy tylko od dobrej woli kolejarzy i śląskich samorządowców. Jak zapewnił nasz tygodnik Adam Zdziebło, wiceminister rozwoju regionalnego, tory można wyremontować za unijne pieniądze, trzeba jednak mieć projekt. – Rozmawiałem „roboczo” z ministrem transportu. Mają w planach remonty naszych linii. Nie tylko tej do Chałupek ale również do Nędzy, Suminy czy linii Rybnik – Żory – mówi Adam Zdziebło, równocześnie wskazując, że to na razie tylko plany. Czy zostaną zrealizowane? Każdego roku PKP PLK otrzymuje budżet na odtwarzanie swoich linii jednak potrzeb jest więcej niż pieniędzy. – Program, którym zarządzam czyli „Infrastruktura i Środowisko” zakłada duże modernizacje kluczowych szlaków kolejowych w Polsce (np. Gdynia – Warszawa – Katowice). Nie mamy zgody Komisji Europejskiej na przeznaczenie części tych pieniędzy na mniejsze i prostsze zadania czyli tzw. rewitalizacje, jak choćby ta omawianej linii. Choć wielokrotnie rozmawialiśmy z KE o wyrażeniu przez Brukselę zgody na takie projekty – tłumaczy Zdziebło. Zdaniem wiceministra, dodatkowo sprawę komplikują sami zainteresowani. – Mści się upór tego sektora co do właściwego przygotowania dokumentacji technicznej oraz skłonność do dyskutowania o konieczności spełniania wymagań stawianych przez KE. A tu nie ma o czym dyskutować. I wszyscy pozostali beneficjenci od lat o tym wiedzą i nie mają z tym większych problemów. Przypomnę, że w całym kraju zrealizowanych i będących w trakcie jest ponad 100 tys projektów. Kwota inwestowanych pieniędzy przekroczyła 200 miliardów zł.
Mniejsze zadania, jak rewitalizacja linii mogą być realizowane. – Moim zdaniem samorządy lokalne wraz z sejmikiem woj. śląskiego i kolejarzami, już dziś powinni przygotować listę inwestycji w nowym budżecie UE na lata 2014 – 2020. To już za 1,5 roku czyli czasu pozostało mało. Trzeba pamiętać, że nie mogą to być tylko pomysły ale już przygotowane dokumentacyjnie projekty – tłumaczy wiceminister.
Adrian Czarnota
Ludzie:
Adam Zdziebło
wiceminister, senator
Komentarze
30 komentarzy
do Jasiu Psota: szerokie tory ,to była sznsa, no ale polska głupota.....Poszukaj coś na ten temat
na kolei wszyscy znają się tak , jak na piłce nożnej
PLK musi wyremontowac ta linie wtedy ona znacznie odzyje a ruch towarowy sie wzmocni. Najwazniejsze to normalna predkosc na szlaku!!!
@PLK: bardzo dobrze! Chodziło mi o wskazanie, że po tych torach oprócz niewątpliwie nierentownych pociągów osobowych, jeżdżą też składy towarowe. To informacja dla tych, którym się wydaje, że jak oni jeżdżą autem, to tory już można zaorać.
przez Olzę jeżdżą maszyny pszewozników prywatnych po składy towarowe pszyjeżdżające z Czech
już raz powiedziałem ,jestem entyzjastą kolei ale nasze zdania zupełnie się nie liczą, ale miło jest podyskutować. Przypominam Jasiu :PILNUJ ZDJĘĆ STACJI I STACYJEK.
@bbbb: nie widuję, bo nocami jeźdżą... Codziennie po północy toczy się sporo wagonów, a świateł w nich nie ma. Czytałeś zresztą, że większość towarowych rzucili przez Racibórz, bo u nas za wielkie dziury... Wiem, że w Bluszczowach zasypało, ale bez przesady! Nie takie rzeczy się remontuje, kopie, buduje! Poza tym: ja nie walczę o to, żeby jeździły puste pociągi osobowe, tylko zwracam uwagę, że w tych samych miejscach szynobus (zwykły, taki za 2mln) spłaciłby się w 3 lata i jeździł rentownie - bo jeździłby szybciej, dzięki czemu bardziej obłożony. (przy takim samym zapełnieniu - na styk) I najważniejsze: żeby nie rozp... tego, co jest, bo za 30 lat transport towarów drogami będzie za drogi, a~tory nie tak prosto na nowo położyć, jak się coś zbuduje na ich drodze.
