Adam Zdziebło pyta o linię Wodzisław-Chałupki
Treść oświadczenia senatora Adama Zdziebło, złożonego na szóstym posiedzeniu Senator RP w dniu 16.02.2012r., skierowanego do ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej Sławomira Nowaka w sprawie utrzymania linii kolejowej Wodzisław - Chałupki. Pismo w tej sprawie zostało również wystosowane do zarządu spółki PKP PLK.
Oświadczenie skierowane do ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej Sławomira Nowaka:
Szanowny Panie Ministrze!
Na początku lutego bieżącego roku w mediach pojawiła się informacja o planowanej przez PKP PLK likwidacji linii kolejowej Wodzisław Śl – Chałupki.
W pierwotnej wersji odcinek ten znalazł się w grupie inwestycji zgłoszonych do naprawy głównej, później okazało się jednak, że decyzja o jego zamknięciu jest tylko kwestią czasu. Likwidacja połączenia kolejowego Wodzisław Śl. - Chałupki będzie nieodwracalną stratą dla całego regionu. Linia ta, umożliwia najkrótsze połączenie zachodniej części województwa śląskiego z kolejami czeskimi i stacją Bohumin - jednym z większych i ważniejszych obiektów na terenie działania kolei czeskich, tworzących wraz z innymi tzw. Ostrawski Węzeł Kolejowy. Ze stacji Bohumin dostępne są połączenia do Bratysławy, Wiednia, Brna oraz Pragi.
Powyższa trasa jest ważna nie tylko ze względu na swój transgraniczny przebieg, ale również ze względu na przebiegający nią transport pasażerski i towarowy. Patrząc na sieć dróg w tym rejonie, to właśnie aspekt kolejowych przewozów towarowych jest niezwykle istotny, jako jeden z kluczowych elementów składających się na potencjał rozwojowy tej części województwa. Warto w tym miejscu również dodać, że kompleksowy remont torowiska na tym odcinku wykonano w latach 60-tych ubiegłego stulecia. Brak jasnego sygnału dotyczącego utrzymania opisywanej linii budzi oczywiste obawy, czy nie podzieli ona losu linii 177 łączącej Racibórz z Głubczycami, która od grudnia 2010r. ze względu na zły stan techniczny toru oraz bezpieczeństwo została formalnie zamknięta.
Gdyby tak się stało, wówczas transport kolejowy towarów prowadzonych opisanym odcinkiem musiałby zostać zastąpiony transportem kołowym, co przy istniejącym stanie infrastruktury drogowej w powiatach wodzisławskim i raciborskim i specyfice funkcjonujących tam przedsiębiorstw, może stać się przyczynkiem do znacznego pogorszenia ich pozycji rynkowej. Co za tym idzie, może negatywnie wpłynąć na lokalny rynek pracy.
Szanowny Panie Ministrze, zdając sobie sprawę z ogromu wyzwań, jakie stoją przed sektorem kolejowym, deklarując jednocześnie pełne wsparcie dla pańskich działań proszę, biorąc pod uwagę znaczenie gospodarcze linii kolejowej Wodzisław Śl – Chałupki, o odpowiedź dotyczącą jej przyszłości.
Łączę wyrazy szacunku
Adam Zdziebło
Senator RP
Ludzie:
Adam Zdziebło
wiceminister, senator
Komentarze
51 komentarzy
kolej ,to nie problem z liniami osobowymi, kiedyn kolej była JEDNA linie towarowe zarabiały na osobowe a potem porobiły się spółki
a może powrócić do organizacji kolei z przed lat 80 -90 ,rozgonić wszystkie społki ,a na pewno znalazło by się więcej niż 1.2 mln
no tak ale czy te pieniadze po prostu nie przepadna. PLK jest nie przygotowana
czy ktoś wie coś o projekcie ,,szeroki tor do granicy" i tiry na tory. to mogła być przyszłość kolei i zatrudnienie dla kilku tysięcy ludzi
zapytajcie związkowców z jedynie słusznego związku ,czemu rozpiżdzili kolej???
mam bardzo dobre informacje, przeczytaj jeszcze raz ten artykuł ;) ten 1,2 mld UE przeznaczyła na kolej, ale "mądry" polski rząd go chciał przesunąć na autostrady, tyle że UE powiedziała "nie" i teraz się zastanawiają co zrobić z tą kasą na kolei, w czym upatruję szansę dla naszej linii oczywiście
finans@ masz zle informacje 1,2 mld nie pojdzie na kolej. przesuniecia nie bedzie nie siej zametu. http://www.rynek-kolejowy.pl/31876/Przesuniecia_nie_bedzie_Minister_potwierdza.htm
@xxxxxxxxxx Minister nie po to pytał żeby sie dowiedzieć, ale po to żeby zapytać. To tak jak z tymi którzy mówią żeby mówić ,a nie żeby powiedzieć.
polski polityk bierze potężną kasę, ale za nic nie odpowiada, ani z niczego się nie rozlicza. Widzieliście, jakiegoś polskiego polityka przed sądem? A nasze państwo jest na dnie, kto za to odpowiada?
o rodzinę zza Buga
A o co pyta Zawadzki ?Poseł PełO?
