Stabilny wzrost firmy Henkel Polska w 2011 roku
Polski oddział firmy Henkel, światowego lidera marek i technologii, odnotował w 2011 roku przychody ze sprzedaży w wysokości ponad 1,7 mld złotych. To wynik lepszy o 4 procent w porównaniu z rokiem finansowym 2010. W minionym roku Henkel umocnił wiodącą pozycję w kluczowych grupach swoich produktów.
- Nasze wyniki są bardzo dobre, co pokazuje, że mimo spowolnienia tempa wzrostu gospodarczego, wykorzystaliśmy w pełni możliwości rynkowe. Utrzymaliśmy lub umocniliśmy pozycję lidera zarówno na rynku środków piorących i czystości, jak i kosmetyków do włosów i ciała. Był to także doskonały rok dla działu klejów budowlanych i konsumenckich – powiedział Janusz Gołębiowski, prezes zarządu Henkel Polska. - Jestem szczególnie dumny z pracowników naszej firmy, którzy, mimo trudnych warunków na rynku, z zaangażowaniem i pasją pracowali na bardzo dobry wynik.
2011 był dla Działu Kosmetyków Pielęgnacyjnych i Zapachowych rokiem kolejnych inwestycji marketingowych i rozwijania kluczowych marek. Strategia ta przyniosła firmie wymierne sukcesy: wzrost sprzedaży, wzrost udziałów rynkowych w wielu kluczowych kategoriach oraz utrzymanie pozycji lidera na bardzo innowacyjnym i konkurencyjnym w Polsce rynku kosmetyków do pielęgnacji włosów i ciała.
Wśród kluczowych kosmetycznych marek Henkla, które święciły swoje triumfy w 2011 roku, trzeba przede wszystkim wymienić markę Syoss. Produkt, który swoją premierę w Polsce miał zaledwie w 2009 roku, jest dzisiaj marką wszechstronną, oferującą pełną linię kosmetyków do pielęgnacji, stylizacji i koloryzacji. W 2011 roku jego sprzedaż wzrosła dwucyfrowo w stosunku do wyniku z roku poprzedniego. Sukcesy tej marki oraz marek Taft i Got2b pozwoliły firmie zakończyć rok 2011 najwyższymi w historii udziałami w polskim rynku produktów do stylizacji włosów oraz zdobyciem pozycji producenta nr 1 na rynku produktów kosmetycznych do włosów.
Wśród produktów do pielęgnacji ciała oferowanych przez firmę Henkel najbardziej dynamicznie, bo dwucyfrowo, rosła marka Fa, do czego przyczynił się sukces rynkowy linii żeli pod prysznic Fa Nutriskin.
Sukcesy Działu Kosmetyków Pielęgnacyjnych i Zapachowych to także efekt doskonałej współpracy z partnerami handlowymi. Dowodem na to jest tytuł Best of the Best Supplier of the Year (Najlepszy z Najlepszych Dostawców Roku), który przyznała Henklowi sieć sklepów drogeryjnych Rossmann.
2011 był trudny dla rynku środków chemii gospodarczej w Polsce, który odnotował wyraźny spadek wartości obrotów w stosunku do roku poprzedzającego. Przełożyło się to na wzrost konkurencji wśród producentów i bardzo wyraźną rywalizację cenową. Tym cenniejszy jest sukces Działu Środków Piorących i Czystości firmy Henkel, który radził sobie w tej niełatwej sytuacji rynkowej najlepiej ze wszystkich konkurujących firm i w efekcie po raz pierwszy w historii zdobył w 2011 roku pozycję producenta numer 1 na rynku detergentów w Polsce.
Na ten spektakularny sukces zapracowały wspólnie wszystkie kluczowe marki detergentowe Henkla, zajmujące wiodące pozycje rynkowe w swoich kategoriach. Liderami rynkowymi w swoich kategoriach były w 2011 roku między innymi: marka Perwoll – najczęściej kupowany przez Polaków płyn do prania specjalistycznego, Pur – płyn do zmywania ręcznego, Bref – linia produktów do utrzymania czystości w toaletach czy w końcu Clin – najczęściej wybierane produkty do mycia szyb i powierzchni szklanych. Mocną drugą pozycję w swoich kategoriach zajmowały kolejno: proszek do prania Persil, płyn do zmiękczania tkanin Silan oraz środki do zmywania w zmywarkach oferowane pod marką Somat.