Jechałam jak były duże mrozy i śnieg tym pociągiem do Olzy - było ok. 30 pasażerów. To może też nie jest bardzo dużo ale to świadczy jak warunki pogodowe mają wpływ na to, że ludzie chętniej jadą wtedy pojazdami na szynach... Oczywiście jestem za utrzymywaniem pociągów i remontem tej linii. Olza popiera!
jedzie pociag z daleka.......... ale jednak ekonomia.
ps. linie kolejowa masz nawet na 30 lat ale jak te pieniadze chcesz na drogi to za te twoje marne 45 mln wybudujesz az kilometr autostrady. Powodzenia w rozwoju Polski, powiatu i regionu. Widac jaki z ciebie strateg...
Nie masz racji bbbb bo kiedy linia bedzie wyremontowana to pasazerow bedzie znacznie wiecej. Do tego wykorzystana moze byc jako tranzyt towarowow spoza naszego regionu i alternatywa dla innych linii ( w razie wypadku, wichury czy powodzi). Podroz 50 minut z Chalupek do Wodzislawia, brudne dworce, ohydne perony to przyczyny dlaczego jest dwoch pasazerow w 650 tys regionie.
do jasiu psota, kiedy ostatnio widziłeś pociąg towarowy z okna swojego domu. W Bluszczowie tory są zasypane, no i plajta. Kop Anna zamknięta, no i plajta, żwirownia Roszków zamknięta ,no i plajta i co wozić pociągiem ,oprócz tych dwóch pasarzerów ?. Kiedyś u Tuwima jeździły same grubasy i jadły tłuste kiełbasy. TO SE NE WRATI
Zdziebło nie ma pojecia o niczym , a udaje że zna się na kolei .Najlepiej pleść dyrdymały jak cała ta partia i okradać ludzi ze wszystkiego , poczawszy od zasiłku pogrzebowego , pracy do końca życia , i podwyżek , podwyżek , podwyżek na wszystko.
Kulczyk chce budować kopalnie na Śląsku ???? Czy tu nigdy nie było kopalń. To juz jest paranoja.
@jucha: gdyby węgiel do elektrowni też wozili po drogach, to byś się już z osobowym autem na nich nie zmieściła... Przynajmniej na Śląsku.
do Rozsądny :dróg nie trzeba będzie likwidować, one nie remontowane jak kolej same się zlikwidują . Zobaczycie ,co będzie po EURO. Inwestycje będą stały nie wykończone jak po epoce Gierka
i zaczęła się era rozsprzedawania (rozkradania) MAJĄTKU NARODOWEGO . Zniszczona została nie tylko kolej , ale także przemysł ,górnictwo handel. Polakom zostały wycieczki do ,,biedronki'' czy innych ,,marketów" a kapitał jest wywożony za granicę .No oczywiście ,,kredyty chwilówki" A pozwólcie sobie na odrobinę luksusu. Po co więc Wam kolej ,skoro za niedługo będziecie siedzieć w domu na dupie ,bo do ,,miasta nie będzie za co ani po co.Mota co chceta
No przepraszam bardzo. Jak można mówić o transporcie publicznym, że nikt z niego nie korzysta? Kiedyś tak samo mówiono o żłobkach i je zlikwidowano... Wojsko też możnaby zlikwidować bo od 1945 nie było zbrojnego konfliktu, a armia kosztuje miliardy! Powinno się też zlikwidować niektóre drogi powiatowe i gminne bo korzysta z nich zbyt mało aut ;)
początek ery rządów ,,solidarnościowych" kolej zastał w rozkwicie .Linie zelektrfikowane automatyzacja dynamiczna rozbudowa i unowocześnianie. ...i co dalej to widać. Kto jest za to odpowiedzialny ? czy to są patrioci
Zgadzam sie z bbbb. Po co ladowac kase w cos z czego i tak prawie nikt nie korzysta. Dla paru osob ladowac 50 mln w remont linii? To jakis ponury zart. Przeznaczyc pieniadze na drogi i sprawa zalatwiona. Teraz i tak kazdy ma auto i szybciej dojedzie autem gdzie chce.
@do bbbb: recht! Paliwa teraz są tylko droższe. Za 30 lat może nie być ich wcale, bo są pozyskiwane coraz kosztowniej, a~zemści się za to środowisko. Żeby następne pokolenia nie zniknęły pod wodą (choć Śląsk leży wyżej, to nie musimy się tak przejmować... ;-) musimy dbać o oszczędność paliw (CO2), a~transport szynowy towarów masowych jest z 10 x oszczędniejszy na dieslu. Ciągnięty elektrowozem - jeszcze bardziej. A za wartość dóbr oddanych przez Komisję Majątkową można było wyremontować _wszystkie tory w~Polsce_!