Czego domaga się dzisiaj śląska palestra?
Zdaniem Okręgowej Rady Adwokackiej w Katowicach konieczna jest deregulacja zawodu polityka przez:
- zmianę ordynacji wyborczej przez wprowadzenie okręgów jednomandatowych,
- zmianę ordynacji wyborczej do Sejmu i Senatu poprzez ograniczenie liczby podpisów osób, popierających kandydata do 500.
To umożliwi udział w wyborach osobom wyróżniającymi się w lokalnych społecznościach.
Nasi politycy to osoby niekompetentne i niesłowne, związane dyscypliną partyjną, która paraliżuje wszelkie działania na rzecz Śląska - takie wnioski płyną z uchwały, jaką kilka dni temu podjęła Okręgowa Rada Adwokacka w Katowicach
(Dziennik Zachodni)
Nasi politycy są niekompetentni, niesłowni i sparaliżowani dyscypliną partyjną. Śląscy adwokaci zaproponowali więc, aby zawód polityka poddać deregulacji, bo obecny system partyjny uniemożliwia wielu ludziomm wpływanie na decyzje rządu.
Zdaniem śląskiej palestry, zawód polityka stał się zawodem ... rozwiń całośćzamkniętym dla aktywnych społecznie obywateli. "Ukształtowany system partyjny skutecznie wyeliminował możliwość wpływu na rządy w państwie dla rzeszy osób nie związanych z kastą politycznych "celebrytów", monopolizującą życie polityczne ostatniego dwudziestolecia" - czytamy w uchwale adwokatury, która postanowiła aktywniej niż do tej pory włączyć się w życie regionu.
Członkowie palestry podkreślają, że gry wewnątrzpartyjne powodują, iż eksponowane stanowiska w państwie obejmują ludzie niekompetentni, a dorosłych obywateli pouczają osoby, które same niczego nie osiągnęły we własnym życiu zawodowym.
- Intencje słuszne, ale obawiam się, że w praktyce to niewykonalne - mówi dr Tomasz Słupik, politolog z Uniwersytetu Śląskiego. Dlaczego? Bo to politycy decydują o kształcie ordynacji wyborczej i zmianami nie są zainteresowani. Politolog przypomina, że spór o to, czy jednomandatowe okręgi wyborcze to opcja korzystniejsza dla demokracji toczy się od wielu lat.
- Pamiętajmy też, że zmiana ordynacji bynajmniej nie jest panaceum na wszystkie bolączki. Symulacje pokazują, że jednomandatowe okręgi spowodują, iż przestaniemy głosować na kandydatów wielkich partii - podkreśla dr Słupik.
1,2 mld zł, które miało iść na autostrady pójdzie jednak na kolej, nie zmarnujmy tego i prośmy o zajęcie się tą linią!!!
Kiedy odpowiedz ministra ktos wie?
torowiska musza byc panstwowe chocby na wypadek wojny. To wazne strategiczne srodki transportu
Nie do NIK ale pod trybunal. Bo to ze ktos od 1984 roku nie wykonuje remontu to SKANDAL. Teraz chca zamknac linie poczekac az ja sie rozkradnie a potem (w 2014) jak wszystko bedzie zniszczone i rozkradzone to moze remontowac ja nie za marne 45 mln ale za 145 milionow zlotych. Oto wlasnie Polska. Kto odpowiada za planowanie strategiczne PLK powinien sie wstydzic i stanac przed ministrem. Nie zaplanowal na czas remontu linii.
@mkol: tak trzymać! @sap: rentowność to sprawa taboru i rozkładu jazdy. Nikt prywatny do tego nie dopłaci, ale za takie dopłaty, jak dostaje teraźniejszy przewoźnik (około 2000zł/dzień), odpowiednim taborem można by ludzi wozić _co godzinę i za darmo_!