Sukcesy te Henkel zawdzięcza przede wszystkim swojej strategii innowacji produktowych. Firma stara się oferować produkty najwyższej jakości, produkowane z myślą o rosnących oczekiwaniach konsumentów oraz w trosce o środowisko naturalne. Dobrym przykładem takiego produktu w 2011 roku jest nowy Persil Expert, najbardziej skoncentrowany proszek do prania na polskim rynku. Persil Expert – efekt kolejnego etapu kompaktyzacji proszków do prania - pozwala dozować zaledwie 80 g proszku na jedno pranie, zamiast dotychczasowych 100 g. Proces kompaktyzacji proszków do prania oznacza wygodę dla konsumentów, ale także szereg korzyści środowiskowych, jak na przykład mniejsze zużycie substancji chemicznych i mniej odpadów opakowaniowych. Ta inicjatywa stawia firmę Henkel na pozycji lidera zmian na rynku środków piorących w całej Europie Środkowo-Wschodniej (projektem został objęty cały region) i sprowadza do Polski standardy obecne w Europie Zachodniej od ponad 3 lat
Dobra koniunktura na rynku budowlanym w Polsce sprzyjała w ubiegłym roku Działowi Klejów Budowlanych i Konsumenckich. Dział odnotował dwucyfrowy wzrost sprzedaży, co uczyniło 2011 rokiem rekordowo wysokich obrotów, najwyższych w ponad 20-letniej historii działu w Polsce. Jednym ze źródeł tego sukcesu była z pewnością nowa, sprawniejsza struktura organizacyjna działu, która wdrażana stopniowo od dwóch lat pozwoliła skuteczniej docierać do poszczególnych grup klientów z ofertą produktów do ociepleń (tynki i farby), hydroizolacji (fugi i silikony) oraz uszczelniania (piany poliuretanowe).
W ramach oferty chemii budowlanej Henkla największy wzrost sprzedaży zanotowała w ubiegłym roku kategoria produktów ociepleniowych. Bardzo skuteczna okazała się tutaj strategia instalowania u dystrybutorów kolejnych stacji barwienia tynków, których na koniec 2011 roku było już 380 w całej Polsce. Sukcesem było także wprowadzenie na rynek systemu Visage - pięciu wzorów imitujących fakturę drewna do aplikacji na tynkach – świetnie przyjętego przez odbiorców instytucjonalnych i indywidualnych.
2011 był kolejnym rokiem szybkiego rozwoju Działu Klejów i Technologii dla Przemysłu. Dział odnotował dwucyfrowy wzrost sprzedaży, co było wynikiem między innymi stale rozszerzanej i usprawnianej sieci sprzedaży i doradców technicznych. Wśród sukcesów minionego roku warto wymienić doskonałe wyniki sprzedaży innowacyjnych produktów marek Loctite oraz Teroson, a także ponad 20% wzrost sprzedaży technologii przygotowania powierzchni. Produkty technologiczne Henkla były też wielokrotnie nagradzane. Opatentowany dwuskładnikowy klej szybkowiążący Loctite 3090 nagrodzony został w konkursach na Produkt Roku, organizowanych przez Magazyn Przemysłowy oraz Dziennik Gazetę Prawną. Z kolei nowość w dziedzinie przygotowania powierzchni, technologia TecTalis – służąca do ochrony antykorozyjnej przed lakierowaniem proszkowym (KTL), wyróżniony został Złotym Medalem na Targach "INNOWACJE - TECHNOLOGIE - MASZYNY 2011" w Poznaniu.
Podobnie jak w ubiegłych latach, tak i w 2011 r. Henkel inwestował w Polsce w poprawę konkurencyjności oraz parametrów środowiskowych swoich zakładów produkcyjnych. Jest to zgodne ze strategią zrównoważonego rozwoju firmy, w której problematyka wyczerpywania się nieodnawialnych źródeł energii i związanych z tym zmian klimatycznych została uznana za jedno z kluczowych wyzwań przyszłości, które firma będzie adresować w swojej biznesowej praktyce.
Jedną z najważniejszych inwestycji środowiskowych w 2001 roku była modernizacja suszarni piasku w zakładzie produkcji chemii budowlanej w Wrzącej o wartości 2 milionów złotych, dzięki której zdecydowanej poprawie uległa efektywność energetyczna tego procesu. Z kolei zakład produkcji detergentów w Raciborzu, jako jeden z pierwszych w Polsce, a równocześnie jako pierwszy zakład firmy Henkel na świecie, wdrożył rozwiązania i uzyskał pod koniec ubiegłego roku certyfikat zgodności z nową międzynarodową normą ISO 50001. Norma ta jest jedną z najnowszych i najlepszych światowych praktyk, służących racjonalnemu i oszczędnemu zarządzaniu energią we wszystkich procesach produkcji i funkcjonowania przedsiębiorstw i organizacji.
W 2011 roku Henkel potwierdził także pozycję wiodącego pracodawcy na polskim rynku, wchodząc do ekskluzywnego grona zaledwie siedmiu firm nagrodzonych tytułem Najlepszego Pracodawcy 2011 w badaniu przeprowadzanym przez firmę AON Hewitt. Henkel po raz kolejny zdobył także tytuł Top Employer.