a radnym z Wodzisławia w głowie TV Trwam i gówno ich to wszystko obchodzi
Tu nie chodzi o ekonomię tylko brak remontu linii. Ludzi jeździ mało bo pociąg jedzie wolno. Czy naprawdę to jest takie trudne do zrozumienia? Czy to, że linia kolejowa jest źle utrzymana ma być powodem do likwidacji pociągów? Zauważcie, że w ostatnich latach funduje się remonty biur, urzędów i szkół. Z kady państwa miliardy idą na kościół. A kolej niestety była traktowana jak siódme koło u wozu. Zgadzam się z polskim Niemcem, który śmieje się trochę z tego co dzieje się w Polsce. Żaden normalny kraj w Europie nie doprowadził do tak fatalnego stanu sieci kolejowej co Polska. Nawet komuniści którzy objęli Ziemie Odzyskane od Niemców dbali tam na kolej. W ostatnich 20 latach stwierdzono, że ważniejsze od kolei są urzędy, powiaty i kościoły. Efekty tego niestety mamy. A ból i płacz będą tym większe jak droższa będzie benzyna i olej napędowy!
dzisiaj ,ok godz 16 pociąg relacji Wodzisław Sl -Chałupki wiózł 2 (słownie dwóch) pasażerów. Ja naprawdę jestem wielkim zwolennikiem kolei, ale ekonomia jest nieubłagana
@Marekk: zgadzam się. Rzuć okiem na komentarz pod "odcinają" - linia 176 będzie naprawiona :-D
Panie Ździebło: czy pan jako Ślązak zna takie stare powiedzenie "Polonische Wirtschaft", czyli krótko mówiąc po polsku brak planowania? Polska nie ma pieniędzy a wywala je na byle co i szasta na prawo i lewo. Najpierw zamyka szkoły górnicze żeby za kilka lat otwierać je podwójnym nakładem środków. Najpierw zamyka linie kolejowe, a potem dziwi się że złodzieje ukradli tory. Dla mnie ten brak planowania i brak gospodarki jest nie do zniesienia. Mam nadzieję, że w końcu nabierzecie rozumu do głowy , walniecie tymi wszystkimi partiami i zabierzecie się do roboty na rzecz tego państwa, na rzecz Śląska. Najważniejsze jest planowanie, gospodarowanie i mądre oszczędzanie. Mam w nosie wasze partie i wasze utarczki. Mam tego dość. Siądźcie wreszcie przy stole i zaplanujcie coś rozsądnie. Jestem za jednomandatowymi okregami, chcę głosować na gospodarza, a nie na partie!!
Marekk zgadzam się całkowicie, proponuję te uwagi przekazać w całości p. Zdziebło.
Jeszcze slynna mapa... Ciekawe dlaczego magistrala z Gdynii nagle skreca na wschod a nie raptem 20 km do Bogumina bardzo waznego wezla kolejowego w Czechach? http://www.plk-inwestycje.pl/mapa/
ale cos jest nie tak: 1) samorzady maja przygotowac projekt remontu czegos co nie jest ich? 2) Minister transportu ma w planach remont naszej linii i linii do Nedzy ale min. transportu mial w planach takze darmowa autostrade... 3) Inicjatyywa remontu powinna wyjsc od Ministerstwa i od PLK rozumiem ze samorzad - miasto, powiat moze pomoc w projekcie, rozumiem nawet ze urzednik z Wodzislawia taki program moze napisac i przygotowac super wniosek ALE!!! nie moze tego robic bez zgody i woli wlasciciela i bez wklady PANSTWOWYCH pieniedzy w przyszly remont. 4) sytuacja ta pokazuje jaki jest balagan na kolei 5) Dlaczego linii do Chalupek nie wpisano do planu remontow "modernizacji kluczowych szlaków kolejowych w Polsce (np. Gdynia – Warszawa – Katowice)." projekt wg mapy PLK poprostu skreca na Pszczyne a nie do waznego wezla w Boguminie. 6) Cala ta sytuacja pokazuje jaki jest w Polsce balagan zwiazany z koleja. Ministerstwo Transportu i PLK musza cos zrobic oni sa od tego miasta i samorzady moga jakos pomoc ( pomoc napisac projekt do UE, wybudowac drogi dla nowego przystanku, przejac budynki). 7) Minister Zdzieblo wydaje sie bierze sprawe na przeczekanie tak jak z darmowa A1 mamy czekac tylko 1,5 roku do nowego budzetu UE, tylko zeby za te poltora roku bylo w ogole co do remontu bo linia kolejowa w Bluszczowie juz jest rozkradana. REMONT NATYCHMIAST tego chce spoleczenstwo a nie znowu gruszek na wierzbie
My tu się rozczulamy że Mieczysław z Dariuszem biorą jakąś małą kasę w Wodociągach i MZK. A p. ŹDZIEBŁO? Jak on sobie daje radę jako senator + wiceminister. I już nie chodzi o kasę tylko o czas. Facet chyba nie śpi.