Tylko, że dla PKP PLK ta linia należy do rentownych i to według oficjalnych danych podanych na konferencji o infrastrukturze kolejowej z lutego 2011. Byli na niej samorządowcy ze Śląska, władze województwa i PKP. Linie nierentowne w województwie to np. trasa do Wisły, Bielsko-Cieszyn czy Żywiec-Sucha i o tych dyrektor PLK powiedział, że jeśli nie przejmie ich Urząd Marszałkowski to zostaną zamknięte. Na materiałach konferencyjnych linia do Chałupek nie została zawarta w gronie linii nierentownych. Tym bardziej więc można w pismach powoływać się na fakt, że linia jest rentowna, a jej zaniedbanie kwalifikuje się nie do jej zamknięcia ale do skierowania sprawy do NIK. Oczywiście jeśl są u nas jacyś posłowie z jajami, którzy by się na to odważyli.
jak tak czytam to mi się chce śmiać jak by tak każdy z was obsługiwał tą trasę i czerpał z niej niezłe kozysci a po kilku latach wszystko by się zmieniło ze do interesu trzeba dołożyć to ciekawe czy dalej by obsługiwał tą trasę
@qwerty24: torowiska muszą po wsze czasy pozostać państwowe. I tylko powinni ich na jasnych i jawnych zasadach użyczać. Szlaki kolejowe mogły powstać tylko w czasach, kiedy ziemia w większości była państwowa i niezabudowana (albo w każdym razie ludzie nie byli tak samolubni i pazerni jak za teraźniejszego kapitalizmu). Nie da się torów puścić inaczej, bo muszą iść po równym i w miarę prosto. I jeżeli ktoś te nasypy rozkopie albo pozwolą to komuś kupić, to koniec, przepadło. @luk: prawda. Ludzie! Piszmy pod źródłowym artykułem! http://www.nowiny.pl/80990-odcinaja-raciborz-od-swiata.html
dziś się nie opłaca a kiedyś jakiś prywaciarz otworzy i będzie mu się opłacać, a może ktoś celowo osłabia wartość żeby kupić
jasne ze jest ale w Polsce jak widac nic sie nie oplaca. W czasach kiedy Unia daje pieniadze kryzys po upadku komuny minal zamiast inwestowac w infrastukture to sie doprowadza do jej upadku. PLK z linia do Chalupek ma mistrza swiata. Obcinanie polaczen tragiczna predkosc i brak nowoczesnego taboru to przyczyny. Szkoda tylko ze wraz z molochem PKP musi upasc linia kolejowa. Jak by ja przejely Ceskie Drahy albo inne przedsiebiorstwo to i linia by byla wykorzystywana i jeszcze przyniosla by zyski.
Już nie wpominam nawet o tym , że w Boguminie na parkingu przed basenem w soboty i niedziele 90% samochodów ma rejestrację SWD i SRC . Jest potencjał ?
@bbb : A zastanowiłeś się dlaczego frekwencja jest taka mizerna? Znam osobiście kilka osób które dojeżdżają codziennie do pracy do Rybnika z okolic Gorzyc , Czyżowic i uwierzcie chętnie przesiadłyby się do pociągu , ale ten pociąg musi w akceptowalnym czasie do tego Rybnika dojeżdżać to raz , dwa to musi być wprowadzony takt. Podróżny musi wiedzieć że np zawsze 15 po pełnej godzinie odjeżdża pociąg w kierunku Chałupek. Inna sprawa , to że przydałyby się parkingi w okolicac dworców w Olzie, Bełsznicy , Czyżowic i Wodzisławia takie z prawdziwego zdarzenia . Znam również wiele osób , które jeżdżą do pracy do Ostravy i chętnie jeździły by pociągiem. A wypady na "Stodolni" w soboty ,aż się dziwię , że żaden busiarz jeszcze takie potencałju nie wykorzytał !
Liczba pasażerów na linii do Chałupek to efekt zaniedbań i faktu że pociąg nie dociera do Czech. Duży ruch samochodów na równoległej drodze to najlepszy dowód że coś jest nieteges.
Sądzę że można by połączyć siły, jeśli się ~luk z nami skontaktujesz.
Wysłałem pytanie do Sejmiku , Marszałka i zarządu woj.Śląskiego, z pytaniem co oni na to , że od marca prawdopodobnie nie będzie czym się dostać do kilku miejscowości Subregionu Zachodniego w Sobotę i Niedzielę i że zniknie linia kolejowa , będąca najkrótszym połączeniem z Czechami .
