Niedziela, 29 września 2024

imieniny: Michała, Michaliny, Gabriela

RSS

Zielona fala zaleje ulicę Raciborską

12.01.2012 21:23 | 8 komentarzy | tora

Kierowcy od lat utyskują na źle działającą ich zdaniem sygnalizację na trzech sąsiadujących ze sobą skrzyżowaniach na ul. Raciborskiej.

Zielona fala zaleje ulicę Raciborską
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

W rezultacie płynny przejazd tą ulicą jest praktycznie niemożliwy. Co więcej w planach jest budowa kolejnych dwóch skrzyżowań ze światłami na tej samej drodze. Czy to jeszcze pogorszy sytuację? Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach uspokaja – zostanie zastosowana tzw. zielona fala, czyli system skoordynowanego sterowania sygnalizacją.

Nowe światła
Koordynacja sygnalizacji jest jednym z elementów gotowego już większego projektu przebudowy ul. Raciborskiej leżącego w Zarządzie Dróg Wojewódzkich w Katowicach i czekającego na decyzję o realizacji. Zasadniczo przedsięwzięcie zakłada przebudowę 2 skrzyżowań - Raciborskiej z Czernicką i Bema oraz z ul. Osiedle na Wzgórzu. Ulica Raciborska zyska dodatkowe pasy ruchu na wlocie z Raciborza dla relacji skrętnej w prawo w ul. Bema i na wlocie z Rybnika w lewo w tę samą ulicę. Powstaną także wysepki oddzielające pasy ruchu. W ciągu ulicy Bema wybudowany będzie dodatkowy pas ruchu dla pojazdów jadących na wprost i w lewo, w kierunku Raciborza. Powstanie również wysepka spełniająca rolę tzw. azylu dla pieszych. Na skrzyżowaniu z ul. Osiedle na Wzgórzu także powstanie dodatkowy pas do krętu w lewo na kierunku z Rybnika oraz wysepki separujące ruch. Zmienione będą zatoki autobusowe. Ruchem na obydwu krzyżówkach sterować będą światła.

Zielona fala
Po tej przebudowie na Raciborskiej będzie pięć skrzyżowań z sygnalizację świetlną. Zielona fala obejmie istniejące skrzyżowania z Mickiewicza i Piecowską oraz dwa nowe. - Polega to na tym, że światło zielone świeci się dla jadących drogą wojewódzką. Kiedy pojawia się pojazd na wlotach Raciborskiej, następuje zmianą. Piąte skrzyżowanie czyli Raciborskiej z ul. Ładną nie będzie włączone do zielonej fali. Znajduje się 400 metrów od najbliższego skrzyżowania objętego koordynacją. System działa poprawnie przy odległości poniżej 300 m – tłumaczy Ryszard Pacer. Problem w tym, że to wyłączone z zielonej fali skrzyżowanie znajdzie się w środku pomiędzy czterema zsynchronizowanymi. Czy to nie położy idei zielonej fali? W tej sytuacji należy trzymać ZDW za słowo, że będzie monitorować sytuację i poprawiać system w miarę możliwości.

Czekając na decyzję
Nie ma jeszcze decyzji o terminie modernizacji Raciborskiej. - Tak jak każdy inny gotowy projekt zgłaszamy go jako propozycję do realizacji. Ale co zostanie wpisane do planu, to już decyzja najpierw zarządu województwa, potem sejmiku śląskiego – mówi Ryszard Pacer, rzecznik ZDW w Katowicach.