że pyta to dobrze zobaczymy czy coś załatwi bo efekkt się liczy a nie pytanie
Zdziebło to jeden z nielicznych parlamentarzystów który lobbuje za naszym regionem. Chwała mu za to!!! PKP nie ma prawa zamykać linii kolejowej z powodu doprowadzenia jej do stanu głębokiej destrukcji!
800 mln szło na dopłaty, kiedy mój kolega miał okazję się temu przysłuchiwać. Wydawali to na obsługę nierentownych pociągów, zamiast zawsze część przeznaczać na remonty torów i zakup lżejszego taboru.
1sza sprawa jak pisze Jasiu tabor... PKP zatrzymalo sie w latach 70tych XX wieku kiedy wozilo nie dziesiatki a tysiace pasazerow. 2ga sprawa to stan torow. Kiedy podroz 20 km do Chalupek trwa wg rozkladu 51 minut to zapraszam na nia najlepszego stratega czy dyrektora PKP, niech sie przejedzie i zobaczy czy taki produkt moze byc oplacalny. Swoja droga to wojewodztwo powinno przestac doplacac do linii na ktorych nie ma NORMALNEJ predkosci ( na Slasku niech to bedzie nawet te skromne 60km/h). To co PLK i PKP robi z ROWem to skandal z ROWu robia row...
Fajna fucha. Pisanie listów do ministrów
@bbb: w tym rzecz. Kolej musi się zmienić, bo wożenie 1t pasażerów (gdyby ich tylu było!) 100t pociągiem nie może się opłacać. Ale wożenie kilkunastu (bo przy odpowiedniej cenie, częstotliwości i ilości przystanków ich ilość wzrośnie) ludzi pojazdem szynowym, który sam waży 2t - to już inna bajka. Przy teraźniejszym stanie techniki hamowanie pozwala odzyskiwać _większość_ energii, więc parę przystanków więcej nie musi znacząco podwyższać kosztów (oprócz czasowych - ale to przecież tylko sprawa mocy). Aha: ktoś Cię zminusował, a ja wyrównuję, bo nie godzi się zabijać posłańca za złą wiadomość. Proponuję kontynuować dyskusję u źródła: http://www.nowiny.pl/80990-odcinaja-raciborz-od-swiata.html Jeszcze jedno: ludzie! Piszemy tu dla ogólnego dobra, więc czemu wszyscy staracie się pozostać anonimowi? A nawet gdybyśmy słusznie złorzeczyli władzom, to raczej mogą nam naskoczyć...
policzcie ilu pasażerów przewozi pociąg z Wodzisławia do Chałupek. Ja naliczyłem DWÓCH kolejarzy.
wreszcie jakiś rozsądny głos! Provinz Oberschlesien - poradzymy!!
Odłączyć się od tego spleśniałego kraju!!! Warszafka buduje sobie metro i stadiony za miliardy to nam muszą wszystko zlikwidować!!! A co k*** robi poseł Zawadzki i inni z naszego regionu???!!!
Oświadczenie Pana Senatora bardzo celowe ale czy nie zostało wystosowane za późno. Wczoraj ukazał się komunikat spółki Przewozy Regionalne patrz http://www.rynek-kolejowy.pl/30959/Ciecia_polaczen_na_Slasku_Zniknie_sto_pociagow.htm
który w najbliższej przyszłości spowoduje odwołanie pociągów pasażerskich na odcinku Rybnik - Chałupki przez Wodzisław Śl.
Po odwołaniu kursowania pociągów pasażerskich w soboty i niedzie nie będzie żadnej komunikacji publicznej na odcinku Wodzisław Śl - Chałupki i owrotnie co uniemożliwi dodatkowe utrudnienia dla mieszkańców tych miejscowości, którzy dotychczas korzystali z takiej komunikacji. W tym wypadku powinne interwewniować miejscowe samorządy miasta Wodziławia Śl, Urzą Powiatowy, Gmina Gorzyce, Gmina Krzyżanowice.
Ograniczenie kursowania pociągów pasażerskich przyczyni się jako dodatkowy argument do zamknięcia linii a tym samym powoli zostaną wykradzione części metalowe i po zamknięciu linii nigdy już nie zostanie odtworzona.
Na osłodę przypominam, że linia została oddana do eksploatacji 22.12.1882r i w tym roku powinniśmy świętować 130 linii na wzór patrz http://youtu.be/-YjVe6bd53w a będziemy śiętować zamknięcie linii.
Wreszcie się ktoś odezwał, byle nie za późno. A tak jak mój przedmówca powtórzę, gdzie nasi POSŁOWIE ????
a posłowie z naszego regionu to co? będą siedziec cicho z podkulonymi ogonami?